
W pięciu lubuskich gminach dzięki dofinansowaniu ze środków Unii Europejskiej powstaną nowe ścieżki rowerowe. Wicemarszałkowie Grzegorz Potęga oraz Hubert Harasimowicz podpisali umowy z gminami Kargowa, Żary, Sulechów, Skąpe i Wschowa.
29 października 2025 r. w Urzędzie Marszałkowskim w Zielonej Górze wicemarszałkowie województwa lubuskiego Grzegorz Potęga oraz Hubert Harasimowicz podpisali umowy dotyczące budowy ścieżek rowerowych w ramach Programu Fundusze Europejskie dla Lubuskiego 2021-2027.
Jak podkreślał wicemarszałek Grzegorz Potęga, zadania realizowane będą ze środków z Unii Europejskiej i wpisane zostały w Kontrakt Programowy związany z partnerstwami, które realizowane są na terenie województwa lubuskiego. W środę podpisano sześć umów na łączną kwotę prawie 16 milionów złotych, z czego środki z Unii Europejskiej stanowią blisko 9 milionów 300 tysięcy złotych. Wkład własny samorządów wynosi prawie 6,7 mln zł.
Jak dodał wicemarszałek Grzegorz Potęga, ścieżki rowerowe są elementem infrastruktury niezwykle pożądanej, oczekiwanej i wykorzystywanej przez wszystkich, którzy cenią sobie turystykę rowerową i świeże powietrze. - Cieszymy, bo łącznie powstanie 10 kilometrów nowych dróg rowerowych, których przybędzie na terenie województwa lubuskiego. Mam nadzieję, że to nie ostatnie ścieżki, które będziemy realizować na terenie państwa gmin. Wszystkiego dobrego! Życzę państwu inwestycji, które będą przebiegły w taki sposób, jak państwo sobie zaplanowaliście - dodał G. Potęga.
Wicemarszałek Hubert Harasimowicz podkreślał, że ważne jest, by ścieżki połączyć w całość. - To jest kwestia rozwoju turystyki, a województwo lubuskie ma potężny potencjał, jeżeli chodzi o turystykę. Mamy piękne lasy, ponad 500 jezior, to jest do wykorzystania. Jeżeli infrastruktura ścieżek rowerowych będzie dobra, będzie na odpowiednim poziomie, jeżeli będzie ich nie kilka, kilkanaście, a kilkaset kilometrów, to tym przyciągniemy tutaj turystów, tym ściągniemy naszych sąsiadów zza Odry. To będzie podstawą do dalszego rozwoju infrastruktury turystycznej, może gastronomii, może hotelarstwa. Myślę, że to jest bardzo dobry kierunek rozwoju – mówił H. Harasimowicz.
W spotkaniu uczestniczyli także: Sylwia Pędzińska – dyrektor Departamentu Instytucji Zarządzającej UMWL, zastępca dyrektora Agnieszka Zatorska oraz Daniel Roguski – dyrektor Departamentu Programów Regionalnych UMWL.
Budowa nowych ścieżek to większe możliwości i poprawa bezpieczeństwa
Gmina Kargowa: Budowa ścieżki rowerowej od ul. Zamieście w kierunku granicy gminy
Wydatki ogółem – 3 188 660,85 PLN, wydatki kwalifikowalne – 1 929 173,10 PLN, dofinansowanie UE – 1 149 980,08 PLN
- Gmina Kargowa stawia na rozwój ścieżek rowerowych i rozwój turystyczny. Dzisiaj podpisujemy umowę na dwa odcinki ścieżek rowerowych, niezwykle ważne nie tylko dla nas, ale i dla regionu, ponieważ jedna z inwestycji to ostatni etap połączenia województwa lubuskiego z województwem wielkopolskim, poprzez naszą gminę. Druga inwestycja to jeden z etapów połączenia się z gminą Sulechów. Mam nadzieję, że będziemy jeszcze mieli możliwość realizowania kolejnych inwestycji - mówiła Marta Paron – Burmistrz Kargowej.
