
Marszałek Elżbieta Polak została poproszona o zabranie głosu i przedstawienie oferty turystycznej regionu, podczas oficjalnego otwarcia targów, obok Jiang Dingzhi - gubernatora Prowincji Hainan, Woo Keun Min - gubernatora Prowincji Jeju (Korea Płd.), Seijun Wakugawa - dyrektora generalnego Departamentu Kultury Turystyki i Sportu Prefektury Okinawa (Japonia), Ida Bagus Kade Subhiksu - dyrektora Rządowego Biura Turystyki na Bali (Indonezja), Maitri Inthusut - gubernator Prowincji Phuket (Tajlandia), Lim Guan Eng - premiera stanu Penang (Malezja), Chim Leav - wicegubernatora Prowincji Kampong Cham (Kambodża), Petera Molin - gubernatora Regionu Gotlandia (Szwecja), Williama Jamesa Lane - burmistrza Scottsdale City (USA), Donalda Louisa Andersona - burmistrza Lakewood City (USA).
Dlaczego Lubuskie jest warte zachodu
- Dziedzictwo kulturowe, tradycja, festiwale, zabytki, winnice, uwarunkowania kulturowe oraz walory przyrodnicze to główne punkty wystąpienia marszałek Elżbiety Polak. - Region Lubuski położony jest w samym sercu Europy, bliżej mamy do Berlina niż do Warszawy. Łączymy się ze światem autostradami i drogami ekspresowymi – mówiła na początku swojego wystąpienia marszałek Elżbieta Polak.
Region Lubuski wyróżnia się swoją lesistością. Połowę powierzchni regionu zajmują lasy, w regionie znajduje się 500 jezior. Lubuskie ma naturalne warunki do rozwoju turystyki. - Wykorzystujemy, więc nasze uwarunkowania ekologiczne, czyste powietrze, zdrowe środowisko, ale również nasze dziedzictwo kulturowe. Z pewnością możemy się pochwalić Parkiem Mużakowskim, który jest wpisany na Listę UNESCO – listę dziedzictwa kulturowego świata. Mamy również Park Narodowy Ujście Warty z bogatą florą i fauną. Z pewnością warto przyjechać do naszego regionu, nad nasze jeziora – zachęcała marszałek Elżbieta Polak.
O tym, że do Lubuskiego warto przyjechać, mogli się przekonać turyści z całego świata, którzy w tym w roku przyjechali na światowy zlot caravaningu i campingu w Sławie. - W Regionie Lubuskim odradzamy tradycje winiarstwa, udało nam się odtworzyć Szlak Wina i Miodu, znajduje się na nim 30 winnic, a teraz budujemy samorządową winnice niedaleko Zielonej Góry. Zapraszam do odwiedzenia lubuskich winnic, a jesienią na Winobranie, które od wielu lat odbywa się w polskiej stolicy wina w Zielonej Górze. Winne wyprawy i niewinne przyjemności mogą być kuszące dla obywateli z całego świata - podkreślała marszałek Elżbieta Polak podczas swojego wystąpienia.
Lubuskie stawia nie tylko na enoturystykę, ale i turystykę militarną. W regionie mamy wyjątkowy w Europie szlak architektury obronnej, zamki, twierdze, bunkry. W oparciu o tą architekturę realizowana jest promocja turystyki militarnej.
- Mieszkańcy Lubuskiego są niezwykle otwarci i najbardziej tolerancyjni w Polsce. Dlatego właśnie u nas, w Lubuskiem od 20 lat odbywa się najpiękniejszy i najbardziej kolorowy festiwal świata - Festiwal Woodstock – mówiła marszałek Elżbieta Polak. Lubuskie to też festiwale filmowe i muzyka jazzowa. To z regionu Lubuskiego pochodzi Urszula Dudziak – jazzmanka światowej sławy, której płyty też przywieźliśmy dzisiaj do Państwa – podkreślała marszałek Elżbieta Polak.
