Wicepremier, minister infrastruktury i rozwoju Elżbieta Bieńkowska, która przyjechała do Międzyrzecza ze Szczecina otwartym już odcinkiem S3, nie kryła radości.- Wreszcie, po trzech latach od podjęcia decyzji otworzyliśmy tę drogę. Jest to oczywiście element wielkiego programu budowy dróg w Polsce. Obecnie mamy 2,8 tys. dróg ekspresowych i autostrad: ponad 1,3 km autostrad oraz 1,5 km dróg ekspresowych. Porównując to z 2004 rokiem, kiedy mieliśmy nieco ponad 500 km, to jest naprawdę ogromny skok. A to jeszcze nie koniec. Kolejny budżet unijny pozwala nam z optymizmem patrzeć na najbliższe lata – podkreślała wicepremier. I dodała: - Ta droga to symbol dobrej współpracy marszałków, a także symbol zachodzących w Polsce zmian. Najważniejsze, żeby mieszkańcy województwa zachodniopomorskiego i lubuskiego poczuli się znacznie bliżej Warszawy.
Razem można więcej
Gospodarze tych dwóch regionów towarzyszyli wicepremier Bieńkowskiej na konferencji prasowej. - Naszym priorytetem w polityce regionalnej jest wzrost dostępności transportowej. S3 jest kręgosłupem, który łączy makroregion Polski Zachodniej. To dzięki tej inwestycji powstaną kolejne nowe firmy, a nasze, regionalne, odważnie, bez ryzyka będą inwestować i rozwijać swój potencjał. S3 przybliża nas do świata. Jesteśmy bliżej, jesteśmy po drodze - podkreślała marszałek województwa lubuskiego Elżbieta Polak. Zwróciła też uwagę na bardzo dobre wskaźniki gospodarcze, które osiąga nasze województwo właśnie dzięki coraz lepszej dostępności transportowej. - Aż o 25 proc. wzrosły nakłady inwestycyjne naszych lubuskich firm. Za 2013 rok o 10 proc. wzrosły udziały w podaku CIT do budżetu, w innych regionach spadły. Mamy też najwyższą dynamikę spadku bezrobocia. To wynik tego, że konsekwentnie, razem, w partnerstwie budujemy Polskę – przekonywała marszałek.
Olgierd Geblewicz, marszałek województwa zachodniopomorskiego przyznał, że gdy dziś jechał nowym odcinkiem S3, to uśmiech nie schodził mu z twarzy. - Ta droga jest dla nas, mieszkańców Pomorza Zachodniego, bardzo szczególna. Marzyłem o tym, by móc dojechać do stolicy swojego kraju drogą ekspresową. I od dzisiaj to moje marzenie się spełniło - mówił marszałek. S3 łączy się w Jordanowie z A2, stąd przybliża oba regiony Polski zachodniej do Warszawy. - Dzisiejsze natężenie ruchu pokazuje, że z każdym kolejnym oddanym kilometrem S3 będziemy mieli lepiej wykorzystany potencjał przemysłowy Polski zachodniej – podkreślał marszałek Geblewicz.
W przyszłości S3 połączy Zachodniopomorskie i Lubuskie z Dolnym Śląskiem. Wicepremier Elżbieta Bieńkowska zadeklarowała, że do 2019 roku droga ekspresowa będzie gotowa aż do granicy z Czechami. Podkreśliła też, że ze strony naszych południowych sąsiadów jest zapewnienie, że będą kontynuowali budowę drogi u siebie. Wicepremier zapowiedziała także, że w następnym tygodniu podpisana zostanie umowa partnerstwa z Komisją Europejską. - Kwota na drogi jest dla naszego kraju satysfakcjonująca - dodała wicepremier.
Na nowym odcinku drogi S3 byli też: wiceminister środowiska Stanisław Gawłowski oraz marszałkowie Polski zachodniej: Marek Woźniak z Wielkopolski, Cezary Przybylski z Dolnego Śląska i wicemarszałek województwa zachodniopomorskiego Andrzej Jakubowski. Nie zabrakło lubuskich parlamentarzystów, przedstawicieli władz rządowych i samorządowych.
S3 - kilometry za miliony
W ramach 37-kilometrowego odcinka drogi S3 Gorzów-Międzyrzecz powstały dwa nowe węzły drogowe: Skwierzyna Południe i Skwierzyna Zachód. Wybudowana została także obwodnica Skwierzyny w ciągu drogi nr 24. To skróci czas przejazdu do Gorzowa i dalej do Szczecina o ok. 40 min.- W ostatnich pięciu latach tylko na drogę ekspresową S3 wydaliśmy 4,5 mld zł. Budowa tego docinka kosztowała 761,5 mln zł. W ramach inwestycji powstało 40 przepraw mostowych, w tym wiadukty drogowe i most nad Obrą w okolicy Skwierzyny, a także 18 przejść dla zwierząt - Przemysław Hamera, Dyrektor Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad oddział w Zielonej Górze przy wielu okazjach podkreślał znaczenie ogromu inwestycji dla naszego regionu.
Przypomnijmy, że od 2013 roku kierowcy jeżdżą 43-kilometrowym odcinkiem drogi ekspresowej S3. Budowa podzielona została na kilka sukcesywnie oddawanych odcinków:
- od węzła Jordanowo do węzła Świebodzin Północ (5 km) – oddany 27 maja 2013.
- od węzła Świebodzin Południe do węzła Sulechów (20 km) – oddany 18 czerwca 2013 r.
- od węzła Świebodzin Północ - Świebodzin Południe (5 km) – oddany 11 lipca 2013.
- od węzła Międzyrzecz Południe do węzła Jordanowo (13 km) - oddany 21 sierpnia 2013 r.
Koszt: 1 mld 50 mln
W przygotowaniu są także odcinki:
1. Obwodnica Gorzowa Wlkp. – druga jezdnia
Długość: 11,7 km
Ogłoszono przetarg: 5 czerwiec 2013 r.
Planowane rozpoczęcie robót: II kw. 2014 r.
Planowane zakończenie robót: II kw. 2017 r.
Szacowany koszt: 500 mln
2. Obwodnica Międzyrzecz – druga jezdnia
Długość: 6,4 km
Ogłoszono przetarg: 5 czerwiec 2013 r.
Planowane rozpoczęcie robót: II kw. 2014 r.
Planowane zakończenie robót: II kw. 2017 r.
Szacowany koszt: 223,5 mln
3. Sulechów – Nowa Sól – druga jezdnia
Długość: 43 km
Ogłoszono przetarg: 21 czerwiec 2013 r.
Planowane rozpoczęcie robót: III kw. 2014 r.
Planowane zakończenie robót (bez mostu na rz. Odrze): II kw. 2017 r.
Planowane zakończenie robót (rozbiórka i budowa mostu na rz. Odrze): II kw. 2019 r.
Szacowany koszt 1 mld 20 mln
Długość odcinka realizowanego przez Oddział GDDKiA w Zielonej Górze (Gorzów Wlkp. – Nowa Sól): 143 km