Przedmiotem projektu jest budowa ścieżki rowerowej o dł. 1,468 km w pasie drogi krajowej nr 32 w pasie drogi wojewódzkiej 314 oraz drogi gminnej na obszarze miejskim w kierunku granicy gminy. Inwestycja stanowi kontynuację większego zadania inwestycyjnego polegającego na wzajemnym skomunikowaniu miejscowości położonych na terenie gminy Kargowa, Babimost oraz Zbąszynek poprzez sieć wydzielonych, nowoczesnych i bezpiecznych dróg rowerowych, przebiegających w bezpośredniej bliskości głównych szlaków komunikacyjnych.
Projekt ma na celu zwiększenie dostępu mieszkańców do mobilności indywidualnej poprzez bezpieczne połączenie komunikacyjne w gminie Kargowa na obszarze miejskim. Celem jest zapewnienie użytkownikom rowerów bezpiecznych i zgodnych z obowiązującymi przepisami ciągów komunikacyjnych, po których będą się mogli poruszać w oddzieleniu od ruchu kołowego.
Data rozpoczęcia - 2022-07-04, data zakończenia - 2026-12-31.
Gmina Kargowa: Budowa ścieżki rowerowej Smolno Wielkie-Smolno Małe
Wydatki ogółem – 4 346 011,77 PLN, wydatki kwalifikowalne – 4 231 006,77 PLN, dofinansowanie UE – 1 600 000,00 PLN
Przedmiotem projektu jest budowa ścieżki rowerowej o dł. 2,7 km w pasie drogi krajowej nr 32 o przebiegu Smolno Wielkie - Smolno- Małe. Inwestycja stanowić będzie kontynuację większego zadania inwestycyjnego stanowiącego połączenie z gminą Babimost z istniejącą ścieżką Kargowa – Wojnowo – Stare Kramsko, poprzez sieć wydzielonych, nowoczesnych i bezpiecznych dróg rowerowych, przebiegających w bezpośredniej bliskości głównych szlaków komunikacyjnych. Projekt ma na celu zwiększenie dostępu mieszkańców do mobilności indywidualnej poprzez bezpieczne połączenie komunikacyjne w gminie Kargowa na obszarze wiejskim. Celem i zakładanym efektem końcowym całego przedsięwzięcia inwestycyjnego jest zapewnienie użytkownikom rowerów bezpiecznych i zgodnych z obowiązującymi przepisami ciągów komunikacyjnych, po których będą się mogli poruszać w oddzieleniu od ruchu kołowego. Celem na poziomie bezpośredniego rezultatu jest: ograniczenie emisji z transportu na odcinku ścieki rowerowej. Uniknięta emisja po zakończeniu projektu planowana jest w wielkości 4,4348 Tony równoważnika CO2/rok oraz poprawa bezpieczeństwa ruchu wyrażająca się mniejszą liczbą wypadków i mniejszą ich ciężkością, większym poczuciem bezpieczeństwa i wzrostem poprawności zachowania uczestników ruchu.
Data rozpoczęcia - 2025-03-26, data zakończenia - 2026-12-31.
Gmina Żary o statusie miejskim: Budowa ścieżek rowerowych w żarach w miejscach wynikających z koncepcji opracowanej dla ŻŻOF – etap I
Wydatki ogółem – 3 555 117,46 PLN, wydatki kwalifikowalne – 3 414 671,71 PLN, dofinansowanie UE – 2 707 000,00 PLN.
- Rozwój ścieżek rowerowych to niezwykle istotny aspekt rozwoju całego miasta. W żarach zrealizujemy dwa odcinki na dwóch ulicach, bardzo ważnych ze względu strategicznych- mówiła Edyta Gajda – Burmistrz Żar.
