Forum Transportu Lotniczego

Pobierz PDF
Uwaga: Wiadomość archiwalna. Nie wszystkie załączniki i linki mogą działać poprawnie.
26.03.2015 r. w Warszawie odbyło się Forum Transportu Lotniczego zorganizowane wspólnie przez Polski Klub Lotniczy oraz firmę KOW. Podczas pierwszego, z serii zaplanowanych spotkań, uczestnicy rozmawiali na temat: „Ile lotnisk jest potrzebnych w Polsce”. W Forum wzięli udział przedstawiciele władz lokalnych, portów lotniczych, dostawców usług lotniskowych, środowisk naukowych i eksperci. Samorząd województwa lubuskiego reprezentował członek Zarządu Bogdan Nowak.  

We wprowadzeniu do dyskusji Pan Tomasz Balcerzak, przewodniczący PKL przedstawił, w sposób bardzo syntetyczny, wynik przewozowe polskich lotnisk w roku 2014. Obsłużyły one, łącznie 27 235tys. pasażerów, co oznaczało wzrost o 8,3% w stosunku do roku 2013.

Bardzo dobre wyniki i duże wzrosty przewozów osiągnęło siedem największych polskich portów. Ich udział w rynku wzrósł do 93,2%. Najmniejsze lotniska odnotowały spadki przewozów.

I to właśnie ich przyszłość stanowiła jeden z głównych wątków dyskusji.

Z jednej strony wskazywano na:

  • ich słabe wyniki finansowe i konieczność pokrywania strat operacyjnych,
  • uzależnienie od jednego lub dwóch przewoźników, zazwyczaj tanich linii, którym należy dodatkowo „płacić za latanie”,
  • brak lub bardzo słabą ofertę ze strony linii sieciowych, które, jako jedyne, mogą zapewnić zdecydowaną poprawę dostępności transportowej regionu,
  • niewielkie szanse, aby w kilkuletnim horyzoncie czasowym porty te osiągnęły pozytywna rentowność,
  • dodatkowe problemy związane z niewielką skalą operacji – np. bardzo wysokie koszty tworzenia infrastruktury paliwowej, wysokie koszty jednostkowe kontroli nawigacyjnej,
  • preferencje przewoźników lotniczych do koncentrowania operacji w większych portach,
  • celowość rozwoju transportu intermodalnego, poprawy systemu dowozu pasażerów na lotniska transportem naziemnym.

Z drugiej strony wskazywano na:

  1. znaczenie transportu lotniczego dla pozyskiwania inwestycji zagranicznych i wzrostu turystyki przyjazdowej. W rachunku ekonomicznym powinny być też uwzględniane „pośrednie” pozytywne efekty finansowe funkcjonowania regionalnych portów lotniczych,
  2. brak aktualnej centralnej Strategii Rozwoju Infrastruktury Lotniskowej w Polsce, która mogłaby być punktem odniesienia dla decyzji lokalnych, a przede wszystkim, dla prognoz ruchu, które mają decydujące znaczenie przy podejmowaniu decyzji dotyczących infrastruktury lotniskowej.

Zdecydowano o konieczności opracowania centralnej strategii rozwoju transportu lotniczego w Polsce, której istotną częścią byłaby strategia dotycząca infrastruktury lotniskowej. Zwrócono przy tym uwagę, że aby uniknąć „gałęziowego” podejścia do kwestii transportowych, konieczne jest wpisanie tej strategii w całościową strategię transportową kraju, która powinna zostać uzupełniona i doprecyzowana poprzez stworzenie uaktualnionej strategii rozwoju systemu infrastruktury lotniskowej w Polsce wraz z powiązanym z nią systemem transportu intermodalnego.

Info: prtl.pl

Zobacz również