Samorząd zaoszczędził - będą kolejne inwestycje

Pobierz PDF
Uwaga: Wiadomość archiwalna. Nie wszystkie załączniki i linki mogą działać poprawnie.
Samorząd województwa do 30 sierpnia każdego roku zobowiązany jest do przedłożenia raportu z wykonania budżetu za pierwsze półrocze w Regionalnej Izbie Obrachunkowej.  - Budżet jest zrealizowany w sposób racjonalny. Plany, jakie sobie założyliśmy są realizowane – mówiła podczas konferencji prasowej 3 września br. marszałek Elżbieta Anna Polak. - Wydatki są zgodne z zaplanowanymi zadaniami (40% planu), a dochody wykonane zgodnie z upływem czasu (52% planu) – podsumowała Józefa Chalecka, Skarbnik Województwa Lubuskiego.  

W uchwale budżetowej na bieżący rok po zamianach zaplanowano dochody na poziomie 496,8 mln zł. Wykonanie na dzień 30 czerwca to 258,7 mln zł co stanowi 52% planu. Wydatki zaś zaplanowano na poziomie 525,8 mln zł, Wykonanie to 210,4 mln zł, co stanowi 40% planu.
W porównaniu z rokiem ubiegłym jest to wzrost wykonania planu budżetowego w pierwszym półroczu. W 2014 roku plan w zakresie wydatków wykonano w 32% (plan: 556,6 mln zł; wykonanie: 181,7 mln zł), a w zakresie dochodów w 44,7% (plan: 531,2 mln zł; wykonanie: 237,8 mln zł). Zobacz: Informacja za I półrocze 2015 roku z wykonania budżetu województwa lubuskiego

- Dochody i wydatki realizowane są zgodnie z uchwałą budżetową. Dochody są na bardzo dobrym poziomie – lepszym niż w ubiegłym roku – wyjaśniła marszałek. Odniosła się także do poniesionych wydatków. -  Zazwyczaj największe wydatki majątkowe mamy w dziale transport i łączność. W tym roku na pierwszym miejscu znajduje się rolnictwo, z uwagi na sfinalizowanie ważnych inwestycji w zakresie przede wszystkim zabezpieczenia przeciwpowodziowego i urządzeń melioracyjnych (38%) – tłumaczyła marszałek Elżbieta Anna Polak.  

Najważniejsze inwestycje w tym zakresie:

- „Pyrnik – Klenica – etap I – odbudowa prawostronnego wały przeciwpowodziowego rzeki Odry” – 21,5 mln zł (PROW)

- Rzeka Biała Woda – etap I – odbudowa i rekonstrukcja rzeki  - 4,7 mln zł (PROW)

- „Zbiornik w Małomicach – mała retencja”  (PROW)

- „Odbudowa kanału Prostego – 992 tys. zł (PROW)

- Odbudowa Kanału Przeciwpowodziowego na długości 1100mb w centrum miasta Lubsko” – 656,7 tys. zł (LRPO)

- „Ochrona przeciwpowodziowa obszaru zlewni Kanału Siedlickiego – Etap I – 526,8 tys. zł (LRPO)

Jednak jak podkreślała marszałek, samorząd województwa nadal bardzo mocno inwestuje w transport i poprawę dostępności komunikacyjnej (36,42%). Najbardziej kosztochłonną inwestycją był zakup pasażerskiego taboru kolejowego do obsługi połączeń międzywojewódzkich organizowanych przez województwa: lubuskie i zachodniopomorskie – 21,4 mln zł (POIiŚ). Największe wydatki bieżące dotyczyły organizacji przewozów regionalnych – ponad 20 mln oraz zakup do celów promocyjnych bloku miejsc w każdym rejsie na trasie Port Lotniczy Zielona Góra/Babimost – Warszawa i inne połączenia lotnicze 2,3 mln zł.

Samorząd województwa wypracował także spore oszczędności, które zostaną przeznaczone głównie na ważne dla regionu inwestycje. -Mamy spore oszczędności w związku z wpływami z PIT i CIT. Dzięki temu możemy zrealizować kolejne przedsięwzięcia inwestycyjne: budowa bazy lotniczego pogotowia ratunkowego w Gorzowie Wlkp., zakup kolejnego pociągu, modernizacja oddziału zakaźnego szpitala wojewódzkiego w Zielonej Górze, doposażenie dziekanatu kierunku lekarskiego i dokapitalizowanie spółki lotniczej. Ale to nie tylko inwestycje infrastrukturalne, ale także inwestycje w ludzi, czyli rewaloryzacja wynagrodzeń pracowników samorządowych instytucji kultury – wyjaśniła marszałek.

Wykaz inwestycji możliwych do realizacji dzięki oszczędnościom:

1. Przyznanie z budżetu województwa lubuskiego środków wysokości 350 tys. zł dla Uniwersytetu Zielonogórskiego na doposażenie Dziekanatu powstającego Wydziału Lekarskiego i Nauk o Zdrowiu. Dziekanat zlokalizowany zostanie w Budynku „F” mieszczącym się na terenie Szpitala Wojewódzkiego w Zielonej Górze. Zarząd Województwa Lubuskiego wyraził wcześniej zgodę, aby budynek „F” przy ul. Zyty w Zielonej Górze docelowo przekazać Uniwersytetowi Zielonogórskiemu w nieodpłatne użytkowanie pod potrzeby nowego kierunku lekarskiego.

2. Wprowadzenie w Wieloletniej Prognozie Finansowej na lata 2015-2029 nowego przedsięwzięcia pod nazwą „Budowa bazy Śmigłowcowej Służby Ratownictwa Medycznego (HEMS) Lotniczego Pogotowia Ratunkowego w Gorzowie Wlkp." Kwota planowana – 2. 500.000 zł, z tego na:

rok 2016 - kwota. 1.050.000 zł,

rok 2017 - kwota 1.450.000 zł.

