Konsultacje Kontraktu Lubuskiego

Pobierz PDF
Uwaga: Wiadomość archiwalna. Nie wszystkie załączniki i linki mogą działać poprawnie.
W Sali Kolumnowej urzędu marszałkowskiego odbyły się konsultacje Kontraktu Terytorialnego oraz Kontraktu Lubuskiego, którego założenia zarząd województwa przyjął 1 lipca. W spotkaniu uczestniczyło ok. 150 przedstawicieli samorządów, uczelni, organizacji okołobiznesowych i przedsiębiorców. - Mam nadzieję, że uda się nam rozwiać ewentualne wątpliwości i przybliżyć pewne informacje. Na pewno nie jest to pierwsze ani ostatnie spotkanie – powiedziała marszałek Elżbieta Polak.

- Kontrakt Terytorialny to umowa zawierana pomiędzy rządem, a samorządem województwa. Niezależnie od środków UE, jednym z głównych celów kontraktu jest włączenie w proces finansowania polityki rozwoju również środków dostępnych na poziomie krajowym, innych niż te przeznaczone na współfinansowanie krajowe, będących uzupełnieniem środków UE – powiedziała marszałek Elżbieta Polak.  Marszałek przypomniała również o szczegółowych obszarach interwencji.

- W ramach lubuskiego mandatu negocjacyjnego zostało wytypowanych 30 konkretnych zadań inwestycyjnych, dla których źródłem finansowania w zdecydowanej większości będą środki UE pochodzące z programów krajowych na lata 2014-2020. Inwestycje kierowane do Kontraktu zostały zdiagnozowane przez Zarząd Województwa Lubuskiego. Są to projekty uzgodnione jako kluczowe w Strategii Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020, a także projekty w ramach założeń Strategii Rozwoju Polski Zachodniej oraz projekty określone w toku prac nad przygotowaniem nowej perspektywy finansowej UE. Dla każdego zadania przygotowana została karta projektowa określająca szczegóły dotyczące planowych przedsięwzięć – powiedziała marszałek Elżbieta Polak. - Prace są bardzo zaangażowane, odbyło się wiele spotkań. Mam nadzieję, że w grudniu kontrakt zostanie podpisany. Na każdym etapie będziemy rozmawiać i informować - dodała marszałek. 

Tematyka spotkania wywołała duże zainteresowanie wśród uczestników. Burmistrz Sulęcina Michał Deptuch dopytywał m.in. o to, czy w kontrakcie znajdą się drogi 137 i 138, wójt gmina Świdnica Adam Jaskulski o szczegółowy podział środków,  wójt gminy Witnica Andrzej Zabłocki o finansowanie dróg dojazdowych do inwestycji, a radny województwa Zbigniew Paduszyński o działania przeciwpowodziowe w Krośnie Odrz. i Gubinie.

Podczas dyskusji padło również pytanie o radiologię w Gorzowie Wlkp. oraz Wielospecjalistyczne Centrum Pediatrii w Zielonej Górze. - Naszą rolę jest teraz wywalczyć jak najwięcej dla regionu lubuskiego. Onkologia i pediatria są numerem jeden – powiedziała marszałek Elżbieta Polak. Marszałek pozytywnie odniosła się do prośby uczestników, aby takie spotkania, jak dziś  zorganizować w powiatach. -  Dajemy sobie miesiąc na rozmowy. Taki harmonogram spotkań przyjmiemy i opublikujemy na naszych stronach internetowych. Bardzo zależało nam na Państwa opiniach i uwagach. Dziękuję za czynny udział w dyskusji – powiedziała marszałek.     

Polska Zachodnia

Przypomnijmy, w ostatnim dniu kwietnia napłynęła z Warszawy dobra informacja. Rada Ministrów przyjęła Strategię Rozwoju Polski Zachodniej. To otwiera drogę do sfinansowania w nowej perspektywie budżetowej Unii Europejskiej ośmiu kluczowych projektów w ramach tej strategii, m.in. Odrzańskiej Drogi Wodnej, trasy S3, linii kolejowych, centrów usług medycznych w Gorzowie Wlkp. i Zielonej Górze oraz sieci energetycznych Polski Zachodniej – powiedział dyrektor Maciej Nowicki i omówił w skrócie kluczowe projekty:   

1. Odrzańska Droga Wodna – modernizacja docelowo do IV klasy żeglowności na całej długości rzeki, a w pierwszej kolejności przywrócenie minimum III klasy żeglowności dla potrzeb transportu, ochrony przeciwpowodziowej i turystyki wodnej. Rozwój transportu wodnego towarowego na z wykorzystaniem i rozbudową śródlądowych portów rzecznych.

