
W konferencji wzięli udział także: Aleksandra Mrozek, kierownik Wydziału Turystyki Regionalnej Departamentu Infrastruktury Społecznej UMWL w Zielonej Górze oraz Mariusz Lewandowski, v-ce prezes PTTK Ziemi Gorzowskiej. - To wiedza w pigułce na temat produktów regionalnych, przedstawia też główne walory turystyczne regionu lubuskiego – podkreślał wicemarszałek Maciej Szykuła. - Program ten będzie podstawą do wydatkowania około 27 mln zł w ramach programów regionalnych. Dokument jest spójny ze Strategią Rozwoju Województwa Lubuskiego. Będzie wykładnią dla samorządów i innych podmiotów, które będą tworzyły projekty. Program trafi do instytucji w regionie – zapewnił wicemarszałek Maciej Szykuła.
Program był szeroko konsultowany w regionie. Wpłynęło do niego ponad sto uwag. – Wszystkim za te uwagi i cenne spostrzeżenia bardzo dziękujemy. Pozwoliło nam to stworzyć dokument, który będzie swoistym drogowskazem rozwoju turystyki. Pokazaliśmy tutaj główne pomysły na promocję produktów i walorów turystycznych, ale także piszemy o tym, z jakiego dofinansowania można korzystać w ramach poszczególnych programów operacyjnych. Naszymi głównymi atutami są: niepowtarzalna przyroda, fortyfikacje jedyne w Europie oraz ekoturystyka, która wciąż się rozwija – chwaliła Aleksandra Mrozek, kierownik Wydziału Turystyki Regionalnej.
Mariusz Lewandowski z PTTK Ziemi Gorzowskiej podkreślił, że do tej pory brakowało spójnego programu rozwoju np. szlaków turystycznych.- Każdy program regionalny traktował te sprawy osobno, tu mamy spójność i główne kierunki, w jakich poszczególne produkty, szlaki i atrakcje powinno się promować i rozwijać – dodał Mariusz Lewandowski.
Program obejmuje szereg działań, których realizacja przyczyni się do zbudowania konkurencyjnej marki turystycznej, zachęci turystów do częstszych odwiedzin województwa, wzmocni jego infrastrukturę turystyczną i przyczyni się do integracji i współpracy branży turystycznej regionu.
Idzie nowe
W programie wyodrębniono propozycje nowych produktów turystycznych województwa lubuskiego. Z końcem tego roku kończy się okres obowiązywania Lubuskiej Strategii Rozwoju Turystyki. W związku z tym Urząd Marszałkowski Województwa Lubuskiego zlecił przygotowanie nowego dokumentu wraz z Prognozą oddziaływania na środowisko. Wykonawcą Programu Rozwoju Lubuskiej Turystyki do roku 2020 została firma Landbrand z Poznania natomiast wykonawcą Prognozy oddziaływania na środowisko firma 4-Enviro Projektowanie i Doradztwo w Ochronie Środowiska ze Szczecina. W ramach prac powstanie pierwszy dokument programujący rozwój turystyki na poziomie regionu w nowym okresie finansowania.
Do głównych celów dokumentu należeć będzie realizacja takich zagadnień jak: zbudowanie konkurencyjnego wizerunku turystycznego regionu, stworzenie kompleksowego systemu informacji i promocji turystycznej, rozwój produktów turystycznych, rozwój infrastruktury turystycznej, wzmocnienie platformy kooperacji wokół turystyki w regionie, rozwój turystyki transgranicznej, rozwój wiodących form turystyki oraz rekreacji ruchowej i zdrowotnej. Najwięcej miejsca poświęcono rozwojowi produktów turystycznych, gdyż jak zapewnia Hubert Gonera dyr. Landbrand, Lubuskie ma do zaoferowania turystom niepowtarzalną mieszankę produktów turystycznych, które powinny być jego wyróżnikami, gdyż nie kojarzą się z żadnym innym regionem w Polsce. - Wybrane zostały produkty wizerunkowe: Wino i kuchnia, Militaria i fortyfikacje oraz Przygoda na wodach, które silnie wyróżniają region na skalę ogólnopolską, cieszą się szerokim zainteresowaniem turystów z kraju i zagranicy oraz mogą decydować o wyborze lubuskiego jako celu podróży turystycznej – tłumaczyła A. Mrozek. Z analiz firmy wynika, że region powinien zadbać bardziej o spójny system informacji turystycznej. Do tego należy stawiać na kształcenie kadr na potrzeby odwiedzających nas gości.
Trzeba rozmawiać
Istotnym elementem prac nad Programem Rozwoju Lubuskiej Turystyki były szeroko zakrojone konsultacje, w ramach których odbyły się spotkania w Zielonej Górze i Gorzowie, dwóch stolicach regionu. Do udziału w spotkaniu zaproszono ponad 200 przedstawicieli branży turystycznej, stowarzyszeń i przeszło 90 reprezentantów jednostek samorządu terytorialnego z województwa lubuskiego. W konsultacjach wzięli udział także przedstawiciele Sejmiku Województwa.
Program Rozwoju Lubuskiej Turystyki do 2020 roku - zobacz prezentację
Informację przygotowała Katarzyna Kozińska z UMWL