Międzynarodowy Dzień Teatru

Pobierz PDF
Uwaga: Wiadomość archiwalna. Nie wszystkie załączniki i linki mogą działać poprawnie.
„Teatr powinien zaglądać tam, gdzie patrzenie wzbronione, przekraczając mury i bariery” – pisze w orędziu z okazji 54. Międzynarodowego Dnia Teatru polski reżyser Krzysztof Warlikowski, któremu w tym roku powierzono przygotowanie przesłania. Lubuskie teatry również świętowały. 27 marca w Zielonej Górze odbyła się prapremiera polska spektaklu Lecha Mackiewicza „Ja ciebie też…” natomiast Teatr im. J. Osterwy Dzień Teatru uczcił premierą sztuki Julii Holewińskiej „Rewolucja balonowa”. Rok 2015 jest też rokiem 250-lecia Teatru Publicznego w Polsce.

W tym roku 27 marca, po raz 54. obchodzimy Międzynarodowy Dzień Teatru. Święto to ustanowione zostało przez IX Światowy Kongres ITI w Wiedniu w 1961 roku. Obchodzone jest na całym świecie od 1962 roku. Dzień 27 marca wybrano dla upamiętnienia pierwszego sezonu Teatru Narodów w Paryżu w 1957 roku. Z okazji tego święta publikowane są orędzia pióra najwybitniejszych twórców teatralnych.

Lubuski Teatr świętował

27 marca 2015 r. o godz. 19.00, w Międzynarodowym Dniu Teatru,  na Scenie Kameralnej Lubuskiego Teatru odbyła się prapremiera polska spektaklu Lecha Mackiewicza „Ja ciebie też…” w reżyserii autora.

Przedstawienie zostało zaadaptowane specjalnie dla aktorów Lubuskiego Teatru w Zielonej Górze na motywach tekstu “DITTO. A STORY” Chaco de Palma w tłumaczeniu Izabelli Mackiewicz, wystawionego wcześniej w teatrze La Mama w Melbourne. To sztuka o młodych aktorach, o ich ambicjach i marzeniach, o ich miłości do teatru, do Szekspira, do siebie samych. Jak wszyscy dziś młodzi ludzie na progu kariery, trójka bohaterów walczy o role, o przyszłość, wreszcie o miłość… Ale angaż do spektaklu znanego reżysera może dostać tylko jedno z nich; jak ta rywalizacja wpłynie na dotychczasowych przyjaciół i współlokatorów? Casting odbywa się na oczach widzów – a że rzecz dzieje się “tu i teraz”, mamy okazję przyjrzeć się pracy aktora od kulis. Niekoniecznie przez różowe okulary. Spektakl jest przygotowywany jednocześnie w dwu wersjach i dwu obsadach.

U „Osterwy” też świętowali

Międzynarodowy Dzień Teatru Teatr im. J. Osterwy uczcił premierą sztuki Julii Holewińskiej „Rewolucja balonowa” w reżyserii Aliny Moś-Kerger. Sztuka jest sentymentalnym wspomnieniem początków transformacji ustrojowej i gospodarczej w Polsce. Główna bohaterka Wiktoria, w tej roli Kamila Pietrzak-Polakiewicz, wspomina początek lat 90. Jest to swoisty bilans zysków i strat, jakie były udziałem pokolenia dzisiejszych trzydziestolatków. Czy ówczesny zachwyt nad kapitalizmem i demokracją wciąż jest jej udziałem…Czy odnalazła się w nowej rzeczywistości…

ORĘDZIE NA MIĘDZYNARODOWY DZIEŃ TEATRU 2015

W tym roku to właśnie polskiemu reżyserowi powierzono przygotowanie przesłania na przypadający 27 marca Międzynarodowy Dzień Teatru. Treść orędzia, w 22 językach, została opublikowana na oficjalnej stronie obchodów www.world-theatre-day.org.#sthash.8BA7VfGy.dpuf

Mistrzów dla teatru najłatwiej znaleźć z dala od teatru. To zwykle ci, których nie zajmuje teatr jako machina do reprodukowania klisz i konwencji. To oni znajdują pulsujące źródła i żywe nurty rzek, które omijają na ogół teatralne sale i gromadzące się w nich codziennie niezmierzone zastępy ludzi porających się z naśladowaniem jakichś światów. Naśladujemy zamiast tworzyć światy własne, skupione, uzależnione wręcz od debaty z publicznością i afektów, które przepływają zakryte, a które właśnie teatr najlepiej potrafi odsłaniać.

Takich przewodników znajduję najczęściej w prozie. Dziś stale i codziennie myślę o pisarzach, którzy przed około stu laty proroczo, choć powściągliwie opisali zmierzch europejskich bogów, który pogrążył naszą cywilizację w mroku do dziś nierozjaśnionym. Mam na myśli Franza Kafkę, Tomasza Manna i Marcela Prousta. Dziś do tego grona proroków dołączyłbym jeszcze Johna Maxwella Coetzeego.

