
Głównym tematem rozmowy członek zarządu Alicji Makarskiej z dyrektorem Lubuskiego Oddziału spółki Przewozy Regionalne była planowana restrukturyzacja Spółki, której kluczowym elementem jest zawarcie przez województwa wieloletnich umów o świadczenie usług publicznych. W związku z otrzymaniem nowego modelu finansowego na lata 2016-2020, który stanowi istotny dokument w procesie negocjacji tej umowy, wniesiono zastrzeżenia do założeń Spółki w tym zakresie. Zwrócono uwagę, że model ten opiera się praktycznie na ograniczeniu pracy eksploatacyjnej (likwidacji połączeń), co przy dużym udziale kosztów stałych w Spółce, nie przyniesie oczekiwanych efektów. Z tego względu zaproponowano utrzymanie kwoty rekompensaty na poziomie roku 2015, pomniejszonej jednakże o kwotę stanowiącą środki Funduszu Kolejowego, którego województwo nie otrzyma w kolejnych latach. Lubuski Oddział powinien zatem zweryfikować swoje wyliczenia.
Ponadto poruszono problem jakości świadczenia przewozów i dostosowania taboru do istniejących potoków pasażerskich. W związku z powtarzającymi się uwagami na temat niedostosowania pojemności taboru do potoków pasażerskich na odcinku linii nr 203 Krzyż – Kostrzyn, zawnioskowano o zapewnienie przez Spółkę, w ramach przyszłej umowy, pojazdów co najmniej trzyczłonowych. Nie wyrażono również zgody, na wprowadzanie zastępczej komunikacji autobusowej w sytuacji gdy Lubuski Oddział dysponuje już 16 autobusami szynowymi udostępnionymi przez Województwo Lubuskie. Choć cztery z tych pojazdów są wyłączone z ruchu, nie wyklucza to planowej obsługi wszystkich pociągów. Trzy pojazdy ze względu na przekroczony resurs są obecnie kierowane do napraw głównych i rewizyjnych, podczas których podane zostaną modernizacjom. To Województwo Lubuskie ponosi pełny koszt tych napraw okresowych, który w roku 2015 wyniesie ponad 8,8 mln zł, a postępowania przetargowe wyłaniające wykonawców prowadzi Urząd Marszałkowski.
Rozmowy o połączeniu Gorzów Wlkp. – Berlin
W dniu 17.06.2015r. przeprowadzono rozmowy z panem Damianem Grabowskim – Prezesem Zarządu Spółki Arriva RP oraz panią Alicją Rypina – przedstawicielką koncernu Deutsche Bahn.
Arriva RP Sp. z o.o. jest częścią grupy Arriva, należącej do Deutsche Bahn. Arriva jest ogólnoeuropejskim operatorem na rynku usług transportowych, prowadzącym działalność w 14 krajach Europy. Jest to również pierwszy prywatny pasażerski przewoźnik kolejowy w Polsce, świadczący usługi publiczne w transporcie kolejowym. Prezes Arrivy zaprezentował projekt nowego połączenia kolejowego relacji Toruń – Bydgoszcz – Piła – Krzyż – Gorzów Wlkp. – Kostrzyn – Berlin, które planuje uruchomić w rozkładzie jazdy 2015/2016. Zdaniem Prezesa z uwagi na duży koszt uruchomienia takiego pociągu, nawet przy optymistycznych prognozach popytu i przychodów z biletów, nieodzownym stanie się dotowanie przewoźnika ze środków publicznych. Z tego względu wstępnie rozważono stworzenie montażu finansowego z udziałem środków pochodzących od wszystkich zainteresowanych takim połączeniem samorządów. W najbliższym czasie planowane są dalsze rozmowy na ten temat, aby realnie ocenić możliwości uruchomienia takiego połączenia w roku 2016.
Należy podkreślić, że propozycja Arrivy jest tylko jednym z alternatywnych rozwiązań, gdyż rozmowy na temat uruchomienia połączenia Gorzów Wlkp. – Berlin prowadzimy już ze Związkiem Komunikacyjnym Berlin-Brandenburgia (VBB). Atutem Arrivy jest w tym przypadku posiadanie taboru kolejowego przystosowanego do kursowania zarówno po torach niemieckich jak i polskich. Natomiast zarówno Województwo Lubuskie jak i Brandenburgia oczekują na dopuszczenie do eksploatacji po obu stronach granicy polskich pojazdów produkowanych przez Pesę z Bydgoszczy.