
Kontrola NIK była zakrojona na szeroką skalę: obejmowała drogi gminne, powiatowe i wojewódzkie. Kontrolerzy badali je pod kątem zapewnienia bezpieczeństwa podróżnych. „Szczególnie ważna jest właściwa organizacja ruchu, stanowiąca zespół czynników mających bezpośredni wpływ na ruch drogowy w kontekście jego bezpieczeństwa – czytamy w materiałach pokontrolnych. – Chodzi w szczególności o geometrię drogi i odpowiednio dobrany zakres dostępu do niej, sposób umieszczania znaków pionowych, poziomych, sygnalizatorów i urządzeń bezpieczeństwa oraz zasady i sposób działania sygnalizacji, znaków świetlnych, znaków o zmiennej treści i innych zmiennych elementów.”
Kontrolerzy uznali, że stopień realizacji tych podstawowych założeń w głównej mierze zależy od poziomu merytorycznego projektu organizacji ruchu. „Nie ma wątpliwości, że na miano właściwej organizacji ruchu zasługują tylko takie rozwiązania, które sprawdzą się w praktyce jako najkorzystniejsze dla użytkowników” – czytamy w materiałach NIK. Kontrola objęła wszystkie województwa i była przeprowadzona pod kątem zgodności z obowiązującymi przepisami. W Lubuskiem kontrolowano także drogi wojewódzkie, a organem przeprowadzającym kontrolę był Lubuski Urząd Wojewódzki.
Podczas kontroli badano m.in. organizację ruchu na drogach, prawidłowość zastosowania, wykonania, utrzymania i funkcjonowania znaków drogowych, sygnalizacji świetlnej i dźwiękowej, urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego, czytelności i widoczności oznakowania drogowego.
Nasze drogi wypadły pomyślnie, uzyskując pozytywną ocenę bez zastrzeżeń. Taką ocenę uzyskały tylko trzy województwa: Lubelskie, Małopolskie i Lubuskie. Pozostałe uzyskały ocenę pozytywną z uchybieniami lub pozytywną z nieprawidłowościami. Jedno województwo dostało ocenę negatywną.