
Strategicznym celem programu jest kreowanie pozytywnego wizerunku Polski poza granicami kraju oraz trwałe zakorzenienie wśród zagranicznych odbiorców znajomości dorobku artystycznego i intelektualnego Polski i Polaków. Projekty powinny promować wybitne nazwiska twórców polskiej kultury oraz prezentować najbardziej wartościowe zjawiska i tendencje w kulturze polskiej, zarówno te aktualne, jak i historyczne. Realizacja zadań może odbywać się również w ramach znaczących międzynarodowych przedsięwzięć kulturalnych lub wpisywać się w postanowienia zawarte w obowiązujących międzyrządowych i resortowych programach współpracy w obszarze kultury.
W programie wskazano trzy działania odzwierciedlające priorytety geograficzne MKiDN:
- Partnerstwo Wschodnie (Armenia, Azerbejdżan, Białoruś, Gruzja, Mołdawia i Ukraina),
- Kraje Rady Państw Morza Bałtyckiego (Dania, Estonia, Finlandia, Islandia, Litwa, Łotwa, Niemcy, Norwegia, Rosja i Szwecja),
- Pozostałe kraje świata, w tym o statusie priorytetowym: Albania, Chorwacja, Macedonia, Serbia, Austria, Czechy, Słowacja, Węgry i Chiny.
W ramach programu przeprowadzony zostanie dwuetapowy nabór wniosków, który ma umożliwić wnioskodawcom lepsze przygotowanie zadań. Etap pierwszy - składania wstępnych projektów ma pozwolić na wyłonienie propozycji najlepiej dopasowanych do specyfiki kraju, w którym się odbędzie i mających największy potencjał realizacyjny. Dofinansowania przyznawane będą na okres dwóch lat, przy założeniu, że w roku 2015 przeprowadzone i sfinansowane zostaną działania przygotowawcze niezbędne do realizacji zadań w 2016 roku.
Duży nacisk w programie będzie położny na nawiązanie stałych kontaktów i budowanie podstaw pod długofalową współpracę pomiędzy polskimi a zagranicznymi partnerami. Zważywszy na dwuletni tryb dofinansowania, zadania powinny wyróżniać się przemyślaną, spójną i dopracowaną koncepcją artystyczną i promocyjną. Przy ocenie projektów szczególna uwaga poświęcona zostanie kwestii zaangażowania merytorycznego, organizacyjnego lub/i finansowego zagranicznych partnerów, realizacji projektów o wymiarze społecznym oraz tych, dla których główną grupą docelową jest młode pokolenie.
Więcej informacji na stronie