Podczas spotkania zaprezentowane zostały założenia nowego narzędzia w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Lubuskie 2020, jakim jest Kontrakt Lubuski. Jego celem jest inicjowanie do budowy i wzmacniania powiązań funkcjonalnych. Zadaniem Kontraktu jest ułatwienie lubuskim samorządom aplikację o unijne dofinansowanie. Jest to dokument, który będzie zawierać przedsięwzięcia inwestycyjne zgłoszone przez lubuskie miasta i gminy (spoza obszarów funkcjonalnych Zielonej Góry i Gorzowa Wlkp.). Źródłem finansowania tych przedsięwzięć będzie Regionalny Program Operacyjny Lubuskie 2020, którego całkowita alokacja wynosi 906 mln euro do 2020 roku. Zgodnie z założeniami KL, istotnym elementem realizowanych projektów jest podejście kompleksowe do rozwiązywania zdiagnozowanych problemów oraz współpraca pomiędzy zainteresowanymi podmiotami w ramach partnerstw. - ZITy są przykładem, że można z powodzeniem te partnerstwa budować. Państwo też już macie doświadczenie. Tworzone były przecież związki ceowe, związku komunalne. Taki związek tworzy się dla rozwiązania konkretnych problemów. Te partnerstwa mają na celu kompleksowe rozwiązanie problemów istotnych dla całego obszaru – wyjaśniła marszałek Elżbieta Anna Polak. Zobacz prezentację
W regionie lubuskim zawiązane zostały 22 partnerstwa, w ramach których opracowanych zostało 60 koncepcji w różnych obszarach. Podczas spotkania zaprezentowane zostały te włączone do kontraktu lubuskiego:
- Rozwój gospodarczy, w tym: tereny przeznaczone pod inwestycje, promocja gospodarcza
- Rozwój edukacji, w tym: działania „miękkie” współfinansowane z EFS
- Rozwój niskoemisyjnego transportu miejskiego, w tym: zakup taboru pasażerskiego, niezbędna infrastruktura obsługi pasażerów (z wyłączeniem ścieżek rowerowych)
Pozostałe obszary zgłoszone do KL: budowa ścieżek rowerowych, termomodernizacja, edukacja w wymiarze infrastrukturalnym, zdrowie, rewitalizacja, gospodarka wodno-kanalizacyjna, kultura i turystyka.
Kolejnym etapem prac nad Kontraktem Lubuskim będą robocze panele przedstawicieli partnerstw i instytucji zarządzającej, których celem będzie przekazanie rekomendacji i zaleceń w zakresie koniecznego uzupełnienia koncepcji. – Chcemy abyście Państwo uzupełnili swoje koncepcje tak, abyśmy mogli ogłosić konkursy dedykowane Kontraktowi Lubuskiemu. Trzeba dobrze wybrać na co postawić tak, aby dobrze wykorzystać tę perspektywę. My jesteśmy do Państwa dyspozycji o po to, aby pomóc rozwiązywać problemy i usuwać niepotrzebne bariery – mówiła marszałek Elżbieta Anna Polak.
Podczas spotkania zaprezentowany został podział alokacji oraz wartość zgłoszonych do kontraktu lubuskiego projektów. Jak podkreślała Sylwia Pędzińska, Dyrektor Departamentu Zarządzania Regionalnym Programem Operacyjnym Urzędu Marszałkowskiego, projekty, które nie zostały objęte formułą Kontraktu Lubuskiego mogą być zgłoszone w konkursach otwartych. Tam dodatkowo premiowane będą partnerstwa.
Zobacz prezentację
O szansach samorządów na unijne wsparcie
Samorządowcy biorący udział w spotkaniu mieli szereg pytań związanych głównie z możliwością realizacji koncepcji, które nie zostały objęte formuła KL. Wątpliwości dotyczyły szczególnie realizacji projektów rozwiązujących problemy obszarów wiejskich. Jak podkreślali włodarze gmin, projekty dla nich ważne nie zostały włączone do Kontraktu Lubuskiego. Zmniejszeniu uległa także wielkość środków zapisanych w Programie Rozwoju Obszarów Wiejskich, co jak twierdzą, zmniejsza ich szansę na unijne dofinansowanie. – PROW jest konstruowany centralnie. W tym rozdaniu większość środków trafi do rolników. Samorządy rzeczywiście otrzymały mniej. Ma to jednak zostać uzupełniona środkami z Regionalnych Programów Operacyjnych. W istocie więc tych pieniędzy będzie więcej. Więcej środków trafi także do Lokalnych Grup Działania. Tak więc te pieniądze choć zostały poprzesuwane są. Trzeba jednak o nie zabiegać – tłumaczył wicemarszałek Stanisław Tomczyszyn. Ponadto gminy wiejskie mogą zabiegać o środki także w ramach procedury konkursowej. – W ramach RPO musieliśmy wskazać alokację dedykowaną obszarom wiejskim. Ponadto w ramach programu będą tez środki dedykowane obszarom strategicznej interwencji. Te projekty będą dodatkowo premiowane – dodała marszałek Elżbieta Anna Polak.