Region Lubuski rozwija się też dynamicznie pod względem gospodarczym. Naszym potencjałem jest budownictwo, energetyka, parki naukowo-technologiczne, a w przyszłości nasz region widzimy jako zieloną krainę nowoczesnych technologii. Zapraszam serdecznie do odwiedzenia Regionu Lubuskiego w samym sercu Europy – powiedziała na koniec marszałek Elżbieta Polak.
Zobacz prezentację marszałek Elżbiety Polak – wersja polskojęzyczna
W panelu "Jak promować odbudowę gospodarki poprzez rozwijanie turystyki kulturalnej" wicemarszałek Maciej Szykuła przedstawił bogactwo natury i kulturalną mapę Regionu Lubuskiego. W swojej prezentacji wicemarszałek kładł nacisk, podobnie jak zabierający także głos podczas tej sesji reprezentanci m.in. Bali i Tajlandii, na potrzebę pielęgnowania tradycji i ochronę wyjątkowości regionu. - To właśnie folklor, charakterystyczny dla danego obszaru, jest tym, co nas wyróżnia - podkreślał wicemarszałek.
Polska Organizacja Turystyczna realizuje kampanię promocyjną na rynek azjatycki. Obecność Lubuskiego na rynku chińskim, a w szczególności w Prowincji Hainan wynika przede wszystkim z zawartego w 2006 r. porozumienia o współpracy międzyregionalnej.
Jak podkreślają uczestnicy Forum, ITOP to ważne miejsce wymiany doświadczeń. Targi turystyczne to przede wszystkim miejsce spotkań z branżą turystyczną oraz turystami, możliwość zaprezentowania oferty turystycznej regionu, bezpośrednich rozmów z odbiorcami. Dla chińskiej strony bardzo ważny jest udział przedstawicieli władz lokalnych w imprezach targowych, co podnosi wiarygodność i rangę przedstawicieli biznesu i ułatwia im nawiązywanie kontaktów handlowych. Lubuska delegacja przebywa z wizytą na wyspie Hainan na zaproszenie pana Jiang Dingzhi - gubernatora chińskiego regionu partnerskiego. Tegoroczna siedemnasta edycja Forum odbywa się w Haikou, stolicy Prowincji Hainan. Uczestnikami międzynarodowych są delegacje zagraniczne, członkowie ITOP, regiony partnerskie, przedstawiciele organizacji turystycznych oraz uczelnie.
Globalizacja i Lokalizacja – podpisanie porozumienia
Podczas pierwszego dnia obrad podpisano wspólne oświadczenie. Prowadzono dyskusję na temat obecnego Forum, którego główny tematem są zagadnienia: Globalizacja i Lokalizacja. Strony porozumienia osiągnęły jednomyślność m.in. w następujących kwestiach:
1. Wraz z pogłębiającą się gospodarczą globalizacją, gospodarka stała się bardziej zintegrowana i zależna od siebie nawzajem. Gospodarki zorientowane na eksport mają potrzebę zbadania rozwiązań żeby integrować się z gospodarką światową, zachowując jednocześnie swoje własne cechy w formułowaniu strategii i planów rozwoju gospodarczego.
2. Obecnie, gospodarka światowa przechodzi okres gruntownej regulacji, a jej powrót do normy pozostaje trudno osiągalny, pomimo oznak ożywienia. Członkowie Forum ITOP, zgodzili się na wykorzystanie Forum jako płaszczyzny do zbudowania mechanizmu współpracy do zarządzania kryzysem oraz rozwojem turystyki i promocją ożywienia gospodarczego.
3. Stawiając czoła nowym wyzwaniom niesionym przez trudną sytuację gospodarczą, kraje muszą przeprowadzić reformy i unowocześnić się, aby odwrócić tendencję spadkową i przywrócić wzrost. Turystyka stanowi mocny impuls dla zmian gospodarczych ze względu na niską konsumpcję zasobów, dużą siłę napędową i znaczące zyski. Kultura stanowi sedno turystyki, a turystyka niesie kulturę.