Przedmiotem projektu jest przebudowa ciągu pieszo - rowerowego od ul. Katowickiej do ul. Moniuszki oraz budowa ciągu pieszo - rowerowego w ul. Kilińskiego. Zakres rzeczowy inwestycji obejmuje:
- przebudowę drogi dla pieszych, długości ok. 215 mb,
- budowę zjazdów,
- budowę odcinków dróg wewnętrznych, długości 1,55 m, 2,15 m oraz 4,70 m,
- przebudowę oświetlenia drogowego, długości ok 201 mb,
- rekultywacja istniejących i urządzanie nowych terenów zielonych.
Realizacja inwestycji przyniesie wiele korzyści, zarówno dla mieszkańców, jak i dla środowiska. Wpłynie na poprawę bezpieczeństwa rowerzystów, zwiększy mobilność, przyczyni się do poprawy jakości powietrza poprzez zmniejszenie emisji CO2 przez pojazdy spalinowe oraz stanowi zachętę do prowadzenia aktywnego trybu życia mieszkańców.
Data rozpoczęcia - 2022-05-17, data zakończenia - 2026-12-31.
Gmina Sulechów: Budowa ciągu pieszo rowerowego w kierunku strefy Krężoły
Wydatki ogółem – 993 913,68 PLN, wydatki kwalifikowalne – 993 913,68 PLN, dofinansowanie UE – 844 826,62 PLN.
- Jest to dla nas kolejny bardzo istotny krok dla mieszkańców Gminy Sulechów, ale też ościennych samorządów. Nie za duży odcinek w tej chwili realizujemy, ale odcinek dla nas niezbędny, prowadzący z centralnej części Słuchowa w kierunku Kargowej. Chcemy połączyć tymi elementami te dwa samorządy – mówił Wojciech Szefner – Zastępca Burmistrza Sulechowa.
Projekt dotyczy rozbudowy sieci ścieżek rowerowych poprzez uzupełnienie jej o nowy odcinek, który pozwoli na rozwój sieci komunikacji alternatywnej komunikacji rowerowej łączącej poszczególne miejscowości w ZNOF oraz obszar ZNOF z gminami ościennymi. Zakresem projektu jest budowa ciągu pieszo-rowerowego od strony Sulechowa w kierunku strefy Krężoły, o długości 0,47 km, w ciągu drogi gminnej nr 005532F, ul. Wolsztyńska. Głównym celem jest ograniczenie emisji zanieczyszczeń z sektora transportu poprzez rozwój infrastruktury rowerowej oraz ograniczenie niskiej emisji a także poprawa bezpieczeństwa uczestników ruchu drogowego na terenie Zielonogórsko-Nowosolskiego Obszaru Funkcjonalnego.
Celem jest rozwój infrastruktury dla rowerzystów poprzez budowę sieci ścieżki pieszo-rowerowej o długości 0,47 km, w ciągu drogi gminnej nr 005532F w Krężołach, ul. Wolsztyńska.
Chodzi także o poprawę jakości i funkcjonowania oferty systemu transportowego na terenie ZNOF, poprzez stworzenie za pośrednictwem planowanej ścieżki rowerowo-pieszej korytarza transportowego, będącego alternatywą dla innych środków transportu. To również kwestia poprawy bezpieczeństwa rowerzystów na drogach publicznych w obszarze ZNOF.
Data rozpoczęcia - 2023-08-17, data zakończenia - 2025-12-31
Gmina Skąpe: Budowa systemu mobilności indywidualnej pieszo-rowerowej w Gminie Skąpe jako alternatywa dla publicznego transportu zbiorowego
Wydatki ogółem – 1 316 996,82 PLN, wydatki kwalifikowalne – 1 316 996,82 PLN, dofinansowanie UE – 829 978,47 PLN.
