RPO L2020: ruszyły konsultacje z Komisją Europejską

Pobierz PDF
Uwaga: Wiadomość archiwalna. Nie wszystkie załączniki i linki mogą działać poprawnie.
W  Ministerstwie Infrastruktury i Rozwoju odbyła się pierwsza runda negocjacji Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014-2020. Na czele lubuskiej delegacji stała marszałek Elżbieta Polak. - Najwięcej uwagi poświęciliśmy funduszom na transport, bo w tym temacie ujawniły się różnice między naszym stanowiskiem a stanowiskiem Komisji Europejskiej - informuje marszałek. - Udało się te kwestie wyjaśnić, a kolejne spotkanie negocjacyjne będzie dotyczyć Europejskiego Funduszu Społecznego i funduszom na zdrowie.

Przypomnijmy: Regionalny Program Operacyjny Lubuskie 2020 – to program obejmujący pulę 906,1 mln euro dla woj. lubuskiego na lata 2014-2020. Z tej puli 653,4 mln euro przypada na projekty „twarde”  czyli infrastrukturalne finansowane z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, a 252,69 mln euro przypada na projekty „miękkie” czyli inwestycje w kapitał ludzki, finansowane z Europejskiego Funduszu Społecznego. W ramach EFRR największa część funduszy (27 proc. alokacji EFRR), czyli ponad 176 mln euro będzie przeznaczona na gospodarkę i innowacje, a w ramach EFS największa część funduszy (34 proc. alokacji EFS), czyli prawie 86 mln euro będzie przeznaczona na wsparcie regionalnego rynku pracy.
W czwartek odbyła się pierwsza runda negocjacji RPO między delegacją lubuską a Komisją Europejską. Omówiono sprawy techniczne, dotyczące uwag formalnych i doprecyzowania poszczególnych zapisów. Omówiono też różnice, jakie ujawiniły się pomiędzy stanowiskiem KE a strony samorządowej woj. lubuskiego. - Komisja Europejska postuluje, byśmy większą część alokacji RPO przeznaczyli w priorytecie pierwszym, na gospodarkę i innowacje, a także, byśmy więcej środków przeznaczyli na ochronę środowiska, a konkretnie gospodarkę odpadami - informuje marszałek Elżbieta Polak. - Najwięcej uwagi poświęciliśmy funduszom na transport. Komisja Europejska wskazuje potrzebę większej alokacji funduszy na kolej, kosztem wydatków na drogi. Nie chcemy się na to zgodzić. Mamy już przyjęty wojewódzki program  budowy i modernizacji dróg, a ponadto nie mamy pewności, czy zwiększone fundusze na kolej firmy kolejowe byłyby w stanie wykorzystać. Musimy to wiedzieć.
Komisji Europejskiej zależy też na przeznaczeniu znacznych środków na tzw. czysty niskoemisyjny transport. Tego typu projekty są zapisane w ramach ZIT-ów dla zielonogórskiego i gorzowskiego obszaru funkcjonalnego. - Ponadto Komisja Europejska naciska, by ograniczyć do minimum pozakonkursowy tryb naboru projektów - dodaje marszałek.
Kolejne spotkanie negocjacyjne z Komisją Europejską zaplanowano na koniec października, a zakończenie negocjacji ma nastąpić w listopadzie.

Przypomnijmy, że w marcu tego roku RPO Lubuskie 2020 uzyskał pozytywną opinię Międzyresortowego Zespołu ds. Programowania i Wdrażania Funduszy Strukturalnych i Funduszu Spójności Unii Europejskiej, w skład którego wchodzą przedstawiciele wszystkich ministerstw i wielu instytucji państwowych. Zgodnie z wymaganym terminem, 10 kwietnia nasz RPO trafił do Komisji Europejskiej w Brukseli, a kilka dni później Najwyższa Izba Kontroli wydała pozytywną opinię na temat tego dokumentu. Komisja Europejska zakłada przyjęcie wszystkich programów operacyjnych przedłożonych przez państwa członkowskie przed końcem swojej obecnej kadencji.

Zobacz również