
W tym roku 27 marca, po raz 54. obchodzimy Międzynarodowy Dzień Teatru. Święto to ustanowione zostało przez IX Światowy Kongres ITI w Wiedniu w 1961 roku. Obchodzone jest na całym świecie od 1962 roku. Dzień 27 marca wybrano dla upamiętnienia pierwszego sezonu Teatru Narodów w Paryżu w 1957 roku. Z okazji tego święta publikowane są orędzia pióra najwybitniejszych twórców teatralnych.
Lubuski Teatr świętował
27 marca 2015 r. o godz. 19.00, w Międzynarodowym Dniu Teatru, na Scenie Kameralnej Lubuskiego Teatru odbyła się prapremiera polska spektaklu Lecha Mackiewicza „Ja ciebie też…” w reżyserii autora.
Przedstawienie zostało zaadaptowane specjalnie dla aktorów Lubuskiego Teatru w Zielonej Górze na motywach tekstu “DITTO. A STORY” Chaco de Palma w tłumaczeniu Izabelli Mackiewicz, wystawionego wcześniej w teatrze La Mama w Melbourne. To sztuka o młodych aktorach, o ich ambicjach i marzeniach, o ich miłości do teatru, do Szekspira, do siebie samych. Jak wszyscy dziś młodzi ludzie na progu kariery, trójka bohaterów walczy o role, o przyszłość, wreszcie o miłość… Ale angaż do spektaklu znanego reżysera może dostać tylko jedno z nich; jak ta rywalizacja wpłynie na dotychczasowych przyjaciół i współlokatorów? Casting odbywa się na oczach widzów – a że rzecz dzieje się “tu i teraz”, mamy okazję przyjrzeć się pracy aktora od kulis. Niekoniecznie przez różowe okulary. Spektakl jest przygotowywany jednocześnie w dwu wersjach i dwu obsadach.
U „Osterwy” też świętowali
Międzynarodowy Dzień Teatru Teatr im. J. Osterwy uczcił premierą sztuki Julii Holewińskiej „Rewolucja balonowa” w reżyserii Aliny Moś-Kerger. Sztuka jest sentymentalnym wspomnieniem początków transformacji ustrojowej i gospodarczej w Polsce. Główna bohaterka Wiktoria, w tej roli Kamila Pietrzak-Polakiewicz, wspomina początek lat 90. Jest to swoisty bilans zysków i strat, jakie były udziałem pokolenia dzisiejszych trzydziestolatków. Czy ówczesny zachwyt nad kapitalizmem i demokracją wciąż jest jej udziałem…Czy odnalazła się w nowej rzeczywistości…
ORĘDZIE NA MIĘDZYNARODOWY DZIEŃ TEATRU 2015
W tym roku to właśnie polskiemu reżyserowi powierzono przygotowanie przesłania na przypadający 27 marca Międzynarodowy Dzień Teatru. Treść orędzia, w 22 językach, została opublikowana na oficjalnej stronie obchodów www.world-theatre-day.org.#sthash.8BA7VfGy.dpuf
Mistrzów dla teatru najłatwiej znaleźć z dala od teatru. To zwykle ci, których nie zajmuje teatr jako machina do reprodukowania klisz i konwencji. To oni znajdują pulsujące źródła i żywe nurty rzek, które omijają na ogół teatralne sale i gromadzące się w nich codziennie niezmierzone zastępy ludzi porających się z naśladowaniem jakichś światów. Naśladujemy zamiast tworzyć światy własne, skupione, uzależnione wręcz od debaty z publicznością i afektów, które przepływają zakryte, a które właśnie teatr najlepiej potrafi odsłaniać.
Takich przewodników znajduję najczęściej w prozie. Dziś stale i codziennie myślę o pisarzach, którzy przed około stu laty proroczo, choć powściągliwie opisali zmierzch europejskich bogów, który pogrążył naszą cywilizację w mroku do dziś nierozjaśnionym. Mam na myśli Franza Kafkę, Tomasza Manna i Marcela Prousta. Dziś do tego grona proroków dołączyłbym jeszcze Johna Maxwella Coetzeego.
