- Region lubuski smakuje wyjątkowo, winem, miodem i dojrzewającą kiełbasą. Mam nadzieję, że lubuscy producenci również skorzystają z tych rozmów. Mamy produkty, które Was z pewnością zachwycą. Mamy w Lubuskiem producentów rzodkiewek, truskawek, szparagów, znani jesteśmy z ryb, takich jak sandacz, karp. Przedsiębiorców amerykańskich interesują również produkty alkoholowe, a w programie zaplanowano wizytę na winnicy. Większość z tych firm ma korzenie polskie, nie będzie więc bariery językowej i mentalnej. Zapraszam do zapoznania się z tym co najlepsze na Ziemi Lubuskiej i życzę owocnych rozmów – dodała marszałek.
Podczas spotkania z dziennikarzami amerykańcy przedsiębiorcy mówili m.in. o tym, czego spodziewają się po tej wizycie i jakich produktów szukają. - Wasz region jest czysty i ekologiczny. Wydaje mi się, że wiele ciekawych pomysłów tu znajdziemy i uda się nawiązać współpracę. Jest wiele produktów np. słodycze, produkty przetwórstwa owocowo-warzywnego – dżemy, ogórki konserwowe, które kupują Amerykanie i im smakują. Polskie jedzenie jest dużo zdrowsze, nie ma tyle chemii, co w amerykańskim jedzeniu - mówił podczas spotkania z dziennikarzami Jakub Sumara z Polish Folklore Import Co. Firma ta prowadzi sprzedaż słodyczy, przetworów owocowych, syropów, napojów, makaronów, zup, nabiału, przypraw, artykułów do pieczenia i warzyw konserwowych. Andrzej Koziarski z Old World Quality Foods mówił, że poszukuje głównie produktów ekologicznych. Firma, którą reprezentuje prowadzi sprzedaż warzyw i sałatek konserwowych, konserw, sosów i słodyczy.
Inne firmy biorące udział w misji to m.in. Ludwig Foods - firma prowadząca sprzedaż mrożonek, produktów mlecznych, słodyczy, napojów, dżemów, konserw, sosów i koncentratów, przetwory zbożowe (mąki, makarony itp.). Norman Distribution zajmuje się dystrybucją zdrowej żywność (przekąski, napoje, żywność paczkowana) w całych Stanach Zjednoczonych, zaopatruje sklepy, restauracje, hotele itp.
Adamba Imports International skupił się na sprzedaży makaronów, wafli, słodyczy, dodatków do pieczenia, soków, przypraw, przetworów itp.
Seminaria, spotkania, rozmowy z producentami – bogaty program wizyty
Odbywająca się w dniach 22-24 września br. gospodarcza misja przyjazdowa ze Stanów Zjednoczonych Ameryki do województwa lubuskiego finansowana była ze środków Poddziałania 6.2.1 Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka, na lata 2007-2013 w ramach projektu Sieć Centrów Obsługi Inwestorów i Eksporterów (COIE).
Program misji obejmował konferencję połączoną z rozmowami biznesowymi z lubuskimi przedsiębiorcami, wizyty w lubuskich firmach i parkach technologicznych, seminarium połączone z rozmowami biznesowymi z lubuskimi przedsiębiorcami, wizyty w lubuskich przedsiębiorstwach, wizyty w parkach naukowo technologicznych.
W drugim odbyło się seminarium na którym m.in. został przedstawiony potencjał województwa lubuskiego, oferta spółki Zielonogórski Rynek Rolno-Towarowego jako platformy współpracy przedsiębiorców lubuskich i amerykańskich, informacje nt. współpracy polsko-amerykańskiej. Po seminarium odbyły się rozmowy biznesowe pomiędzy przedstawicielami biznesu amerykańskiego i polskiego. W trzecim dniu odbyły się wizyty w firmach Magnolia i Sulma oraz winnicy w Mierzęcinie. A w ostatnim dniu odbyła się prezentacja oferty parków, m.in. w St. Kisielinie, Sulechowie i Gorzowie Wlkp. oraz wizyta w winnicy w Górzykowie.
