
Zakończyły się konsultacje dotyczące projektu zmian w programie Fundusze Europejskie dla Lubuskiego 2021–2027. Był to etap otwarty dla wszystkich mieszkańców regionu, którzy chcieli poznać planowane modyfikacje i zgłosić własne opinie. Konsultacje zostały ogłoszone uchwałą Zarządu Województwa Lubuskiego nr 88/1918/25 z 28 października 2025 r., a ich przebieg trwał od 12 do 21 listopada 2025 r. Informacje o konsultacjach oraz sam projekt zmian były dostępne w Biuletynie Informacji Publicznej, na stronie województwa oraz na stronie programu FEWL 21–27.
Zmiany poddane konsultacjom powstały w związku z przeglądem śródokresowym programów unijnych na lata 2021–2027. Zmiany dotyczą głównie bezpieczeństwa, gotowości cywilnej oraz odporności infrastruktury i usług publicznych w sytuacjach kryzysowych. Takie podejście wynika z aktualnej sytuacji geopolitycznej, która wymaga od regionów większej elastyczności i umiejętności szybkiego reagowania.
Aby zrealizować te cele, zaproponowano przesunięcie części środków finansowych na działania związane z bezpieczeństwem. Łączna wysokość tych środków to 417.964.850,00 PLN. Obejmuje to zarówno środki Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (310.586.733,00 PLN), jak i Europejskiego Funduszu Społecznego Plus (107.378.117,00 PLN).
W projekcie zmian wprowadzono trzy nowe priorytety, które porządkują zakres przyszłych działań. Pierwszy z nich (Priorytet 12. Fundusze Europejskie dla bezpiecznej gospodarki) dotyczy wsparcia przedsiębiorstw w tworzeniu produktów, usług i technologii, które mogą służyć zarówno celom cywilnym, jak i obronnym. Drugi (Priorytet 13. Fundusze Europejskie dla bezpieczeństwa mieszkańców województwa lubuskiego) skupia się na inwestycjach w infrastrukturę, która może być wykorzystana w czasie sytuacji nadzwyczajnych, na przykład w przypadku konieczności udrożnienia szlaków transportowych lub utrzymania kluczowych obiektów. Trzeci priorytet (Priorytet 14. Fundusze Europejskie dla bezpieczeństwa i gotowości cywilnej mieszkańców (EFS+) obejmuje działania edukacyjne i szkoleniowe, których celem jest podnoszenie kompetencji w zakresie bezpieczeństwa, gotowości cywilnej, cyberbezpieczeństwa oraz reagowania na różne zagrożenia, zarówno wśród młodzieży szkolnej, jak i dorosłych.
Oprócz nowych priorytetów zaproponowano także szereg zmian wynikających z bieżącej realizacji programu. To działania porządkujące i przyspieszające wdrażanie FEWL 21–27. Część z nich nie wpływa na ogólny podział środków i ma charakter informacyjny, ale również została ujęta w zestawie zmian ze względu na przejrzystość całego procesu.
W trakcie konsultacji mieszkańcy województwa oraz podmioty i instytucje mogli zgłaszać swoje opinie poprzez formularz. Do Departamentu Instytucji Zarządzającej wpłynęło 20 uwag i pytań (w części uwagi się powtarzały). Swoje stanowiska przesłały także instytucje i organizacje, również te działające w regionie:
- Instytucja Koordynująca Umowę Partnerstwa w obszarze EFS+,
- Zrzeszenie Gmin Województwa Lubuskiego,
- Federacja Lubuskich Organizacji Pozarządowych (FLOP),
- Odrzańska Rada Rzeczna,
- Stowarzyszenie Inicjatyw Twórczych Kod_Krowa.
Wszystkie zgłoszone uwagi zostały przeanalizowane i ujęte zbiorczo w tabeli zawierającej propozycje odniesień w kwestii sposobu ich rozstrzygnięcia. Dla usystematyzowania sposobu odniesienia do uwag, zostały one przyporządkowane do poszczególnych kategorii zgodnie z poniższym zestawieniem:
- Uwagi konsumujące dotychczasowe zapisy programu: 11 uwag;
- Uwagi uwzględnione: 5 uwag;
- Uwagi nieuwzględnione: 4 uwagi.
Dodatkowo pod tabelą zamieszczono uwagi horyzontalne do uwag o charakterze rozszerzającym w stosunku do zaproponowanego w Programie wsparcia. Uwagi w tym zakresie dotyczyły głównie włączenia nowego priorytetu w ramach pakietu obronnościowego dotyczącego bezpieczeństwa wodnego.
Szczegółowe zestawienie wraz z odpowiedziami Instytucji Zarządzającej programem Fundusze Europejskie dla Lubuskiego 2021-2027 jest dostępne w formie tabeli towarzyszącej niniejszemu podsumowaniu. Dokument pokazuje, jakie stanowisko zajęto wobec zgłoszonych propozycji oraz w jaki sposób zostały one uwzględnione w dalszych pracach nad programem.