2. Modernizacja linii kolejowych w ciągu CETC-ROUTE65 - modernizacja linii kolejowej C-E 59 („Odrzanka”) relacji  Szczecin - Kostrzyn – Zielona Góra – Wrocław – Międzylesie, w tym przywrócenie dopuszczalnej prędkości technicznej minimum 120 km/h; oraz modernizacja linii kolejowej E59 relacji Świnoujście (z odgałęzieniem na Szczecin) – Poznań – Wrocław i E30 Wrocław – Opole - Kędzierzyn Koźle, w tym perspektywiczne wprowadzenie dopuszczalnej prędkości technicznej 160 – 200 km/h;

.

3. Dokończenie budowy drogi S3 w ciągu CETC- ROUTE65, w tym: budowa drugiej jezdni obwodnic Gorzowa i Międzyrzecza i odcinka Sulechów- Nowa Sól, budowa odcinka Nowa Sól – Legnica, rozpoczęcie budowy odcinka Legnica – Lubawka oraz dokończenie budowy odcinków Świnoujście – Szczecin

4. Dokończenie budowy drogi S5 na odcinku Wrocław – Poznań – Bydgoszcz.

5. Budowa drogi ekspresowej S11 - przebudowa drogi krajowej nr 11 Kołobrzeg – Tarnowskie Góry do parametrów drogi ekspresowej.

6. Ponadregionalne specjalistyczne centra usług medycznych – budowa lub rozbudowa i wyposażenie centrów onkologii w miastach wojewódzkich Polski Zachodniej. W Lubuskiem projekt zakłada budowę Ośrodka Radioterapii w Gorzowie Wlkp. (docelowo jako części Gorzowskiego Centrum Onkologii) oraz rozbudowę Lubuskiego Ośrodka Onkologii w Zielonej Górze.

7. Sieci energetyczne Polski Zachodniej - budowa m. in. linii przesyłowych 400 kV relacji: Dobrzeń- Pasikurowice - Wrocław - Świebodzice - Mikołowa;   Eisenhuttenstadt - Gubin - Zielona Góra - Polkowice - Czarna; Baczyna - Krajnik; Piła Krzewina - Żydowo - Dunowo.

8. Współpraca ośrodków akademickich i przedsiębiorców w celu komercjalizacji wiedzy - projekt ma na celu stworzenie efektywnych i trwałych ram współpracy pomiędzy partnerami naukowymi i gospodarczymi Polski Zachodniej, dzięki którym będą realizowane wspólne projekty na rzecz gospodarki.

Kontrakt Lubuski

Kontrakt Lubuski to dokument, który zdefiniuje koncepcje rozwoju i plany inwestycyjne małych i średnich miast oraz obszarów wiejskich. Chodzi o to, aby rozwój regionu był zrównoważony, oparty nie tylko na miastach wojewódzkich i gminach ościennych, ale uwzględniał inne partnerstwa gmin.

Założenia Kontraktu Lubuskiego:

  1. Realizacja celów Strategii Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020.
  2. Wzmocnienie partnerskiej współpracy pomiędzy podmiotami zaangażowanymi w realizację polityki rozwoju oraz wzmocnienie koordynacji działań podmiotów na rzecz wzmocnienia i tworzenia powiązań funkcjonalnych
  3. Realizacja zintegrowanych i kompleksowych przedsięwzięć na danym obszarze
  4. Kompleksowe rozwiązania zdiagnozowanych problemów.
  5. Podniesienie jakości i efektywności wydatkowania środków w ramach RPO-L2020.

Zakres tematyczny Kontraktu Lubuskiego związany jest z celami określonymi w Strategii Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020, celami rozwojowymi określonymi na danym terytorium oraz musi być zgodny z zakresem interwencji planowanym do realizacji z wykorzystaniem środków UE (w tym głównie RPO Lubuskie – 2020).

Celem głównym Kontraktu Lubuskiego jest rozwój subregionalnych i lokalnych ośrodków miejskich oraz zrównoważony rozwój obszarów wiejskich.

Cele dot. obszarów miejskich:

- Rozwój przedsiębiorczości i zwiększenie aktywności zawodowej.

- Podniesienie jakości kształcenia i dostosowanie go do potrzeb regionalnego rynku pracy.

- Rozwój potencjału turystycznego regionu.

- Poprawa dostępności komunikacyjnej.

- Poprawa dostępności do podstawowych usług publicznych i podniesienie ich jakości

Cele dot. obszarów wiejskich:

- Włącznie terenów wiejskich w procesy rozwojowe regionu

- Poprawa dostępności do podstawowych usług publicznych i podniesienie ich jakości

Dotychczas w woj. lubuskim zostały wyznaczone Miejskie Obszary Funkcjonalne miast wojewódzkich: Zielonej Góry i Gorzowa Wlkp., które będą realizować swoje strategie w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych (ZIT). Na oba lubuskie ZIT-y Zarząd Województwa przeznaczył 107 mln euro w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Lubuskie 2020. - Mam nadzieję, że prezydenci obu miast jeszcze te pieniądze pomnożą, inwestując je w sposób przemyślany, zgodnie z priorytetami Strategii Rozwoju Woj. Lubuskiego – mówi marszałek Elżbieta Polak. - Przypomnę tylko, że priorytety jakie nam przyświecają, to po pierwsze konkurencyjna i innowacyjna gospodarka, po drugie wysoka dostępność transportowa, po trzecie spójność terytorialna i społeczna regionu i po czwarte efektywne zarządzanie regionem.

