
Budowa obwodnicy Drezdenka jest konieczna ze względu na gęstą sieć dróg krzyżującą się w miejscowości oraz dużym natężeniem ruchu pojazdów z dróg wojewódzkich nr 156, 158, 160, 164, 174, 181, odbywającym się w okolicach Drezdenka. Istniejąca infrastruktura drogowa jest niedostosowana do wzrastających potrzeb ruchowych, a w szczególności ruchu ciężkiego, który powoduje dużą uciążliwość dla mieszkańców. Dodatkowo w pobliżu Drezdenka nie przebiega żadna droga krajowa, która mogłaby przejąć w części ruch tranzytowy, który w chwili obecnej odbywa się przez centrum miejscowości. Zwarta zabudowa miejscowości nie pozwala na przebudowę istniejącego układu komunikacyjnego dlatego też jedynym rozwiązaniem powodującym wyprowadzenie ruchu tranzytowego z miejscowości jest budowa obwodnicy.
Budowa obwodnicy Drezdenka – głównym problemem związanym z jej realizacją są koszty całej inwestycji, które wynoszą ok. 190 mln zł. W związku z czym obwodnica została podzielona na etapy. Odcinek pomiędzy drogami wojewódzkimi nr 158 i 160 został zaplanowany jako Etap I i jest zrealizowany. Etap II obwodnicy, pomiędzy drogami wojewódzkimi nr 160 i 181, zaplanowano jako inwestycję priorytetową i ujęto w Planie inwestycji priorytetowych planowanych do realizacji na drogach wojewódzkich w ramach nowej perspektywy finansowej na lata 2014 – 2020, szacunkowy koszt realizacji II Etapu wynosi 21 mln zł, z planowanym terminem realizacji na lata 2016-2017. Natomiast Etap III obwodnicy, w ciągu dróg woj. nr 181-174, jest ujęty na liście rezerwowej - szacunkowa kwota 46 mln zł. Natomiast Etap IV, którego koszty szacowane są na ok. 115 mln PLN nie jest ujęty ze względu na olbrzymi koszt w planach do roku 2020.
Beneficjent: Województwo Lubuskie reprezentowane przez Zarząd Dróg Wojewódzkich w Zielonej Górze.
Wykonawca robót - Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów KOBYLARNIA S.A.
Inżynier Projektu – Komplet Inwest
Wydatki kwalifikowalne projektu: 6 922 058,49 zł
Poziom dofinasowania z LRPO: 99%
Wartość dofinansowania: 6 852 837,90 zł
Termin zakończenia robót budowlanych zgodnie z umową – 31.08.2015 r.
Planowany termin uzyskania pozwolenia na użytkowanie 17.09.2015 r.
ZAKRES ROBÓT:
Przedmiotem projektu jest budowa I etapu obejścia drogowego m. Drezdenko na odcinku od skrzyżowania z drogą wojewódzką nr 158 do skrzyżowania z drogą wojewódzką nr 160. Długość odcinka I etapu inwestycji w ciągu trasy zasadniczej obwodnicy, wynosi 720m.
Zakres robót przyjęty do realizacji w ramach I etapu budowy obejścia m. Drezdenko obejmuje:
• budowę 2 skrzyżowań z ruchem okrężnym (ronda):
- rondo na przecięciu projektowanej obwodnicy z drogą wojewódzką nr 158 o średnicy wyspy 25m i szerokości jezdni na rondzie 6m. Średnica zewnętrzna ronda 40m,
- rondo na przecięciu projektowanej obwodnicy z drogą wojewódzką nr 160 o średnicy wyspy 25m i szerokości jezdni na rondzie 6m, średnica zewnętrzna ronda 40m.
- budowę przejść dla małych i dużych zwierząt:
- budowa przejścia dla zwierząt PZ-17 w km 4+250,10 obwodnicy, o konstrukcji z blachy falistej ocynkowanej o szerokości 3,22m i wysokości 2,15m.
- budowę przejścia dla pieszych i rowerzystów:
- przejście dla pieszych i rowerzystów PP-16 w km 3+995,00 obwodnicy, o konstrukcji rama żelbetowa o szerokości 5,0m i wysokości 3,05m.
- przebudowę istniejących przepustów – 2 szt.
- budowę nowych przepustów – 6 szt.
- wykonanie rowów drogowych:
- budowę kanalizacji deszczowej o długości ok. 1,1 km:
- wycinkę drzew kolidujących z projektowaną budową
- wzmocnienie podłoża korpusu i zabezpieczenie skarp nasypów przed erozją:
- w miejscach wysokich nasypów wzmocnienie korpusu drogowego za pomocą geosyntetyków.
- wykonanie oznakowania poziomego i pionowego.
- przebudowę kolizji z urządzeniami obcymi (branża elektryczna):
- budowę oświetlenia na rondach oraz na dojazdach do rond:
Dokładne miejsce: Drezdenko, przy rondzie, ul. Mostowa