Priorytety infrastrukturalne TEN-T

Pobierz PDF
Uwaga: Wiadomość archiwalna. Nie wszystkie załączniki i linki mogą działać poprawnie.
Komisja Europejska opublikowała dziewięć studiów określających stan obecny oraz potrzeby rozwojowe korytarzy Transeuropejskich Sieci Transportowych TEN-T.
Każde studium identyfikuje infrastrukturalne potrzeby inwestycyjne, które w sumie oszacowano na około 700 mld euro inwestycji finansowych do 2030 roku. Opracowane dokumenty podkreślają konieczność optymalizacji wykorzystania infrastruktury korytarzy, głównie dzięki inteligentnym systemom transportowym, efektywnemu zarządzaniu oraz promocji rozwiązań czystego transportu. Po raz pierwszy badanie na taką skalę przeprowadzone zostało w sposób spójny, wykorzystując jednolitą metodologię.

Do każdego z Transeuropejskich Korytarzy Transportowych wyznaczony został Koordynator oraz grupa zewnętrznych ekspertów, która przygotowała kompleksowe studium korytarza. Eksperci dokonali analizy obecnego stanu infrastruktury, zidentyfikowali lokalne problemy utrudniające przepływ dóbr i pasażerów a także działania, które muszą zostać podjęte od chwili obecnej do 2030 roku. Opublikowane przez Komisję Europejską studia zawierają wyniki przeprowadzonych badań. W studium dla każdego korytarza zawarta została również wstępna lista projektów, których celem jest uzupełnienie transgranicznych i brakujących połączeń, usuwanie wąskich gardeł oraz łączenie różnych rodzajów transportu a także wzmacnianie interoperacyjności – zwłaszcza w przypadku ruchu kolejowego.

Wyniki opracowanych studiów będą uwzględnione również w procesie decyzyjnym alokowania środków UE na lata 2014-2020 w ramach instrumentu finansowego Łącząc Europę (Connecting Europe Facility). W szczególności „Project pipeline” (lista, baza projektów) będąca wynikiem analizy stanowi ważne źródło dla Europejskiego Planu Inwestycyjnego (European Investment Plan), opublikowanego przez Komisję Europejską w 2014 roku. W tym kontekście Komisja upoważniła byłego Wiceprzewodniczącego Komisji Europejskiej Henninga Christophersena a także Europejskich Koordynatorów Kurta Bodewiga oraz Carlo Secchiego do określenia konkretnych projektów TEN-T, które korespondują z nowym planem inwestycyjnym. Opublikowali oni wstępny raport, który przedstawiono na Radzie Ministrów Transportu 3 grudnia 2014 r.

Wiosną 2015 roku, każdy z Koordynatorów przedstawi Plan Prac dla swojego Korytarza Parlamentowi Europejskiemu, Radzie i Komisji. Plany prac będą wskazywać przyszłość rozwoju korytarzy, każdy z nich będzie musiał także zostać zatwierdzony przez Kraj Członkowski, przez który przebiega dany korytarz.

Ostateczna wersja raportu Christophersena, Bodewiga i Secchiego zostanie przedstawiona wiosną 2015 r.

Raport ze studium każdego z korytarzy TEN-T wraz z mapami można pobrać tutaj.  



Źródło: na podstawie informacji Komisji Europejskiej www.ec.europa.eu

Zobacz również