
30 września 2025 r. w Bogdańcu odbyła się konferencja dotycząca edukacji klimatycznej. W wydarzeniu uczestniczyła członkini Zarządu Województwa Lubuskiego Anna Chinalska, która mówiła o działaniach i projekcie realizowanym przez urząd marszałkowski w tym zakresie.
Anna Chinalska, członkini Zarządu Województwa Lubuskiego podkreśliła wagę działań regionalnych. - Edukacja klimatyczno-ekologiczna jest bardzo ważna dla szkół i my - Urząd Marszałkowski, Departament Infrastruktury Społecznej, realizujemy ciekawy projekt edukacji klimatyczno-ekologicznej dla szkół. To jest projekt o wartości około trzynastu milionów złotych – 12 mln pochodzi z funduszy unijnych, 600 tys. to środki rządowe, a ponad 1 mln dofinansował Urząd Marszałkowski. Już 95 szkół i prawie 2000 uczniów bierze w nim udział. Projekt potrwa do grudnia przyszłego roku i wpisuje się w nową podstawę programową, która od września 2026 r. wprowadzi edukację klimatyczną jako ścieżkę międzyprzedmiotową – mówiła.
Zmiany klimatyczne odczuwamy na własnej skórze, a z ich konsekwencjami będą się mierzyć nasze dzieci i wnuki. Klimat, ekologia i my, to jeden ekosystem. Warto to sobie uświadomić już od najmłodszych lat. Stąd konferencja „Edukacja klimatyczna i przyrodnicza – szkoła w harmonii z naturą” w Bogdańcu, aby rozmawiać o roli ekologii w edukacji, nowych wyzwaniach oraz przyszłości szkolnictwa w kontekście zmian klimatycznych i nowej podstawy programowej.
Podczas wydarzenia praktycy uczący w szkołach w regionie mówili między innymi o nauce przyrodniczej poprzez zabawę, wycieczki, projekty artystyczne, jak np. poprzez teledyski w wykonaniu dzieci. Tak było w Szkole Podstawowej nr 21 w Gorzowie Wlkp., a efekty można było zobaczyć podczas konferencji.
Uczestnicy wydarzenia wielokrotnie odnosili się do zmian zapowiadanych przez Ministerstwo Edukacji i Nauki, w których edukacja klimatyczna ma zostać włączona w obowiązującą strukturę programów nauczania, a nie funkcjonować jako osobny przedmiot. Zgodnie z obecnymi planami rządowymi, nowe zapisy zaczną obowiązywać od 1 września 2026 roku w przedszkolach oraz w klasach I i IV szkoły podstawowej, a w późniejszym etapie – w całej szkole podstawowej i szkołach ponadpodstawowych.
Edukacja klimatyczno-środowiskowa ma mieć charakter holistyczny, interdyscyplinarny i ponadprzedmiotowy — wprowadzana będzie poprzez różne przedmioty: przyrodę, biologię, geografię, historię, a nawet język polski czy wiedzę o społeczeństwie.
Ekologiczne wyzwania oświaty
Konferencję otworzyli organizatorzy oraz zaproszeni goście. Wśród wystąpień znalazły się m.in. prezentacje doświadczeń Szkoły Podstawowej nr 21 w Gorzowie Wielkopolskim, projektów europejskich (np. Sieć Niebieskich Szkół) oraz dyskusja panelowa poświęcona wyzwaniom XXI wieku – w tym roli edukacji w kontekście zmian klimatycznych.
Ze strony ogólnopolskiej dr hab. Sławomir Drelich, członek zarządu Fundacji Rozwoju Systemu Edukacji, zwrócił uwagę na konieczność edukacji krytycznej i przeciwdziałania dezinformacji: - Trzeba uczyć młodzież nt. konsekwencji zmian klimatycznych, trzeba obalać mity nt. ekologii, mówić o dezinformacji, wyjaśniać i przybliżać, a przede wszystkim nauczyć ich reakcji na fake newsy dotyczące ekologii i klimatu. Chciałbym, aby z tej konferencji wyniknęły dla nas bardzo istotne wnioski.
