
Podczas obrad nastąpiło m.in. omówienie najważniejszych kwestii w zakresie współpracy i przedstawienie planów na lata 2015-2016. Odbyło się również spotkanie grupy roboczej ds. aktualizacji porozumień między MSWiA RP a resortami SW Meklemburgii – Pomorza Przedniego, Brandenburgii, Saksonii o wzajemnej pomocy podczas katastrof, klęsk żywiołowych i innych poważnych wypadków oraz rozszerzenia ww. porozumień o Kraj Związkowy Berlin.
Komisja powstała w wyniku postanowień Traktatu zawartego między RP i RFN o dobrym sąsiedztwie i przyjaznej współpracy. Do najważniejszych zadań Polsko-Niemieckiej Komisji Międzyrządowej ds. Współpracy Regionalnej i Przygranicznej należą:
* ułatwienie badania i rozwiązywania problemów w obszarze przygranicznym oraz wspieranie kontaktów i porozumienia między państwowymi i niepaństwowymi podmiotami na obszarach po obu stronach granicy polsko-niemieckiej,
* wspieranie kontaktów i współpracy regionalnych, komunalnych i innych instytucji, zrzeszeń i podmiotów innych państw, których działalność wykracza poza obszar przygraniczny,
* pełnienie funkcji interwencyjnej w załatwieniu bądź wyjaśnieniu konkretnych spraw na wniosek instytucji zaangażowanych we współpracę dwustronną.
W ramach Komisji działają cztery Komitety: Komitet ds. Współpracy Międzyregionalnej, Komitet do Spraw Współpracy Przygranicznej, Komitet ds. Gospodarki Przestrzennej i Komitet ds. Edukacji.
Funkcję współprzewodniczącej Komitetu ds. Współpracy Międzyregionalnej ze strony polskiej pełni Elżbieta Polak – Marszałek Województwa Lubuskiego, a ze strony niemieckiej dr Angelica Schwall-Düren – Minister ds. Federalnych, Europy i Mediów Kraju Związkowego Nadrenia Północna Westfalia.
XXXVIII posiedzenie Komitetu ds. Współpracy Międzyregionalnej w ramach Polsko-Niemieckiej Komisji Międzyrządowej ds. Współpracy Regionalnej i Przygranicznej odbyło się w dniu 11.04.2014 r. w Lipsku. Przedmiotem były następujące tematy:
1. „Zmiany demograficzne: migracje jako szanse dla regionów i miast”,
2. „Zmiany demograficzne: wyzwania dla opieki zdrowotnej”.
Protokół z posiedzenia