
Radny Zbigniew Kościk (PiS) zwrócił uwagę na potrzebę aktualizacji Strategii Rozwoju Portu Lotniczego. - Zgadzam się. Żadna strategia nie jest raz na zawsze. Trzeba ją sprawdzać, monitorować, ewaluować i zmieniać. Czuję ten problem, dlatego niedawno spotkałam się z dyrektorami ministerstwa transportu. Realizacja strategii nie jest zadowalająca, ponieważ nie posiadaliśmy wymaganych przez Komisję Europejską zabezpieczeń. Teraz je mamy. Problem jest. Obiecuję, że do sprawy wrócimy - odpowiedziała marszałek Elżbieta Polak.
Radny Edward Fedko (SLD) podkreślił, że potrzeba jeszcze czasu, by lotnisko w Babimoście zwiększyło swoją aktywność, ponieważ brak ILS był przeszkodą.
Do 23 października na lotnisku Zielona Góra/ Babimost zostały wykonane następujące inwestycje:
- Sieć elektroenergetyczna zasilająca oświetlenie nawigacyjne – podświetlane znaki pionowe (oznaczenie pionowe drogi startowej i drogi kołowania) – koszt: 623 tys. zł
- Budowa drogi patrolowej – koszt: 708,1 tys. zł
- Rozpoczęta budowa Strażnicy Lotniskowej Służby Ratowniczo-Gaśniczej
- Wykonano program funkcjonalno-użytkowy dla projektu „Budowa hali kontroli przylotów wraz z wyposażeniem”
- Wykonano studia wykonalności projektów Remont/naprawa PPS nr 1 i drogi kołowania „E” (echo), Remont/naprawa oświetlenia projektorowego PPS nr 1 i drogi kołowania „E”. rozbudowa PPS nr 3, Budowa hali kontroli przylotów wraz z wyposażeniem .
- Oddano pełną dokumentację związaną z projektami „Budowa hali kontroli przylotów wraz z wyposażeniem”, Remont/naprawa oświetlenia projektorowego PPS nr 1 i drogi kołowania „E” do LRPO w celu pozyskania dofinansowania.
- Ogłoszono przetarg na wykonanie „Hali kontroli przylotów wraz z wyposażeniem” (przetargu nie rozstrzygnięto z powodu braku ofert. Zadanie zostało przełożono na rok 2014).
Ponadto na lotnisku w Babimoście stoją już anteny ILS, czyli system wspomagania lądowania przy ograniczonej widzialności. Po uruchomieniu zostanie zweryfikowany przez specjalny samolot PAŻP, a po kolejnych testach będzie musiał pracować nieprzerwanie przez ponad dwa miesiące w celu wykrycia i usunięcia odchyleń pomiarowych. Wartość inwestycji współfinansowanej z LRPO to prawie 4 mln zł. Dzięki dostosowaniu lotniska do europejskich wymogów bezpieczeństwa, port będzie mógł działać przez całą dobę i obsługiwać lotniczy transport towarowy.