
Zaobserwowano zmniejszenie dystansu najlepiej ocenianego obszaru inwestycyjnego, tj. Mazowsza, do innych województw polskich.
28 listopada br. na konferencji prasowej w Warszawie oficjalnie zaprezentowano wyniki „Raportu atrakcyjności inwestycyjnej województw – 2013”. Analiza ta została wykonana na zlecenie PAIiIZ S.A. przez Centrum Analiz Regionalnych i Lokalnych pod kierunkiem prof. dr hab. Hanny Godlewskiej – Majkowskiej ze Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie.
Raport SGH należy do nielicznych opracowań, które obejmują swoim badaniem nie tylko województwa, ale także lokalne społeczności – mikroregiony (gminy i powiaty). Współpraca PAIiIZ-u i SGH w zakresie badań atrakcyjności inwestycyjnej województw prowadzona jest od kilku lat. Jest to już czwarty raport, który powstał na zlecenie PAIiIZ-u we współpracy z Centami Obsługi Inwestora w poszczególnych województwach. Ponieważ w raporcie rozróżniono atrakcyjność inwestycyjną potencjalną i rzeczywistą, jest on wyjątkowym oraz miarodajnym źródłem informacji o możliwościach i potencjale regionów Polski. – Naszym celem jest spopularyzowanie raportu, jako bardzo użytecznego i pomocnego narzędzia przy zakładaniu i rozwijaniu biznesu - powiedziała Monika Gąsiorowska, Dyrektor Departamentu Rozwoju Regionalnego PAIiIZ.
Atrakcyjność inwestycyjna wykazuje duży związek z poziomem rozwoju gospodarczego. Dlatego pod względem atrakcyjności inwestycyjnej wyróżniają się dobrze rozwinięte gospodarczo regiony tj.: mazowieckie, dolnośląskie, śląskie, a także małopolskie, pomorskie i wielkopolskie. Co ciekawe szczególnie duże sukcesy odnotowało województwo lubuskie i podkarpackie, których atrakcyjność inwestycyjna znacząco się podniosła. Nie bez znaczenia pozostaje tu sąsiedztwo Niemiec. - Od Warszawy dzieli nas mnóstwo kilometrów, od Berlina tylko sto. To sąsiedztwo i rozbudowany korytarz transportowy bez wątpienia sprzyjają inwestycjom na naszym terenie i przyczyniają się do rozwoju regionu – powiedział burmistrz Witnicy, gminy nagrodzonej w 2010 roku nagrodą PAIiIZ „Grunt na medal”.
Zespół prof. Godlewskiej – Majkowskiej zaprezentował także wyniki nowego plebiscytu „Gmina na 5”, w którym badano atrakcyjność inwestycyjną poszczególnych gmin, biorąc pod uwagę kryteria związane z atrakcyjnością strony internetowej oraz łatwością w odnajdywaniu informacji, ale także ilością udzielanych odpowiedzi na maile wysłane przez przedsiębiorców. Z Lubuskiego wyróżniono w tym plebiscycie Zieloną Górę.
Raporty 2013
Lubuskie 2013