Podczas spotkania przedstawiciele partnerstw zostali poinformowani, iż w ramach KL zostały włączone następujące obszary:
- Rozwój edukacji w części współfinansowanej z EFS;
- Rozwój gospodarczy (projekty dotyczące tworzenia terenów inwestycyjnych oraz promocji gospodarczej);
- Rozwój transportu miejskiego (w tym zakup taboru oraz tworzenie niezbędnej infrastruktury komunikacyjnej);
oraz o przyczynach nieuwzględnienia pozostałych obszarów w KL. Poinformowano także partnerstwa, iż planowane są (we wrześniu) spotkania indywidualne, podczas których przekazane zostaną rekomendacje Zespołu ds. KL (koncepcje muszą spełniać założenia KL). Partnerstwa będą zobligowane m.in. do wskazania wskaźników, określenia gotowości do aplikowania. Dopiero po uzyskaniu niezbędnych informacji (poprawieniu przez partnerstwa koncepcji) możliwe będzie wydzielenie alokacji i ogłoszenie terminów konkursów w ramach KL.
l.p. |
Partnerstwo |
- ścieżki rowerowe – obszar wyłączony z formuły KL |
|
- rewitalizacja – obszar wyłączony z formuły KL |
|
- rewitalizacja – obszar wyłączony z formuły KL |
|
- zdrowie – obszar wyłączony z formuły KL |
|
- ścieżki rowerowe – obszar wyłączony z formuły KL - termomodernizacja – obszar wyłączony z formuły KL |
|
- edukacja– obszar przewidziany do realizacji w formule KL - gospodarka (utworzenie strefy gospodarczej) – obszar przewidziany do realizacji w formule KL
- ścieżki rowerowe – obszar wyłączony z formuły KL - termomodernizacja – obszar wyłączony z formuły KL |
|
- edukacja – obszar przewidziany do realizacji w formule KL |
|
- edukacja – obszar przewidziany do realizacji w formule KL
- ścieżki rowerowe – obszar wyłączony z formuły KL - termomodernizacja – obszar wyłączony z formuły KL |
|
- edukacja – obszar przewidziany do realizacji w formule KL - gospodarka (uzbrojenie terenów) – obszar przewidziany do realizacji w formule KL
- zdrowie – obszar wyłączony z formuły KL - termomodernizacja – obszar wyłączony z formuły KL |
|
- edukacja – obszar przewidziany do realizacji w formule KL - gospodarka – obszar przewidziany do realizacji w formule KL obszary wyłączone z KL: - ścieżki rowerowe – obszar wyłączony z formuły KL - rewitalizacja – obszar wyłączony z formuły KL |
|
- edukacja – obszar przewidziany do realizacji w formule KL
- rewitalizacja – obszar wyłączony z formuły KL - gospodarka wodno-ściekowa – obszar wykluczony z KL - ścieżki rowerowe – obszar wyłączony z formuły KL |
|
- edukacja – obszar przewidziany do realizacji w formule KL
- termomodernizacja – obszar wyłączony z formuły KL - ścieżki rowerowe – obszar wyłączony z formuły KL - kultura – obszar wyłączony z formuły KL - gospodarka – obszar wyłączony z formuły KL |
|
- komunikacja publiczna – obszar przewidziany do realizacji w formule KL
- budowa pływalni, lodowiska, miasteczka drogowego – brak rekomendacji – obszar nie wpisuje się w zakres interwencji RPO-L2020 - zdrowie – obszar wyłączony z formuły KL - nauka pływania i jazdy na łyżwach – koncepcja nie spełnia założeń Umowy Partnerstwa i nie wpisuje się w zakres interwencji RPO-L2020 |
|
- gospodarka (1. tereny inwestycyjne – obszar przewidziany do realizacji w formule KL
- gospodarka 2. Inkubatory przedsiębiorczości –, 3. promocja gospodarcza ) – obszar wyłączony z formuły KL - ścieżki rowerowe – obszar wyłączony z formuły KL - termomodernizacja – obszar wyłączony z formuły KL |