
Statuetka przyznawana jest za publiczną wypowiedź, akcję, projekt lub publikację w dziedzinie mediów, polityki, reklamy, zwracającą uwagę na niedostrzeganą dotąd kwestię, mającą przełomowe znaczenie bądź obalającą mit, tabu.
Do nagrody nominowanych było jeszcze dwóch kandydatów: Urząd Marszałkowski Województwa Śląskiego za program czyste powietrze dla Śląska pn. Błękitny Śląsk oraz stacje TVN i TVN24 za ujawnienie treści kopii umowy sprzedaży Rafinerii Lotos przez Orlen spółce Saudi Aramco.
Kapituła zdecydowała o przyznaniu nagrody dla Ruchu Samorządowego TAK! Dla Polski za zorganizowanie protestu, włączając w niego partnerów samorządowych: Związek Miast Polskich oraz Unię Metropolii Polskich, który miał bezpośredni wpływ na podjęcie przez prezydenta RP veta w sprawie zmian prawa oświatowego, tzw. Lex Czarnek. Statuetkę odebrała - wraz z innymi przedstawicielami Ruchu Samorządowego, m.in. z prezydentem Sopotu i prezesem Ruchu Jackiem Karnowskim oraz senatorem Wadimem Tyszkiewiczem - lubuska marszałek Elżbieta Anna Polak.
22 listopada 2022 r. marszałek uczestniczyła w posiedzeniu senackiej Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej, w trakcie której odbyło się wysłuchanie społeczne poświęcone ustawie lex Czarnek 2.0. A tematem samej komisji było rozpatrzenie ustawy dot. zmian w Prawie oświatowym.
- Kiedy inni wyrażali swoje niezadowolenie oni podjęli realne i jak się później okazało skuteczne działania. Napisali list, którego adresatem był prezydent RP Andrzej Duda. Klarownie przedstawili, jak planowane przepisy tzw. Lex Czarnek spowodują m.in. ubezwłasnowolnienie dyrektorów szkół oraz nauczycieli poprzez zarządzanie oparte o kuratoryjną kontrolę i system sankcji i kar. Pokazali jak proponowana nowelizacja prawa doprowadzi do odebrania rodzicom i uczniom prawa do decydowania o wyborze zajęć dodatkowych i pozalekcyjnych prowadzonych w szkole we współpracy z organizacjami społecznymi. Sprzeciwili się także pozbawieniu samorządów lokalnych prawa do decydowania o organizacji sieci szkół na ich terenie oraz ograniczeniu wpływu na wybór i odwołanie dyrektorów szkół. Nie zgodzili się na oksymoronowe prawo, które mogło destrukcyjnie wpłynąć na polski system edukacji a pośrednio także na tysiące młodych ludzi, których kształtuje polska szkoła. Ich determinacja stania na straży wolnej szkoły, a przede wszystkim merytoryczne przygotowanie wielu inicjatyw i spotkań mających na celu wskazanie szkodliwego potencjału proponowanej przez Ministra Nauki i Edukacji ustawy miały duży wpływ na decyzję prezydenta o zawetowaniu lex Czarnek – czytamy w uzasadnieniu kapituły.
Dezinformacja - bomba atomowa XXI wieku
W czwartek, 19 stycznia 2023 r., na Uniwersytecie Rzeszowskim spotkali się badacze, eksperci, praktycy a także samorządowcy - marszałkowie, prezydenci miast, starostowie, burmistrzowie, aby rozmawiać o dezinformacji, jej wpływie na życie lokalnych społeczności i narzędziach przeciwdziałania tym negatywnym zjawiskom.
Organizatorami spotkania byli Fundacja "Oksymoron" - Instytut Badań Społecznych i Mediów. W konferencji wzięła udział marszałek Elżbieta Anna Polak.
Wydarzenie składało się z trzech paneli:
- Panel I Czy jesteśmy na polu minowym?
Dezinformacja i manipulacja – zjawisko tylko globalne czy już również lokalne? Jaki procent w ogólnej masie informacji stanowią świadomie kreowane kampanie dezinformacyjne? Czy mogą tworzyć mit? Czy manipulacja i dezinformacja w zorganizowanej formie dotyka lokalnej Polski czy jest to tylko domena wielkiej polityki globalnej? Jak to postrzegają i jakie doświadczenia mają w tym obszarze dziennikarze, a jakie rzecznicy prasowi i samorządowcy?
- Panel II Gdzie jest zapalnik?
Czy sięgać po nieetyczne chwyty w kampanii wyborczej? Jakie formy dezinformacji są zdaniem panelistów najgroźniejsze? Gdzie tyka bomba? Jakie formy przyjmuje i jakie wpływ może wywrzeć na opinie, np. decyzje elektoratu i postawy wyborców, dezinformacja w obszarze komunikacji lokalnej? Jak te zjawiska wpływają na komunikowanie samorządu terytorialnego i relacje z lokalnymi i regionalnymi mediami?
- Panel III Saper dezinformacji
Mechanizmy obronne i narzędzia walki z dezinformacją – realne możliwości czy myślenie życzeniowe? Czy można obronić się przed skutkami dezinformacji i manipulacji w sieci i mediach? Jakie metody i narzędzia można wykorzystać? Kto powinien się tym zajmować? Dezinformacja a obrona praw osobistych, ochrona przed szkalowaniem w sieci i mediach? Jak pogodzić taki kierunek myślenia z postulatem wolności słowa – filarem demokracji liberalnej? Wpływ dezinformacji na kampanie wyborcze i narzędzia obrony przed jej negatywnymi konsekwencjami.