
Przypomnijmy, że na Obszary Strategicznej Interwencji (OSI) dla miast subregionalnych zaplanowane jest w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego 14,84 proc. całej alokacji, natomiast dla obszarów wiejskich 10,5 proc. alokacji. Cała alokacja wynosi 906,1 mln euro do roku 2020.
W swoich koncepcjach gminy, które zawiązały partnerstwa, będą przedstawiać swoje plany inwestycyjne, które chciałyby zrealizować na terenie danego obszaru, a także ich szacunkowe koszty. Weryfikację, analizę oraz ocenę koncepcji będzie przeprowadzał Zarząd Województwa wspólnie z powołanym w tym celu Zespołem ds. Kontraktu Lubuskiego. W jego skład wchodzą dyrektorzy departamentów: rozwoju regionalnego, współpracy międzynarodowej, LRPO, EFS oraz wskazanych przez Zarząd innych departamentów.
Założeniem Kontraktu Lubuskiego jest idea planowania i realizowania procesów rozwojowych w oparciu o nową politykę regionalną z wykorzystaniem tzw. terytorialnego podejścia do polityki rozwoju. Podejście takie zakłada identyfikację obszarów o określonym zestawie cech, diagnozę ich wewnętrznych potencjałów i barier rozwoju oraz dobór odpowiednio adresowanej, zróżnicowanej interwencji publicznej. Wspólnym mianownikiem dla określenia tych cech jest zidentyfikowany obszar powiązany funkcjonalnie.
Na czwartkowym posiedzeniu Zarządu Województwa, zmieniony został harmonogram prac nad Kontraktem Lubuskim. Zarząd Województwa przychylił się do wniosków i postulatów wójtów, burmistrzów i starostów w sprawie przesunięcia w czasie poszczególnych elementów prac nad Kontraktem, począwszy od prowadzenia naboru koncepcji do Kontraktu. Nabór do Kontraktu Lubuskiego rozpocznie się 18 sierpnia a zakończy 16 września 2014 r. Wszystkie niezbędne dokumenty do pobrania zostaną opublikowane w dniu rozpoczęcia naboru.
Wnioski z konsultacji
Zarząd Województwa zapoznał się także wnioskami wynikającymi z przeprowadzonych konsultacji społecznych założeń strategicznych Kontraktu Lubuskiego. Konsultacje te odbyły się podczas siedmiu spotkań od 14 do 28 lipca w Świebodzinie, Żaganiu, Nowej Soli, Zielonej Górze, Strzelcach Krajeńskich i dwa w Żarach. Były to spotkania z przedstawicielami jednostek samorządu terytorialnego z terenu całego województwa. Ponadto odbyły się trzy spotkania indywidualne zorganizowane z inicjatywy zainteresowanych partnerów: jedno w Słubicach i dwa w Urzędzie Marszałkowskim w Zielonej Górze.
Podczas spotkań prezentowane były założenia Kontraktu Lubuskiego. Szeroko omawiany był temat zawiązywania partnerstwa. Przedstawiona została także logika przygotowania KL - zidentyfikowanie celów, problemów, powiązań, które są wspólne dla planowanego partnerstwa, przedstawiony został sposób przygotowania diagnozy dla planowanych działań oraz identyfikacja wspólnych przedsięwzięć, które mogą być realizowane w formule KL.
Najwięcej miejsca podczas dyskusji nad założeniami Kontraktu zajęła tematyka związana z partnerstwem i planami JST w tym zakresie, w tym sytuacja obszarów specyficznych (np. terytoria na których występują ZIT-y lub inne umowy o współpracy, powiązania funkcjonalne, ciągłość przestrzenna planowanych inicjatyw). Ponadto przedstawione zostały pomysły na budowanie partnerstw, wspólne przedsięwzięcia oraz cele planowane do osiągnięcia.
Główne wątki dotyczące obszarów współpracy, jakie zostały szeroko omówione podczas spotkań to:
- ścieżki rowerowe,
- edukacja,
- uzbrajanie terenów inwestycyjnych, w tym drogi dojazdowe do stref aktywności gospodarczej,
- tworzenie inkubatorów przedsiębiorczości,
- gospodarka wodno-ściekowa,
- modernizacja dróg lokalnych,
- infrastruktura rekreacyjna i turystyczna,
- termomodernizacja obiektów użyteczności publicznej,
- rewitalizacja.
W trakcie spotkań przedyskutowane zostały zasady realizacji zadań, wymagania, jakie będą stawiane beneficjentom oraz warunki formalne, jakich można spodziewać się dla konkretnych typów projektów.
Przedsięwzięcia zaplanowane do realizacji w ramach Kontraktu Lubuskiego powinny mieć charakter kompleksowy, odnoszący się do zidentyfikowanych w diagnozie barier i problemów występujących na obszarze objętym wsparciem. Przedsięwzięcia kierowane do KL powinny być zintegrowane, wyraźnie powiązane, swoim zakresem zaspokajać w całości potrzeby podmiotów będących uczestnikami partnerstwa. Realizacja kontraktu ma także doprowadzić do połączenia interwencji Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego oraz Europejskiego Funduszu Społecznego.