Ich wspólne poczucie nieuchronnego końca świata, nie planety, ale modelu relacji międzyludzkich, porządków i rewolt, towarzyszy nam teraz dojmująco. Nam, którzy żyjemy po końcu świata. Wobec zbrodni i konfliktów, które podpalają coraz to nowe miejsca szybciej nawet niż wszędobylskie media nadążają z relacjami. Te pożary zresztą szybko się nudzą i bezpowrotnie znikają z prasowych doniesień, czujemy się bezradni, przerażeni i osaczeni. Nie potrafimy już budować wież, a mury, które uparcie wznosimy, nie chronią nas przed niczym, przeciwnie, same wymagają ochrony i troski, która pożera gros naszej życiowej energii. I nie mamy już siły, żeby próbować dojrzeć to, co jest za bramą, za murem. A właśnie wobec tego powinien istnieć teatr i w tym szukać swojej mocy. Zaglądać tam, gdzie patrzenie wzbronione.

Podanie usiłuje dociec tego, co niedocieczone. A że bierze początek z głębi prawdy, musi znaleźć swój koniec w niedocieczonym” – te słowa, które Kafka odniósł do metamorfoz podania o Prometeuszu odnoszę silnie do tego, jaki powinien być teatr i takiego teatru biorącego początek w głębi prawdy i znajdującego koniec w niedocieczonym wszystkim jego robotnikom, tym co na scenie i tym, co na widowni, życzę z całego serca.

Dotknij teatru
Dotknij Teatru to ogólnopolski projekt organizowany z okazji Międzynarodowego Dnia Teatru. Jego celem jest stworzenie możliwości twórczego spotkania artystów teatru i widzów. W ramach obchodów Dnia Teatru organizowane są różnorodne działania, m.in. spektakle, warsztaty, czytania dramatów, akcje plenerowe, performance, wystawy, próby otwarte, projekcje, wykłady i koncerty, promuje i popularyzuje sztukę teatru i czyni ją dostępną w najróżniejszych przestrzeniach. Widzowie poznają teatr „od kuchni”, zostają zaproszeni do wspólnego tworzenia.

Teatr im. J. Osterwy w ramach akcji Dotknij Teatru zaprasza na spektakl „Rewolucja balonowa”. Od 27 marca będzie można obejrzeć wystawę wydawnictw teatralnych z okresu międzywojnia oraz wystawę poświęconą działalności Ireny i Tadeusza Byrskich z czasów ich działalności w Gorzowie Wlkp.

250- lat Teatru Publicznego w Polsce

W tym roku obchodzone jest 250-LECIE TEATRU PUBLICZNEGO W POLSCE. Pod patronatem Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego w całym kraju i przez cały rok prowadzone będą liczne i różnorodne projekty i inicjowane wydarzenia, których koordynatorem jest Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego w Warszawie. Instytut jest także realizatorem kilku własnych, kluczowych projektów jubileuszowych.

Wszystkim wydarzeniom, które zostaną zrealizowane w ramach 250-LECIA TEATRU PUBLICZNEGO W POLSCE, towarzyszyć będzie wspólna strona wizualna i specjalny sygnał dźwiękowy rozbrzmiewający przed spektaklami w teatrach, przed audycjami radiowymi i premierami Teatru TVP.

Najważniejsze cele jubileuszowych obchodów to ukazanie roli teatru publicznego jako finansowanego ze środków publicznych miejsca debaty społecznej, przestrzeni twórczego dialogu ze współczesnością i przeszłością, a także narzędzia twórczego kształtowania wartości i postaw społecznych, narodowych, artystycznych. Uświadomienie dorobku artystycznego i miejsca teatru publicznego w dziejach Polski i jej kultury, zarówno jako środowiska podtrzymywania tradycji i zachowywania dziedzictwa kulturalnego, jak i warsztatu wypracowywania nowych estetyk i konwencji, a także popularyzacja teatru, zachęcenie do czynnego uczestnictwa w życiu teatralnym, obalenie przekonania o jego elitarności i ekskluzywności. 

Jubileuszowe hasło brzmi: PRZEŻYJEMY W TEATRZE. Organizatorzy chcą nie tylko podkreślić, że to właśnie do teatru wracamy w ważnych dla siebie (ale również w ważnych społecznie, „wspólnotowo”) momentach, ale także, że to właśnie teatr daje niepowtarzalną możliwość obcowania z żywą i twórczą materią – tutaj nic nie zdarza się dwa razy. W  ramach obchodów prowadzonych będzie w całej Polsce wiele działań, których celem będzie przybliżenie teatru.

23 MAJA – w dzień, który stanie się Dniem Teatru Publicznego – we wszystkich teatrach zostaną zagrane spektakle z biletami w specjalnej cenie. Tego dnia będzie można zakupić bilet do teatru za jedyne 250 gr.

Zobacz również