Nowa obwodnica Nowej Soli otwarta!

Pobierz PDF
Uwaga: Wiadomość archiwalna. Nie wszystkie załączniki i linki mogą działać poprawnie.
W piątek pierwsi kierowcy pomknęli nową obwodnicą Nowej Soli, której budowa pochłonęła 46,5 mln zł. Inwestycja współfinansowana była ze środków LRPO – 37,8 mln zł oraz budżetu województwa – 8,8 mln zł. Realizacja inwestycji przyczyni się do usprawnienia ruchu w obrębie miasta. Zapewni ponadto poprawę dostępności komunikacyjnej. - To właśnie takie inwestycje wpływają na rozwój regionu! – przekonuje marszałek Elżbieta Polak.

W otwarciu nowosolskiej obwodnicy uczestniczyli marszałek Elżbieta Polak, wicemarszałek Bogdan Nowak, wicedyrektor ZDW Paweł Tonder, przedstawiciel firmy Budimex (wykonawcy inwestycji) Krzysztof Sokołowski, prezydent Nowej Soli Wadim Tyszkiewicz, starosta nowosolski Józef Suszyński, dyrektor zielonogórskiego oddziału GDDKiA Przemysław Hamera i wielu innych gości.

Marszałek Elżbieta Polak podkreśliła, że nowosolska obwodnica wpisuje się w cały szereg inwestycji drogowych podejmowanych przez samorząd województwa w latach 2007-2013. – W sumie zainwestowaliśmy ok. 400 mln zł w 150 km dróg, z czego 104 km dróg wojewódzkich za kwotę 321 mln zł – wyliczyła marszałek. – Powstało pięć obwodnic: Wschowy, Ośna Lubuskiego, Babimostu, Nowego Kisielina i Nowej Soli, za łączną sumę 173 mln zł. Ale na tym nie koniec. W nowej perspektywie do 2020 r. planujemy 49 inwestycji, w tym 39 dróg, siedem obwodnic i trzy mosty, za sumę 561 mln zł. To będzie prawdziwa inwestycyjna ofensywa.

Pierwszy kierowca, który przejechał nową obwodnicą dostał od marszałek w prezencie obramowanie tablic rejestracyjnych z logotypem województwa i… alkomat, w ramach promowania trzeźwości na drogach. Władze Nowej Soli poinformowały, że nowe rondo, które znajduje się w ciągu obwodnicy będzie nazwane Rondem Województwa Lubuskiego. – Został już złożony projekt uchwały Rady Miasta z taką inicjatywą – poinformował wiceprezydent Jacek Milewski.

Zadanie „Budowa obwodnicy Nowej Soli – Etap I” to inwestycja ujęta w Indykatywnym Planie Inwestycyjnym Lubuskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007 – 2013, w ramach Priorytetu 1. Rozwój infrastruktury wzmacniającej konkurencyjność regionu, Działanie 1.1. Poprawa stanu infrastruktury transportowej w regionie.

W ramach obwodnicy powstały droga o długości 4.860 km oraz:

-  2 skanalizowane skrzyżowania,

- 1 skrzyżowanie typu rondo z ul. Przyszłości,

- kanalizacja deszczowa na całej długości trasy, o długości około 4,5 km,

- wiadukt WK-1 nad linią kolejową nr 273 Wrocław-Szczecin,

- przejazd drogowy WD-1 nad obwodnicą,

- przepusty,

- oświetlenia w obrębie ronda oraz wiaduktu,

- zbiorniki odparowujących – 5 szt.,

- chodniki zlokalizowane od ronda z ul. Przyszłości do ul. Głogowskiej o łącznej długości 1650 m i szerokości od 1,5 ÷ 2,5 m i powierzchni około 4 000 m2 (3 975 m2),

- ciąg pieszo-rowerowy zlokalizowany w okolicy ronda w km 3+618,70 w ciągu ul. Przyszłości o łącznej długości ok. 170 m,

- drogi serwisowe do obsługi przyległego terenu na całej długości projektowanego odcinka.

Wzdłuż inwestycji wykonano ekrany akustyczne na dwóch odcinkach: przy m. Rudno od km: 0+944,70 do km 1+430,00 (dł. 490m) i przy wiadukcie kolejowym od km 4+550,70 do km 4+837,00 (dł.290m).

Likwidacja kolizji z innymi urządzeniami technicznymi (mediami) naziemnymi i podziemnymi (branża gazowa, branża telekomunikacyjna, branża elektryczna, branża sanitarna, PKP).

Dodatkowo w ramach oszczędności na projekcie Zarząd Województwa Lubuskiego podjął decyzję o rozszerzeniu Projektu o zakres wykonanej kanalizacji deszczowej na ul. Głogowskiej oraz Południowej, która wykonywana była równolegle z budową obwodnicy, a do której wpina się kanalizacja deszczowa obwodnicy:

- wartość robót – 518 428,40 zł

- długość wykonanej kanalizacji deszczowej – 373 m.

Trasa obejścia połączyła istniejące drogi wojewódzkie nr 315 oraz 297 i pozwoli na przeniesienie ruchu tranzytowego ze zwartej zabudowy m. Nowa Sól poza granice terenu zabudowanego. Skróci się czas przejazdu przez miasto i zwiększy się komfort jazdy oraz poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego. Budowa obwodnicy ograniczy negatywny wpływ transportu na środowisko i warunki życia, zmniejszy zanieczyszczenie powietrza oraz wpłynie na poprawę klimatu akustycznego, zlikwiduje uciążliwe drgania powodujące niszczenie budynków. Realizacja tego projektu pozwoli na zwiększenie potencjału ekonomicznego regionu – skomunikuje strefę KSSSE oraz stworzy połączenie istniejącej północnej strefy KSSSE bezpośrednio z kierunkiem na Poznań.

Ostatecznie obwodnica wpięta zostanie do ronda na łącznicy drogi ekspresowej S3 podczas budowy drugiej jezdni S3. W celu skomunikowania obwodnicy z istniejącym układem komunikacyjnym w 2013 roku wykonano budowę tzw.: ”łącznika” tj.: II etapu obwodnicy m. Nowa Sól, który do momentu realizacji przez GDDKiA inwestycji na drodze S3 pozwala na funkcjonowanie obwodnicy zgodnie z jej założeniami. Inwestycja ta sfinansowana została w kwocie 979 465,90 zł przez Miasto Nowa Sól.

Galeria: Otwarcie Obwodnicy Nowej Soli

Powiązane wiadomości

Zobacz również