4. Poprzednie siedemnaście sesji ITOP Forum znacznie przyczyniły się do rozwoju regionów członkowskich. W ramach wykonanych prac ramowych, członkowie regionów zobowiązali się do rozwoju promocji turystyki poprzez promocję wspólnych produktów turystycznych, szkolenia osób praktykujących turystykę i zachęcanie miejscowych przedsiębiorców do uczestniczenia w Forum.
5. Członkowie powinni w przyszłości wypełniać zapisy porozumienia zawarte w „Wspólnym oświadczeniu” i promować rozwój turystyki i kultury. Poprzez wspólne odpowiedzenie na wyzwania stawiane przez globalizację ekonomiczną, kraje przyczynią się do światowego ożywienia gospodarczego.
Historia kontaktów partnerskich Lubuskie – Hainan
Porozumienie o współpracy międzyregionalnej między Województwem Lubuskim a Prowincją Hainan zostało podpisane w 2006 r. Celem porozumienia jest rozwijanie współpracy, zwłaszcza przez bezpośrednie kontakty między podmiotami gospodarczymi, instytucjami i organizacjami kulturalnymi, naukowymi, oświatowymi, sportowymi, turystycznymi oraz samorządami działającymi w obu regionach.
W dniach 15 - 17 września 2009 r. delegacja z Prowincji Hainan złożyła pierwszą wizytę w Lubuskiem. Prezentacja gospodarcza naszego regionu wzbudziła duże zainteresowanie chińskiej delegacji. Rok później na zaproszenie Komisarza Generalnego Sekcji Polskiej EXPO 2010 lubuska delegacja wzięła udział w światowej wystawie EXPO 20101 w Szanghaju. W misji, która odbyła się w dniach 3-10 maja 2010 r. wzięło udział 30 osób, w tym przedsiębiorcy oraz przedstawiciele samorządu. Prezentacja gospodarcza miała na celu zwiększenie zainteresowania chińskich inwestorów polskim rynkiem i polską ofertą eksportową. Głównymi założeniami było pokazanie chińskim inwestorom, że poprzez udział w strukturach m.in. OECD i UE Województwo Lubuskie stanowi bezpieczny, perspektywiczny, atrakcyjny i stabilny rynek inwestycyjny. Kolejnym ważnym elementem promocji gospodarczej naszego regionu było zaprezentowanie dynamicznych i innowacyjnych firm z Województwa Lubuskiego, które działają w takich branżach jak: wysokie technologie High – Tech, elektroenergetyczna, metalowa czy logistyczno – transportowa.
W 2010 r. ówczesny Marszałek Województwa Lubuskiego Marcin Jabłoński przebywał z oficjalną wizytą na Hainan. Rozmowy dotyczyły przede wszystkim możliwości współpracy w dziedzinach związanych z przemysłem i turystyką. Delegacja spotkała się z osobami, które w najważniejszym urzędzie prowincji odpowiedzialne są właśnie za turystykę, przemysł i technologie oraz sprawy zagraniczne. Odbyły się również rozmowy z Luo Baoming – Gubernatorem i Jiang Shixian – Wicegubernatorem Prowincji Hainan. Cztery miesiące później tj. w dniach 17 – 19 września 2010 r. Lubuskie odwiedziła delegacja z Prowincji Hainan. Podczas wizyty w Urzędzie Marszałkowskim w Zielonej Górze odbył się szereg spotkań, podczas których toczyły się rozmowy między innymi o możliwościach inwestowania w regionie, współpracy w dziedzinie kultury oraz turystyki.
Rok później odbyła się kolejna wizyta chińskiej delegacji w Lubuskiem. W dniach 18 – 20 lipca 2011 r. goście z Hainan mieli okazję spotkać się członkami zarządu, odwiedzić LORO w Świebodzinie oraz pomnik Chrystusa Króla. W zielonogórskim szpitalu spotkali się z dyrekcją placówki, a w Nowej Soli obejrzeli strefę ekonomiczną. W trakcie spotkań między innymi poruszano tematy specyfiki służby zdrowia w kraju i województwie. Dokonano porównania systemu ochrony zdrowia w Województwie Lubuskim i Prowincji Hainan. Omawiano procedury operacyjne, jakość świadczonych usług medycznych, warunków leczenia w szpitalach, zapewnienie bezpieczeństwa i higieny pracy oraz właściwego funkcjonowania na rynku.