Ich wspólne poczucie nieuchronnego końca świata, nie planety, ale modelu relacji międzyludzkich, porządków i rewolt, towarzyszy nam teraz dojmująco. Nam, którzy żyjemy po końcu świata. Wobec zbrodni i konfliktów, które podpalają coraz to nowe miejsca szybciej nawet niż wszędobylskie media nadążają z relacjami. Te pożary zresztą szybko się nudzą i bezpowrotnie znikają z prasowych doniesień, czujemy się bezradni, przerażeni i osaczeni. Nie potrafimy już budować wież, a mury, które uparcie wznosimy, nie chronią nas przed niczym, przeciwnie, same wymagają ochrony i troski, która pożera gros naszej życiowej energii. I nie mamy już siły, żeby próbować dojrzeć to, co jest za bramą, za murem. A właśnie wobec tego powinien istnieć teatr i w tym szukać swojej mocy. Zaglądać tam, gdzie patrzenie wzbronione.
Podanie usiłuje dociec tego, co niedocieczone. A że bierze początek z głębi prawdy, musi znaleźć swój koniec w niedocieczonym” – te słowa, które Kafka odniósł do metamorfoz podania o Prometeuszu odnoszę silnie do tego, jaki powinien być teatr i takiego teatru biorącego początek w głębi prawdy i znajdującego koniec w niedocieczonym wszystkim jego robotnikom, tym co na scenie i tym, co na widowni, życzę z całego serca.
Dotknij teatru
Dotknij Teatru to ogólnopolski projekt organizowany z okazji Międzynarodowego Dnia Teatru. Jego celem jest stworzenie możliwości twórczego spotkania artystów teatru i widzów. W ramach obchodów Dnia Teatru organizowane są różnorodne działania, m.in. spektakle, warsztaty, czytania dramatów, akcje plenerowe, performance, wystawy, próby otwarte, projekcje, wykłady i koncerty, promuje i popularyzuje sztukę teatru i czyni ją dostępną w najróżniejszych przestrzeniach. Widzowie poznają teatr „od kuchni”, zostają zaproszeni do wspólnego tworzenia.
Teatr im. J. Osterwy w ramach akcji Dotknij Teatru zaprasza na spektakl „Rewolucja balonowa”. Od 27 marca będzie można obejrzeć wystawę wydawnictw teatralnych z okresu międzywojnia oraz wystawę poświęconą działalności Ireny i Tadeusza Byrskich z czasów ich działalności w Gorzowie Wlkp.
250- lat Teatru Publicznego w Polsce
W tym roku obchodzone jest 250-LECIE TEATRU PUBLICZNEGO W POLSCE. Pod patronatem Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego w całym kraju i przez cały rok prowadzone będą liczne i różnorodne projekty i inicjowane wydarzenia, których koordynatorem jest Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego w Warszawie. Instytut jest także realizatorem kilku własnych, kluczowych projektów jubileuszowych.
Wszystkim wydarzeniom, które zostaną zrealizowane w ramach 250-LECIA TEATRU PUBLICZNEGO W POLSCE, towarzyszyć będzie wspólna strona wizualna i specjalny sygnał dźwiękowy rozbrzmiewający przed spektaklami w teatrach, przed audycjami radiowymi i premierami Teatru TVP.
Najważniejsze cele jubileuszowych obchodów to ukazanie roli teatru publicznego jako finansowanego ze środków publicznych miejsca debaty społecznej, przestrzeni twórczego dialogu ze współczesnością i przeszłością, a także narzędzia twórczego kształtowania wartości i postaw społecznych, narodowych, artystycznych. Uświadomienie dorobku artystycznego i miejsca teatru publicznego w dziejach Polski i jej kultury, zarówno jako środowiska podtrzymywania tradycji i zachowywania dziedzictwa kulturalnego, jak i warsztatu wypracowywania nowych estetyk i konwencji, a także popularyzacja teatru, zachęcenie do czynnego uczestnictwa w życiu teatralnym, obalenie przekonania o jego elitarności i ekskluzywności.
Jubileuszowe hasło brzmi: PRZEŻYJEMY W TEATRZE. Organizatorzy chcą nie tylko podkreślić, że to właśnie do teatru wracamy w ważnych dla siebie (ale również w ważnych społecznie, „wspólnotowo”) momentach, ale także, że to właśnie teatr daje niepowtarzalną możliwość obcowania z żywą i twórczą materią – tutaj nic nie zdarza się dwa razy. W ramach obchodów prowadzonych będzie w całej Polsce wiele działań, których celem będzie przybliżenie teatru.
23 MAJA – w dzień, który stanie się Dniem Teatru Publicznego – we wszystkich teatrach zostaną zagrane spektakle z biletami w specjalnej cenie. Tego dnia będzie można zakupić bilet do teatru za jedyne 250 gr.