Biznes wsparty działalnością artystów ? Czy to możliwe?

Pobierz PDF
Uwaga: Wiadomość archiwalna. Nie wszystkie załączniki i linki mogą działać poprawnie.
Czy biznes potrzebuje wsparcia artystów i ludzi sztuki? Czy artyści są skłonni do współpracy z firmami? Okazuje się, że zależności i korzyści mogą być obustronne.

Departament Rozwoju Regionalnego Urzędu Marszałkowskiego w 2013 r. zaproponował Instytutowi Sztuk Wizualnych (ISW) funkcjonującemu w ramach Wydziału Artystycznego na Uniwersytecie Zielonogórskim rozpoczęcie kooperacji zmierzającej do promowania, rozpowszechnienia i szerszego zastosowania designu oraz wzornictwa przemysłowego jako stałego i niezbędnego elementu procesu gospodarczego. Pomysł spotkał się z ciepłym i otwartym przyjęciem władz wspominanego Wydziału oraz Instytutu Sztuk Wizualnych. Wspólnie wyznaczonym celem było tworzenie, a następnie wprowadzanie na rynek lubuskich atrakcyjnych, nowoczesnych, konkurencyjnych, innowacyjnych rozwiązań w postaci zaprojektowanych produktów lub zastosowanie innowacji marketingowych w formie nowych logotypów i materiałów promocyjnych. Działania te mają podnieść poziom innowacyjności oraz powiązać potencjały służące rozwojowi w naszym regionie. W toku licznych spotkań odbywających się w Instytucie wypracowano ofertę skierowaną do przedsiębiorstw. Warto zaznaczyć, że Instytut już współpracował m.in. z firmą Mikomax z Łodzi (posiadającą swój oddział w Gorzowie Wlkp.), dzięki czemu zaprojektowano nowoczesne, kreatywne rozwiązania dla pomieszczeń biurowych. Nad pomysłami dla firm pracują grupy dobrowolnie zadeklarowanych studentów, zainteresowanych tematyką wzornictwa i designu pod kierownictwem wykładowców Instytutu. Szczególną rolę polegającą na organizowaniu spotkań, wspieraniu i motywowaniu studentów i ich nauczycieli odegrał Pan dr hab. Radosław Czarkowski, prof. UZ, Zastępca Dyrektora ISW.

Pojawiły się pierwsze efekty współpracy Instytutu i lubuskich firm. Najciekawsze jak dotąd wyniki osiągnięto z Minibrowarem Haust z Zielonej Góry. W czasie kilkumiesięcznej współpracy studenci pod opieką Pana Mirosława Gugały (projektant, artysta grafik, pracownik ISW od 2003 roku) zajęli się projektami etykiet piwnych oraz plakatów promocyjnych. W proces opracowywania nalepek zaangażowało się 19-stu studentów, w większości z kierunku Grafika, ale także z Malarstwa i Architektury Wnętrz, którzy wypracowali 28 gotowych i możliwych do wykorzystania projektów etykiet oraz 2 projekty plakatów promocyjnych, z czego 4 etykiety i 2 plakaty zostały wydrukowane i trafiły do obrotu handlowego, a następnie użyte zostały do promocji nowych wyrobów piwnych marki HAUST. Etykiety autorstwa studentów  pojawiły się również na II Konkursie Etykiet Piwnych przy V Wrocławskim Festiwalu Dobrego Piwa, oraz na  35 Grodziskiej Giełdzie Kolekcjonerów Birofiliów – Prawie jak Grodzisz. Oto kilka przykładów: 

Projekt: Patrycja Morawska, Michał Bielerzewski


Projekt: Katarzyna Sośnica

Opinię o kooperacji i jej efektach wyraziła właścicielka Minibrowaru Haust, Pani Urszula Mocek: Jestem bardzo zadowolona ze współpracy. Mam bardzo dobry kontakt z prowadzącym a Pan Mirosław odciążył mnie od jakiejkolwiek pracy w tym zakresie. Odbierając projekt mam pewność, że został dopracowany w najmniejszym szczególe. Efekty są imponujące, projektów jest sporo i jest w czym wybierać. Zadeklarowałam również wymianę wszystkich etykiet na nowe, więc Instytut ma spore pole do manewru.

Natomiast koordynujący prace graficzne, Pan Mirosław Gugała, przedstawił następujący pogląd: Dla studentów takie działania mają charakter przyszłej praktyki zawodowej, a więc imitującej kontakt z przyszłymi klientami, a ponadto uczy jakże ważnej regularności pracy i terminowości wykonywania zamówień.

W przyszłym semestrze studenci ISW sfinalizują projekty dla takich znanych lubuskich firm jak ZIEL-BRUK, Magnolia oraz Hesmo.

Jeśli Państwo są zainteresowani projektowaniem własnych produktów, materiałów promocyjnych przy wsparciu Instytutu Sztuk Wizualnych  – serdecznie zapraszamy do współpracy.

 

Poniżej dane kontaktowe:

Adrian Mirosławski

tel. 68 456 54 63

e-mail: a.miroslawski@lubuskie.pl  lub  innowacje@lubuskie.pl

Departament Rozwoju Regionalnego

Urząd Marszałkowski Województwa Lubuskiego w Zielonej Górze

 

Informację przygotował Adrian Mirosławski z Departamentu Rozwoju Regionalnego

 

Zobacz również

  • 14.07.2014
    Dobiegniew Cup 2014
    11 lipca br. na stadionie miejskim odbyło się zakończenie XX Międzynarodowego Turnieju Piłki Nożnej Dobiegniew...
  • 14.07.2014
    Mały Mistrz
    Główną ideą Programu „Mały Mistrz” jest upowszechnianie sportu i aktywnego stylu życia dzieci klas I-III...
  • 14.07.2014
    Parakajakarze "START-u” z medalami
    W dniach 10-13 lipca br. w Niemczech odbyły się Mistrzostwa Europy w sprincie kajakowym zarówno pełnosprawnych...