Jak zapowiedział Zbigniew Woch – Wójt Gminy Skąpe, jest to budowa dwóch odcinków: jeden ciąg pieszo-rowerowy połączy się bezpośrednio z istniejącą w Niesulicach ścieżką pieszo-rowerową, biegnącą wzdłuż brzegów jeziora Niesłysz, przez co ostatecznie powstanie kompleksowy ciąg pieszo-rowerowy, którym połączone zostaną Niesulice z Ołobokiem. Drugim jest droga rowerowa w m. Ołobok w ciągu dróg powiatowych nr 1223F i 1228F (relacji Ołobok-Lubogóra) – dł. 1,624 km.
Przedmiotem projektu jest budowa odcinków ścieżek rowerowych o łącznej długości 1,953 km. Celem jest budowa w Gminie Skąpe ciągów pieszych i/lub pieszo-rowerowych łączących sąsiadujące ze sobą miejscowości w taki sposób, by mieszkańcy, nieposiadający bezpośrednio dostępu (lub gdy jest on niewielki) w obrębie swojej miejscowości do usług publicznych zostali najkrótszą możliwą trasą połączeni z miejscowością, na terenie której zlokalizowane są obiekty użyteczności publicznej.
Głównym celem projektu jest stworzenie alternatywnych form komunikacji dla mieszkańców Gminy Skąpe na obszarze Partnerstwa Gmin Lubrza, Łagów Skąpe i Powiatu Świebodzińskiego oraz ograniczenie emisji zanieczyszczeń z sektora transportu poprzez rozwój infrastruktury rowerowej na terenie Gminy Skąpe.
Data rozpoczęcia 2025-03-01, data zakończenia 2025-12-31
Gmina Wschowa: Rozwój infrastruktury pieszo-rowerowej: Wschowa – Lgiń
Wydatki ogółem – 2 541 923,26 PLN, wydatki kwalifikowalne – 2 541 923,26 PLN, dofinansowanie UE – 2 160 634,77 PLN.
- Lgiń to jest jedyna miejscowość letniskowa Gminy Wschowa. Są tam dwa jeziora, z tego jedno jest wykorzystywane przez letników i plażowiczów. Im więcej dróg rowerowych, tym większa szansa na to, że nasi mieszkańcy będą aktywnie spędzać czas i przyjedzie do nas jeszcze więcej turystów – mówił Konrad Antkowiak – Burmistrz Miasta i Gminy Wschowa. Przedmiotem projektu jest realizacja III etapu budowy infrastruktury rowerowej na trasie Wschowa – Lgiń. Inwestycja zlokalizowana jest wzdłuż drogi wojewódzkiej nr 305, na odcinku Hetmanice – Lgiń – granica województwa. Projekt obejmuje budowę około 2 640 metrów bieżących nowej infrastruktury rowerowej.
Projekt bezpośrednio przyczyni się do rozwoju infrastruktury zeroemisyjnego transportu, poprawy bezpieczeństwa uczestników ruchu drogowego, zwiększenia dostępności komunikacyjnej miejscowości obszaru Partnerstwa, wykorzystania lokalnych zasobów środowiskowych i kulturowych w celu rozwoju turystyki rowerowej i wspierania zrównoważonego rozwoju gospodarczego.
Adresatami zadania będą wszyscy uczestnicy ruchu drogowego na trasie Wschowa – Lgiń: mieszkańcy miasta i gminy Wschowa oraz regionu Partnerstwa Lubuska 9, osoby ze szczególnymi potrzebami np. osoby z ograniczoną mobilnością tj. seniorzy, osoby z niepełnosprawnościami. To również uczniowie i młodzież dojeżdżająca do szkół, a także turyści odwiedzający miejscowość Lgiń i okoliczne tereny rekreacyjne, rowerzyści i użytkownicy szlaków turystycznych.
Data rozpoczęcia - 2025-03-26, data zakończenia - 2026-09-26
Fundusze Europejskie #FunduszeUEdlaLubuskiego #Lubuskie #UE,