Dobre praktyki
Po prezentacjach odbyły się warsztaty i wystawy, podczas których nauczyciele mogli zapoznać się z nowymi metodami, takimi jak sketchnoting, narzędziami edukacyjnymi czy projektami lokalnymi. Przykładem były „Dobre praktyki” ze Szkoły Podstawowej im. Jana Pawła II w Lubiszynie, które pokazały, jak w sposób praktyczny włączać działania ekologiczne w życie szkoły.
Uczestnicy podkreślali, że najważniejsze to wypracowanie spójnych lokalnych ścieżek edukacji klimatycznej dostosowanych do specyfiki regionu oraz budowanie partnerstw z organizacjami pozarządowymi i sektorem OZE. To także inwestowanie w szkolenia nauczycieli, by przygotować ich do zmian w programach i co niezwykle istotne – kształtowanie postaw u uczniów: poczucia sprawczości i odpowiedzialności.
Program wydarzenia
8.30–9.00 – Rejestracja uczestników
Gości powitali organizatorzy, zapewniając przestrzeń do rozmów i wymiany doświadczeń.
9.00–9.30 – Otwarcie konferencji
Wystąpienia LKO oraz zaproszonych gości nadały wydarzeniu uroczysty charakter.
9.30–9.45 – „Małe działania – wielka zmiana”
Nauczycielki Szkoły Podstawowej nr 21 w Gorzowie Wlkp., Natalia Lewicka i Magdalena Iwaszkiewicz, przedstawiły dobre praktyki edukacji klimatycznej w swojej szkole.
9.45–10.15 – Wsparcie Komisji Europejskiej dla edukacji przyrodniczej
Dominika Wojcieszek z European Marine Science Educators Association zaprezentowała Sieć Europejskich Niebieskich Szkół jako przykład międzynarodowej współpracy.
10.15–11.00 – Panel dyskusyjny „Klimat i środowisko – wyzwania XXI wieku”
Uczestnicy: Tomasz Ordza (ambasador Europejskiego Paktu Klimatycznego), Dominika Wojcieszek, Elżbieta Krawczyk (Centrum Edukacji Obywatelskiej), przedstawiciele Fundacji Centrum Badań i Edukacji Środowiskowej, Fundacji Przestrzeń do Życia, ORE, Polskiego Stowarzyszenia Energetyki Wiatrowej.
11.00–11.30 – Przerwa kawowa
11.30–11.45 – Priorytet zielonej transformacji w programie Erasmus+
Prelekcja dr. Sławomira Drelicha.
11.45–12.00 – Prezentacja projektu „Lubuska edukacja ekologiczno-klimatyczna (Nauka)”
Wystąpienie Mirosława Hiszpańskiego, prezesa Instytutu Badawczo-Szkoleniowego.
12.00–12.15 – „Dobre praktyki w Szkole Podstawowej im. Jana Pawła II w Lubiszynie”
Prezentacje Karoliny Szymanek i Wojciecha Januchowskiego.
12.15–13.00 – Panel dyskusyjny „Edukacja klimatyczna i przyrodnicza w województwie lubuskim”
W debacie udział wzięli m.in.: Elżbieta Krawczyk (CEO), przedstawiciele EDF Renewables, nauczyciele z PSP7 w Żaganiu, elektryk Krzysztof Klek, Aleksander Ławiński (ODN Zielona Góra) i Tomasz Ordza.
13.00–13.15 – „Słowa, obrazy, kształty – sketchnoting jako forma dydaktyki wizualnej”
Prelekcja Anny Zielińskiej-Stecyny.
13.15–13.30 – Przerwa i przejście do Zagrody Młyńskiej
13.30–15.15 – Warsztaty i wystawy
Nauczyciele i eksperci zaprezentowali praktyczne narzędzia dydaktyczne i inicjatywy lokalne.
15.15–15.30 – Zakończenie konferencji
Podsumowania dokonał Mariusz Biniewski, Lubuski Kurator Oświaty.