W dniu 14 lipca 2015 r. podczas konferencji prasowej w Łodzi, Wiceminister Zdrowia Sławomir Neumann poinformował o utworzeniu bazy Śmigłowcowej Służby Ratownictwa Medycznego (HEMS) w Gorzowie Wlkp. Utworzenie bazy HEMS w Gorzowie Wlkp. jest jedną z priorytetowych inwestycji ujętych w Strategii Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020 oraz Lubuskiej Ochrony Zdrowia na lata 2014-2020. Miejsce pod budowę bazy Śmigłowcowej Służby Ratownictwa Medycznego (HEMS) zlokalizowane będzie na terenie  Wielospecjalistycznego Szpitala Wojewódzkiego w Gorzowie Wlkp. Od 2014 r, w Szpitalu funkcjonuje nowe lądowisko dla helikopterów, które przystosowane jest do operacji startów i lądowań śmigłowców o maksymalnej masie startowej MTOM do 5700 kg.

Lądowisko zostało przebudowane w ramach projektu realizowanego ze środków Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko pn. "Przebudowa lądowiska, wiaduktu i wiaty dla SOR Szpitala Wojewódzkiego w Gorzowie Wlkp.". W efekcie tej inwestycji, obiekt jest dobrze skomunikowany ze Szpitalnym Oddziałem Ratunkowym. Koszt przedsięwzięcia szacuje się na kwotę ok. 5.000.000 zł z terminem realizacji w latach 2016-2017. Województwo Lubuskie we współpracy z Miastem Gorzów Wlkp. wyraziło gotowość sfinansowania (po 2500.000 zł każdą ze Stron) nowoczesnej bazy wraz z infrastrukturą towarzyszącą z przeznaczeniem na działalność z zakresu ratownictwa medycznego oraz transportu sanitarnego. Głównym Beneficjentem dotacji celowej będzie Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej Lotnicze Pogotowie Ratunkowe z siedzibą w Warszawie.

3. Przeniesienie do Departamentu Ochrony Zdrowia oraz Departamentu Administracyjno-Gospodarczego oszczędności powstałych w ramach realizowanych zadań przez Biuro Projektów Własnych.

- Projekt „Lubuskie e-zdrowie” – kwota 899 tys. zł; przeznaczenie: dotacja dla Szpitala Wojewódzkiego SP ZOZ w Zielonej Górze z przeznaczeniem na modernizację Pododdziału HIV/AIDS na Oddziale zakaźnym;

- Projekt „Rewitalizacja Budynku „F” przy ul. Zyty w Zielonej Górze kwota 360 tys. zł; przeznaczenie:

a) wykonanie w budynku głównym Urzędu Marszałkowskiego nowego „Systemu Kontroli Dostępu” – 300 tys. zł

b) doradca projektu „Termomodernizacja budynku UMWL”;

- Projekt „Budowa Hali Przylotów” kwota: 240 tys. zł; przeznaczenie: dokapitalizowanie spółki „Lotnisko Zielona Góra/Babimost” Sp. z o.o. w Zielonej Górze.

Zgodnie z regulacjami UE, jednorazowe dofinansowanie środkami pieniężnymi kapitału spółek bez naruszania przepisów UE o pomocy publicznej może wynieść raz na trzy lata równowartość 200 tys. euro (tzn. wielkość „de minimis”), co przy obecnym kursie € stanowi równowartość 850.000,00 zł .

W dniu 01.09.2015 r. Zarząd WL przeznaczył na dokapitalizowanie Spółki w 2015 r. 240.000,00 zł z budżetu WL. Istnieje również możliwość dokapitalizowania Spółki aportem rzeczowym i dodatkowymi środkami pieniężnymi przy objęciu dodatkowych udziałów przez nowego wspólnika np. miasto Zielona Góra. Po podjęciu Uchwały przez Zarząd WL o zwiększeniu kapitału spółki Lotnisko Zielona Góra/Babimost sp. z o.o. następnym krokiem jest przygotowanie Nadzwyczajnego Zgromadzenia Wspólników Spółki, gdzie w obecności notariusza NZW podejmie uchwałę o zwiększeniu kapitału Spółki i stosownej zmianie w akcie założycielskim Spółki. – Chcemy aby spółka przygotowywała się już do zarządzania portem lotniczym – mówiła marszałek Elżbieta Polak.

4. Kolejny IMPULS na lubuskich torach

Na regionalne tory wyjedzie kolejny nowy pociąg. Zakupiony zostanie w ramach Zachodniej Grupy Zakupowej, w projekcie Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, wspólnie z woj. zachodniopomorskim. Projekt obejmował zakup 14 Impulsów, z czego dwa dla naszego województwa. Mamy jednak zgodę Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju na rozszerzenie projektu. W związku z tym do Lubuskiego trafi jeszcze jeden Impuls.  Koszt jednego zespołu trakcyjnego to 21,4 mln zł, w tym blisko 13,9 mln zł to dofinansowanie Unii Europejskiej. Wkład własny z budżetu województwa wynosi  3,5 mln zł. Jest jednak możliwość odzyskania podatku VAT w wysokości  4 mln zł. Może się więc okazać, że nowy pociąg trafi do lubuskiego praktycznie bez kosztów ze strony samorządu województwa.

Projekt zmian w budżecie przedstawiony zostanie na sesji sejmiku województwa 7 września br.

 

Galeria: Wykonanie budżetu woj. lubuskiego - konferencja prasowa

Zobacz również