Przyszłość edukacji oczami lubuskiej oświaty. Jak ma wyglądać kolejna reforma?

Pobierz PDF
Fot: Marek Pych/Lubuskie.pl
„W drodze do sukcesu edukacyjnego” to tytuł debaty zorganizowanej przez Kuratorium Oświaty 18 lutego 2025 r. w Urzędzie Marszałkowskim m.in. dla dyrektorów szkół i nauczycieli. Wzięli w niej udział również samorządowcy.

Samorząd wojewódzki reprezentowali członek Zarządu Województwa Lubuskiego Jacek Urbański i przewodnicząca Sejmiku Województwa Lubuskiego Anna Synowiec.

Cieszę się bardzo, że ta ważna debata odbywa się w sercu Samorządu Województwa Lubuskiego, czyli w Urzędzie Marszałkowskim. Zarówno Zarząd Województwa, jak i Sejmik jest otwarty na potrzeby edukacyjne, które są niezwykle ważne. To państwo budują przyszłość naszego regionu, to państwo dbają o nasze dzieci i to, żebyśmy wszyscy poczuli wielką satysfakcję, że jesteśmy w tym miejscu – mówiła do uczestników spotkania przewodnicząca Sejmiku.

Debatę zorganizowało Kuratorium Oświaty w Gorzowie Wielkopolskim. Spotkanie koncentrowało się na pięciu zagadnieniach związanych z wprowadzaniem kolejnej reformy programu nauczania. Przedstawił je lubuski kurator oświaty Mariusz Biniewski.

– Są to między innymi zmiany w zakresie podstaw programowych – zmiany konieczne, dotyczące metod nauczania, ale one są niemożliwe bez doskonalenia kompetencji nauczycielek i nauczycieli. To także konieczne zmiany w ocenianiu uczennic i uczniów, ale istotną zmianą, która także nas czeka, o czym dzisiaj będziemy także szeroko dyskutować, są zmiany w systemie egzaminacyjnym oraz wspomaganie szkół i placówek. Zastanowimy się, czy konieczne jest monitorowanie pracy szkół i placówek i ich ewaluacja – wyjaśnił kurator. Podkreślał, że w województwie lubuskim w koncepcję wdrażania reformy oświaty zaangażowało się wiele instytucji, m.in. Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Zielonej Górze i Wojewódzki Ośrodek Metodyczny w Gorzowie Wlkp. Powołani zostali także ambasadorzy reformy programowej, wśród których są aktywni zawodowo nauczyciele i dyrektorzy szkół.

Do udziału w debacie zaproszono również zastępcę dyrektora Instytutu Badań Edukacyjnych dra Tomasza Gajderowicza. Ekspert wyjaśnił, jak ma wyglądać i do czego doprowadzić kolejna reforma oświaty. Podkreślił, że większe prawo decydowania o kształcie tych zmian mają osoby, które zajmują się edukacją w praktyce.

– Ostatnio przez wiele lat było tak, że reformy powstawały w głowach polityków. Oni szli do wyborów z hasłami na sztandarach – np. „zlikwidujemy gimnazja”. Czy ktoś pokazał badania, które by wskazywały na potrzebę zlikwidowania gimnazjów? Nie. Były opinie, były sentymenty. Ta planowana reforma jest z gruntu inna. Instytut Badań Edukacyjnych z pomocą najlepszych specjalistów, jakich mamy w tym kraju, wypracowuje rozwiązania w tych obszarach reformy, które planujemy wprowadzić. Kto recenzuje te wypracowane rozwiązania? Jeszcze nie politycy, ale Rada ds. Wdrażania Reformy. To grupa około 30 osób – przedstawiciele wszystkich najważniejszych interesariuszy edukacji w Polsce: począwszy od związków zawodowych nauczycieli przez grupy nauczycieli przedmiotowych i najlepszych badaczy edukacji, naukowców. I dopiero ta rada przedstawi rekomendowane rozwiązania Ministerstwu Edukacji Narodowej – mówił dr Tomasz Gajderowicz. Dodał, że 2026 r. jako czas wdrażania reformy jest datą umowną – od tego roku rozpocznie się proces wprowadzania zmian.

Na spotkaniu dyskutowano o potrzebie reformy edukacji w odniesieniu do tego, jak obecnie wygląda system oceniania czy przygotowania do egzaminów i co ma się zmienić w przyszłości. Udział w debacie wzięli także prof. Inetta Nowosad, członkini Instytutu Nauk Pedagogicznych Polskiej Akademii Nauk i wykładowczyni Uniwersytetu Zielonogórskiego, wielkopolski kurator oświaty Igor Bykowski, zachodniopomorski kurator oświaty Paweł Palczyński i przedstawiciel Młodzieżowego Sejmiku Województwa Lubuskiego Bartosz Wieraszka.

Galeria: Debata - W drodze do sukcesu edukacyjnego

Powiązane wiadomości

Zobacz również