
Ministerialne standardy
Przyszpitalne lądowisko wymagało przebudowy, bo stare nie spełniało wymaganych przepisami parametrów, które zakładają takie umiejscowienie lądowiska, aby droga prowadząca do Szpitalnego Oddziału Ratunkowego nie przecinała się z drogą ogólnodostępną. Położenie starego lądowiska po drugiej stronie ulicy, przy której znajduje się SOR i budynek główny lecznicy było też utrudnieniem dla personelu medycznego. Aby przewieźć pacjenta z helikoptera do szpitala trzeba było wykorzystywać karetkę. - Teraz takiej potrzeby nie będzie. A dzięki przebudowie i łatwiejszemu dostępowi do bazy medycznej szpitala pacjentom będzie można szybciej udzielić niezbędnej pomocy. Lądowisko będzie oświetlone, więc lądowania będą mogły być wykonywane całą dobę – dodaje prezes gorzowskiej lecznicy.
Dla bezpieczeństwa pacjentów
Decyzja prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego – Piotra Orłowskiego potwierdza, że lądowisko przy Wielospecjalistycznym Szpitalu Wojewódzkim w Gorzowie Wlkp. odpowiada wymaganiom określonym przepisami art. 93 ust. 2 ustawy Prawo lotnicze i sprawia, że gorzowska lecznica spełnia wymagania Rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie szpitalnych oddziałów ratunkowych oraz wymogów Rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie wymagań dla lądowisk przez Ministra Infrastruktury. Chodzi m.in. o takie usytuowanie lądowiska, które będzie umożliwiało przyjęcie osób w stanie bezpośredniego zagrożenia życia bez konieczności używania karetek.
Unijne wsparcie
Prace przy przebudowie inwestycji rozpoczęły się na przełomie lipca i sierpnia 2013 r. Projekt o nazwie "Przebudowa lądowiska, wiaduktu i wiaty dla SOR Szpitala Wojewódzkiego w (POIS). Inwestycja kosztowała prawie 7 mln złotych. Większość (ponad 5 mln) to pieniądze unijne. Gorzowie Wlkp." był realizowany w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko
Informację przygotowała Katarzyna Kozińska, UMWL