Trwają negocjacje w sprawie Przewozów Regionalnych

Pobierz PDF
Uwaga: Wiadomość archiwalna. Nie wszystkie załączniki i linki mogą działać poprawnie.
W Ministerstwie Infrastruktury i Rozwoju marszałek Elżbieta Anna Polak spotkała się z wiceministrem Waldemarem Sługockim. To kolejny etap negocjacji w sprawie restrukturyzacji Przewozów Regionalnych i podpisania 5-letniej umowy, która skutkuje zwiększeniem dofinansowania spółki w kolejnych latach o kwoty rzędu 1,3 mln zł rocznie ponad dotychczasowy poziom dofinansowania. Zarząd województwa podjął decyzję o niezwiększaniu dofinansowania i utrzymania na poziomie wieloletniej prognozy finansowej.

Spotkanie w Pałacu Prezydenckim z okazji Święta Samorządu było okazją do bezpośredniej  rozmowy marszałek Polak z Minister Infrastruktury i Rozwoju Marią Wasiak w temacie Przewozów Regionalnych. - Otrzymałam informacje, że negocjacje wciąż są otwarte i możemy liczyć na kolejne spotkania. Nasza propozycja dotyczy warunków zwiększenia dofinansowania w zamian za zakup taboru kolejowego z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko – mówi marszałek.

Przewozy Regionalne chcą zwiększenia dofinansowania w latach 2016-2020. Tymczasem tylko w roku 2015 kosztuje to samorząd województwa 40 mln zł. Na więcej województwa nie stać. Dlatego, jako jako bazę dalszych negocjacji umowy z Przewozami Regionalnymi – Zarząd Województwa przyjmuje obecną kwotę 40 mln zł, ale pomniejszoną o tzw. fundusz kolejowy. Woj. lubuskie od 2016 r. nie będzie już dysponować funduszem kolejowym, dlatego proponuje na lata 2016-2020 utrzymanie rekompensaty na poziomie ok. 35 mln zł.

Woj. lubuskie  nie ma możliwości zwiększenia dofinansowania, choćby z powodu utraconych dochodów z tytułu dotacji i subwencji. W roku 2014 z tego tytułu otrzymaliśmy łącznie 142,5 mln zł, natomiast w roku 2015 planowane wpływy z tytułu dotacji i subwencji mają wynieść łącznie zaledwie 119,3 mln zł, co oznacza ubytek w kwocie ponad 23 mln zł.

Przypomnijmy, że ostatnie spotkanie marszałek Polak z przedstawicielami spółki Przewozy Regionalne z udziałem podsekretarza stanu w MIR Sławomirem Żałobką odbyło się 11 maja. Wiceminister Żałobka omówił wówczas tzw. „trzy kotwice”, na których zasadza się ratowanie zadłużonych na 700 mln zł Przewozów Regionalnych. Pierwszą kotwicą są pieniądze budżetowe, które udało się wynegocjować z partnerami, czyli stroną rządową, a także Agencją Rozwoju Przemysłu. ARP przejęłaby większościowe udziały w spółce i włączyłaby się w procesy gospodarcze. Druga kotwica to restrukturyzacja spółki. - Ale te inicjatywy muszą znaleźć uznanie Komisji Europejskiej - mówił S. Żałobka na sesji sejmiku 11 maja. - Trzecia kotwica to umowy z samorządami województw (tzw. umowy PSC), dzięki którym spółka będzie mogła cieszyć się finansowaniem zewnętrznym, zaciągać kredyty. W przeciwnym razie spółka straci zdolność finansowania się i projekt zakończy się niepowodzeniem.

Kolejne spotkanie negocjacyjne zaplanowane jest na 1 czerwca.

Galeria: Spotkanie w Ministerstwie Infrastruktury i Rozwoju

Zobacz również