W grudniu 2011 r. Lubuskie gościło pięcioosobową delegację przedstawicieli stowarzyszenia dziennikarzy z Prowincji Hainan. Delegacja odwiedziła drukarnię Mediów Regionalnych w Zielonej Górze. Tam dowiedzieli się, jak wygląda druk m.in. Gazety Lubuskiej. Z kolei w siedzibie Radia Zachód, chińscy goście zwiedzili studio, z którego nadawany jest program na żywo, newsroom Radia Zachód oraz taśmotekę. Tam w porannej audycji prowadzonej mogli złożyć po chińsku życzenia z okazji zbliżających się świąt i Nowego Roku. Ostatnia wizyta delegacji lubuskiej w Chinach odbyła się w grudniu 2012 r. Wówczas w Haikou odbywały się XV Tropikalne Rolnicze Targi Zimowe, podczas których zaprezentowano nasze regionalne produkty. - Azjatycki rynek jest wymagający, ale jednocześnie ciekawy nowych smaków i kultur. Na Targach pokazaliśmy sztandarowe produkty, które świetnie współgrają z lubuską turystyką. Gdzie tylko możemy, pokazujemy piękno Ziemi Lubuskiej i zapraszamy do odwiedzenia naszych stron - podkreślali członkowie delegacji.
Współpraca Polska-Chiny
Chiny pełnią ważną rolę w polskich zagranicznych stosunkach handlowych. W ostatnich latach wzajemny handel gwałtownie rósł, choć widoczna jest nierównowaga w proporcjach importu do eksportu. Według danych GUS, w 2012 r. wartość importu z Chin wynosiła 57,2 mld zł, co stanowiło 9 proc. całkowitego importu dóbr do Polski. Wartość ta wzrosła czterokrotnie od 2004 r. Polska głównie importuje z Chin maszynerię, jak i sprzęt elektroniczny i mechaniczny, zwłaszcza sprzęt, części i akcesoria telefoniczne, komputery, radia oraz sprzęt TV (w sumie 30,8 mld zł w 2012 r.). Inne ważne grupy produktów importowanych z Chin to tekstylia, odzież oraz obuwie (8,4 mld zł), a także metale oraz produkty metalowe (3,8 mld zł). Polska importuje również produkty wyposażenia domu (1,9 mld zł), zabawki i akcesoria sportowe (1,8 mld zł), produkty chemiczne (1,7 mld zł), gumy i plastiki (1,6 mld zł), sprzęty precyzyjne i optyczne (1,3 mld zł) oraz sprzęt transportowy (1,2 mld zł).
Strumień handlu w odwrotnym kierunku jest znacznie mniejszy, choć parę lat temu stanowił on ułamek wartości dzisiejszego handlu. Od 2004 r., wartość polskiego eksportu do Chin wzrosła o 182 proc., osiągając 5,7 mld zł w 2012 r. Kluczowym elementem polskiego eksportu na rynek chiński stanowiły metale i produkty metalowe (2,4 mld zł w 2012 r.), zwłaszcza miedź i produkty pochodne (2,1 mld zł). Inne ważne elementy eksportu do Chin stanowi maszyneria i sprzęt elektroniczny (1,1 mld zł), części samochodowe (0,5 mld zł), produkty chemiczne (0,5 mld zł), a także guma i plastiki (0,4 mld zł).
Dane GUS za rok 2013, które uwzględniają okres od stycznia do lipca, wskazują, że import z Chin wyniósł dotychczas 32,3 mld zł, co stanowi wzrost o 1,1 proc. w porównaniu z analogicznym okresem w zeszłym roku.