Żeby te wszystkie cele spełnić, potrzebne jest więc ukierunkowanie wsparcia nie tylko do miast wojewódzkich. - Potrzeba jeszcze narzędzia wspierającego rozwój miast subregionalnych oraz terenów wiejskich, wyznaczonych w Strategii Rozwoju Woj. Lubuskiego jako tzw. Obszary Strategicznej Interwencji. W związku z tym Zarząd Województwa zdecydował o stworzeniu i realizacji Kontraktu Lubuskiego. Dokument ten będzie właśnie takim narzędziem – dodaje marszałek.

7 lipca zaplanowane jest oficjalne ogłoszenie naboru koncepcji do Kontraktu Lubuskiego. Nabór ruszy 1 sierpnia, a w październiku zaplanowane są negocjacje i podpisanie Kontraktu między samorządem województwa a gminami lubuskimi, które zawarły partnerstwa w celu pozyskania funduszy na realizację swoich koncepcji.

Przypomnijmy, że na Obszary Strategicznej Interwencji (OSI) dla miast subregionalnych zaplanowane jest w 14,84 proc. całej alokacji RPO Lubuskie 2020, natomiast dla obszarów wiejskich 10,5 proc. alokacji. Cała alokacja wynosi 906,1 mln euro do roku 2020.

Kontrakt Lubuski - wsparcie polityki rozwoju - zobacz  

Prezentacja marszałek Elżbiety Polak dotyczącą Kontraktu Lubuskiego - zobacz

Kontrakt Terytorialny

Nowa polityka rozwoju potrzebuje skutecznych i efektywnych mechanizmów osiągania wyznaczonych celów. Jednym z takich instrumentów, będzie Kontrakt Terytorialny.

Kontrakt Terytorialny jako instrument poprawy efektywności polityki rozwoju ukierunkowanej terytorialnie został określony w Krajowej Strategii Rozwoju Regionalnego przyjętej przez rząd w lipcu 2010 r. Jest to jeden z ważnych elementów nowego systemu polityki regionalnej, który jest także uregulowany w znowelizowanej ustawie o zasadach prowadzenia polityki rozwoju.

Kontrakt Terytorialny będzie również narzędziem koordynacji działań rozwojowych pomiędzy rządem a samorządem regionalnym. Jego celem będzie rzetelne rozpoznanie potrzeb rozwojowych i zestawienie ich z priorytetami krajowymi. W dokumencie zawarte zostaną cele rozwojowe i zadania poszczególnych jego sygnatariuszy (rządu i samorządu) oraz określone instrumenty ich realizacji. Będzie on przedmiotem negocjacji pomiędzy województwem, a rządem. Źródłem finansowania zadań uzgodnionych w ramach Kontraktu będą oprócz środków unijnych także środki krajowe. Część szczegółowa Kontraktu odzwierciedli uzgodnione przez obie strony strategiczne priorytety rozwojowe każdego z województw, będące wypadkową oczekiwań władz regionalnych, istotne także z punktu widzenia rozwoju kraju.

Ustalenia dokonane w procesie negocjacji Kontraktu Terytorialnego, w odniesieniu do części współfinansowanej ze środków UE, znajdą swoje odzwierciedlenie w zapisach poszczególnych programów operacyjnych, zarówno krajowych, jak i regionalnych.

W ramach lubuskiego mandatu negocjacyjnego zostało wytypowanych 30 konkretnych zadań inwestycyjnych, dla których źródłem finansowania w zdecydowanej większości będą środki UE pochodzące z programów krajowych na lata 2014-2020. Inwestycje kierowane do Kontraktu zostały zdiagnozowane przez Zarząd Województwa Lubuskiego. Są to projekty uzgodnione jako kluczowe w Strategii Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020, projekty uzgodnione w ramach Założeń Strategii Rozwoju Polski Zachodniej oraz projekty określone w toku prac nad przygotowaniem nowej perspektywy finansowej UE. Dla każdego zadania przygotowana została karta projektowa określająca szczegóły dotyczące planowych przedsięwzięć.

Wykaz inwestycji w ramach Kontraktu Terytorialnego

Prezentacja marszałek Elżbiety Polak dotycząca Kontraktu Terytorialnego - zobacz   

Brak Adobe Flash

Galeria: Kontrakt Terytorialny

Zobacz również