Lubuskie misje gospodarcze
Spotkanie to jest kolejnym wydarzeniem powiązanym z rynkiem USA, w którym udział biorą lubuscy przedsiębiorcy i przedstawiciele Urzędu Marszałkowskiego Województwa Lubuskiego. Dotychczas przedstawiciele Województwa Lubuskiego brali udział w II Polsko-Amerykańskich Warsztatach Biznesowych w 2013 r. w Chicago oraz w misji gospodarczej lubuskich przedsiębiorców połączonej z udziałem w Kongresie Camacol w 2014 r. w Miami.
II Polish American Business Workshop 2013
W dniach 21-23 kwietnia 2013 r. delegacja z województwa lubuskiego wzięła udział, w ramach II Polish American Business Workshop 2013, w panelowych spotkaniach z biznesem polonijnym z terenu Illinois, California, Florida, Newada, New York, Georgia, Michigan, Washington, Ontario. Było to wyjątkowe wydarzenie, które skupiło w jednym miejscu tak dużą reprezentację biznesu polonijnego z Ameryki Północnej i Kanady. W jednym miejscu zgromadzono największe i najważniejsze organizacje, instytucje gospodarcze z terenu Ameryki zainteresowane polsko-amerykańską współpracą w zakresie transferu wiedzy, innowacyjnych technologii, wymiany handlowej i doświadczeń środowisk biznesowych. Pani Marszałek Elżbieta Anna Polak przedstawiła potencjał regionu lubuskiego m.in.. gospodarkę województwa, kapitał zagraniczny, parki naukowo-technologiczne, tereny inwestycyjne, transport, kapitał ludzki.
Miami - Misja gospodarcza przedsiębiorców lubuskich połączona z udziałem w Kongresie Camacol (01 -07.06.2014 r.)
Na zaproszenie Latynoamerykańskich Izb Handlowych w Stanach Zjednoczonych i Ameryce Łacińskiej (CAMACOL), Polish-American Chamber of Commerce of Florida and the Americas (PACCFA) oraz Polish American Chamber of Commerce of Eastern USA (PACCE) Wydział Przedsiębiorczości zorganizował wyjazd delegacji samorządowej oraz przedsiębiorców na misję samorządowo-gospodarczą do USA (Miami) połączoną z udziałem w targach i Kongresie (CAMACOL). Z ramienia Samorządu Województwa Lubuskiego uczestnikami byli: Bogdan Nowak – Wicemarszałek Województwa Lubuskiego oraz Krzysztof Bortnowski - Wydział Przedsiębiorczości UWML. Delegacja samorządowa wzięła udział w otwarciu stałego polskiego pawilonu wystawowego zlokalizowanego na terenie strefy bezcłowej Miami Free Zone oraz w spotkaniu zorganizowanym przez Polsko-Amerykańską Izbę Przemysłowo-Handlową Wschodniego USA z Izbą Handlową Metropolii Miami.
Dzięki udziałowi w Kongresie firmy zaprezentowały swoją ofertę podmiotom pochodzącym z rynków USA oraz z Ameryki Łacińskiej w ramach spotkań B2B, czego efektem jest sprzedaż produktów na rynku amerykańskim, produkty poddawane są procesowi certyfikacji. Firma AJ Group nawiązała kontakt z amerykańską firmą która chce wejść na rynek europejski i produkować swoje produkty, pod swoją marką w zakładzie firmy AJ Group. Efektem wyjazdu było sprzedanie firmy SINUS Polska Sp. z o.o. światowemu koncernowi SBG HOLDING GMBH & CO. KG, z którym kontakt nawiązano w USA. Wartością dodaną wyjazdu była integracja środowiska lubuskich przedsiębiorców, jak również rozpoznanie możliwości kooperacji firm na rynku lubuskich w zakresie wspólnych zakupów, świadczenia wzajemnych usług, itp.