
Departament Rozwoju Regionalnego Urzędu Marszałkowskiego w 2013 r. zaproponował Instytutowi Sztuk Wizualnych (ISW) funkcjonującemu w ramach Wydziału Artystycznego na Uniwersytecie Zielonogórskim rozpoczęcie kooperacji zmierzającej do promowania, rozpowszechnienia i szerszego zastosowania designu oraz wzornictwa przemysłowego jako stałego i niezbędnego elementu procesu gospodarczego. Pomysł spotkał się z ciepłym i otwartym przyjęciem władz wspominanego Wydziału oraz Instytutu Sztuk Wizualnych. Wspólnie wyznaczonym celem było tworzenie, a następnie wprowadzanie na rynek lubuskich atrakcyjnych, nowoczesnych, konkurencyjnych, innowacyjnych rozwiązań w postaci zaprojektowanych produktów lub zastosowanie innowacji marketingowych w formie nowych logotypów i materiałów promocyjnych. Działania te mają podnieść poziom innowacyjności oraz powiązać potencjały służące rozwojowi w naszym regionie. W toku licznych spotkań odbywających się w Instytucie wypracowano ofertę skierowaną do przedsiębiorstw. Warto zaznaczyć, że Instytut już współpracował m.in. z firmą Mikomax z Łodzi (posiadającą swój oddział w Gorzowie Wlkp.), dzięki czemu zaprojektowano nowoczesne, kreatywne rozwiązania dla pomieszczeń biurowych. Nad pomysłami dla firm pracują grupy dobrowolnie zadeklarowanych studentów, zainteresowanych tematyką wzornictwa i designu pod kierownictwem wykładowców Instytutu. Szczególną rolę polegającą na organizowaniu spotkań, wspieraniu i motywowaniu studentów i ich nauczycieli odegrał Pan dr hab. Radosław Czarkowski, prof. UZ, Zastępca Dyrektora ISW.
Pojawiły się pierwsze efekty współpracy Instytutu i lubuskich firm. Najciekawsze jak dotąd wyniki osiągnięto z Minibrowarem Haust z Zielonej Góry. W czasie kilkumiesięcznej współpracy studenci pod opieką Pana Mirosława Gugały (projektant, artysta grafik, pracownik ISW od 2003 roku) zajęli się projektami etykiet piwnych oraz plakatów promocyjnych. W proces opracowywania nalepek zaangażowało się 19-stu studentów, w większości z kierunku Grafika, ale także z Malarstwa i Architektury Wnętrz, którzy wypracowali 28 gotowych i możliwych do wykorzystania projektów etykiet oraz 2 projekty plakatów promocyjnych, z czego 4 etykiety i 2 plakaty zostały wydrukowane i trafiły do obrotu handlowego, a następnie użyte zostały do promocji nowych wyrobów piwnych marki HAUST. Etykiety autorstwa studentów pojawiły się również na II Konkursie Etykiet Piwnych przy V Wrocławskim Festiwalu Dobrego Piwa, oraz na 35 Grodziskiej Giełdzie Kolekcjonerów Birofiliów – Prawie jak Grodzisz. Oto kilka przykładów:
Projekt: Patrycja Morawska, Michał Bielerzewski
Projekt: Katarzyna Sośnica
Natomiast koordynujący prace graficzne, Pan Mirosław Gugała, przedstawił następujący pogląd: Dla studentów takie działania mają charakter przyszłej praktyki zawodowej, a więc imitującej kontakt z przyszłymi klientami, a ponadto uczy jakże ważnej regularności pracy i terminowości wykonywania zamówień.
W przyszłym semestrze studenci ISW sfinalizują projekty dla takich znanych lubuskich firm jak ZIEL-BRUK, Magnolia oraz Hesmo.
Jeśli Państwo są zainteresowani projektowaniem własnych produktów, materiałów promocyjnych przy wsparciu Instytutu Sztuk Wizualnych – serdecznie zapraszamy do współpracy.
Poniżej dane kontaktowe:
Adrian Mirosławski
tel. 68 456 54 63
e-mail: a.miroslawski@lubuskie.pl lub innowacje@lubuskie.pl
Departament Rozwoju Regionalnego
Urząd Marszałkowski Województwa Lubuskiego w Zielonej Górze
Informację przygotował Adrian Mirosławski z Departamentu Rozwoju Regionalnego