Debata o przyszłości lotniska

Pobierz PDF
Uwaga: Wiadomość archiwalna. Nie wszystkie załączniki i linki mogą działać poprawnie.
Przedsiębiorstwo Państwowe „Porty Lotnicze” od 1 stycznia 2016 r. nie chce finansować kosztów zarządzania Portem Lotniczym Zielona Góra/Babimost. O dalszym utrzymaniu lotniska debatowali w środę z Zarządem Województwa radni województwa, samorządowcy i posłanka Bożenna Bukiewicz. – Jeśli do spółki z samorządem województwa wejdą inni partnerzy, którzy wezmą na siebie ciężar finansowania deficytu, to województwo wzięłoby na siebie koszty organizacji transportu i zwiększenia siatki połączeń lotniczych – mówiła marszałek Elżbieta Anna Polak.

Przypomnijmy, że już w ubiegłym roku PPL chciały zrezygnować z zarządzania babimojskim portem lotniczym, argumentując to faktem, iż deficyt z tym związany jest pokrywany przychodami z warszawskiego Lotniska Chopina, którym również zarządzają PPL. – Dopiero dzięki interwencji pani poseł Bukiewicz udało się odłożyć tę decyzję – mówiła marszałek Polak.

- Problem małych lotnisk regionalnych jest problemem ogólnoeuropejskim, żadne z nich nie finansuje się samodzielnie z własnych przychodów – podkreśliła posłanka Bukiewicz. – Problemem jest to, że nasze lotnisko nie figuruje w siatce połączeń LOT-u. Gdyby tak było, liczba pasażerów zapewne byłaby większa. Rezygnując z portu lotniczego uczynilibyśmy krok do tyłu, a chodzi przecież o to, żeby dalej się rozwijać, a nie cofać się. Dzięki mądrości Sejmiku i Zarząd Województwa Lubuskiego, jesteśmy w stanie zarządzać tym lotniskiem, przy jak najmniejszych kosztach.

Marszałek Polak zaprezentowała warianty rozwiązania obecnej sytuacji. Utrzymanie portu lotniczego miałaby przejąć spółka Lotnisko Zielona Góra/Babimost sp. z o.o., której udziałowcem jest obecnie samorząd województwa. Musiałyby do niej przystąpić inne samorządy miast i powiatu, zainteresowane funkcjonowaniem lotniska. – Nasi partnerzy, proporcjonalnie do posiadanych udziałów, wzięliby na siebie ciężar finansowania deficytu, a wówczas samorząd województwa mógłby wziąć na siebie ciężar kosztów organizacji transportu i zwiększenia siatki połączeń lotniczych – mówiła marszałek Polak, która podkreśliła, że takie rozwiązania są stosowane w innych regionalnych portach lotniczych w Polsce. Przedstawiła też koszty ponoszone obecnie przez samorząd województwa i ścieżkę dojścia do samodzielnego zarządzania portem lotniczym przez samorządową spółkę (szczegóły w prezentacji marszałek – poniżej).

Członek Zarządu Woj. Lubuskiego Bogdan Nowak przypomniał, że dopłaty do ruchu lotniczego, ponoszone przez województwo są nieporównywalnie mniejsze niż do innych środków komunikacji. Przykładowo:  dopłaty do biletów autobusowych wyniosą w tym roku 25 mln zł, dopłaty do transportu kolejowego (Przewozy Regionalne) wyniosą 43 mln zł, a dopłaty do ruchu lotniczego tylko 5,6 mln zł.

Zdania radnych województwa były podzielone. Radna Anna Synowiec nie ukrywała, że jest przeciwniczką ponoszenia kosztów na utrzymanie lotniska, radna Małgorzata Gośniowska-Kola prosiła by przygotować finansową analizę działań, by utrzymywać lotnisko jak najniższym kosztem, natomiast radny Józef Kruczkowski postulował, by podobną debatę wywołać w sprawie połączeń kolejowych na północy województwa. Przewodniczący Sejmiku Czesław Fiedorowicz podkreślił: - Nasze lotnisko jest jednym z najtańszych w Europie. Niektórzy mówią, żeby wszystko zlikwidować i budować od nowa, ale pytam się – za co? Niemieckie Pomorze Przednie liczące 1,6 mln mieszkańców, ma cztery lotniska regionalne i żadnego nie chce likwidować, pomimo iż powstaje w Berlinie lotnisko BBI.

Podobnego zdania byli samorządowcy obecni na debacie. – Wycofanie się z utrzymania lotniska byłoby błędem – mówił wiceprezydent Zielonej Góry Dariusz Lesicki. Z kolei burmistrz Sulechowa Ignacy Odważny przypomniał, że inwestorzy pytają przede wszystkim o skomunikowanie regionu, także lotnicze. – Wszyscy powinniśmy zabiegać, by lotnisko utrzymać – podkreślił burmistrz Babimostu Bernard Radny.


Prezentacja marszałek Elżbiety Anny Polak

Plan generalny Portu Lotniczego Zielona Góra w Babimoście na lata 2014-2034

Galeria: Debata o lotnisku w Babimoście

Zobacz również