Kolej na kolej w Lubuskiem

Pobierz PDF
Uwaga: Wiadomość archiwalna. Nie wszystkie załączniki i linki mogą działać poprawnie.
Inwestycje kolejowe w Lubuskiem to główny temat konferencji prasowej, która odbyła się 3 lutego br. na dworcu kolejowym w nowym pociągu IMPULS. - W ciągu ostatniego okresu programowana udało nam się w dosyć istotny sposób wymienić tabor na nowoczesny. Przeznaczyliśmy na ten cel kwotę blisko 200 mln zł.  Teraz czas na kolejne duże inwestycje. Będziemy wymieniać tabor kolejowy, będziemy również modernizować linie kolejowe. Jednym słowem kolej na kolej – przekonywała marszałek Elżbieta Anna Polak.

Jeszcze jeden IMPULS na lubuskich torach

Pociąg IMPULS, w którym odbyła się konferencja prasowa, to ostatni z trzech zakupionym w ramach Zachodniej Grupy Zakupowej z projektu w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko pn.: „Zakup pasażerskiego taboru kolejowego do obsługi połączeń międzywojewódzkich organizowanych przez Województwa: Lubuskie i Zachodniopomorskie”. Projekt obejmował zakup 14 „Impulsów”, z czego 2 dla naszego województwa. Z uwagi na zwiększenie dofinansowania unijnego z 70 do 80% wartości netto, projekt rozszerzono o zakup 2 dodatkowych pojazdów, po jednym dla każdego z województw. – To właśnie dzięki szybkiej decyzji senatora Sługockiego, kiedy pełnił jeszcze funkcję wiceministra udało się ten pociąg kupić i zrefundować w ramach POIS. Nawet na wkład własny otrzymaliśmy pieniądze w ramach zwiększenia dofinansowania do poprzednio nabytych pociągów typu Impuls zakupionych w ramach Zachodniej Grupy Zakupowej. Możemy więc  dziś powiedzieć, że ten pociąg Lubuskie dostało za darmo. – wyjaśniła marszałek.

Jak podkreślał senator Waldemar Sługocki, trzeci IMPULS udało się zakupić dzięki dobrej współpracy z samorządem województwa. – Dzięki temu udało się szybko podjąć te działania, bo decyzja zapadała na przełomie września i października, a więc był bardzo krótki czas, aby zrealizować to przedsięwzięcie, także w kontekście wyprodukowania tego pociągu  przez NEWAG.  Zależało nam na tym aby stało się to do końca 2015 roku, ponieważ z końcem grudnia kończył się okres kwalifikowalności wydatków. Niezbędna była także dobra współpraca województwa lubuskiego z zachodniopomorskim i to się udało.

Koszt jednego zespołu trakcyjnego to 21,4 mln zł, w tym prawie 14 mln zł stanowi dofinansowanie Unii Europejskiej. Lubuskie otrzymało także zwrot podatku VAT w wysokości 4 mln zł. Pociąg kursuje już na strasie Nowa Sól – Zielona Góra – Poznań.

Czas na kolej

Jednak, jak podkreślała podczas konferencji marszałek Elżbieta Anna Polak, Lubuskie w ostatnich latach bardzo mocno inwestuje w kolej. - Ogółem w ciągu ostatniego okresu programowana udało nam się w dosyć istotny sposób wymienić tabor na nowoczesny. Przeznaczyliśmy na ten cel kwotę blisko 200 mln zł. Czas na kolejne duże inwestycje – wyjaśniła. Aktualnie park taborowy Województwa Lubuskiego składa się łącznie z 19 pojazdów pasażerskich, w tym 4 autobusy szynowe, 12 spalinowych zespołów trakcyjnych oraz 3 elektryczne zespoły trakcyjne. Łącznie na zakup tych pojazdów przeznaczono ponad 184,8 mln zł a na modernizację składów zakupionych w latach 2003-2008 wydano ponad 18,8 mln zł. Jednak jak podkreśla marszałek w nowej perspektywie Lubuskie stawia na kolej, więc czekają nas kolejne kolejowe inwestycje. ­- Będziemy wymieniać tabor kolejowy, będziemy również modernizować linie kolejowe – wyjaśniła.

Wiele inwestycji zapisanych jest w Kontrakcie Terytorialnym i będą realizowane ze środków krajowych. - To co nas najbardziej interesuje to modernizacja linii CE59 na odcinku Wrocław - Brochów/Grabiszyn - Głogów - Zielona Góra - Rzepin - Szczecin Podjuchy – na terenie województwa lubuskiego i ta linia – Odrzańska Linia Kolejowa jest modernizowana i jest w dokumencie implementacyjnym na wysokiej pozycji i na pierwszej pozycji w ramach wykazu inwestycji w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. 1mld zł przeznaczone zostanie na modernizacje tej linii kolejowej – wyjaśnił senator Waldemar Sługocki.  Kolejna droga to E 59 odcinek Poznań Główny - Szczecin Dąbie – na terenie województwa lubuskiego. I tutaj mam bardzo dobrą informację, ponieważ ta inwestycja walczyła w konkursie z instrumentu Łącząc Europę. Konkurs się już zakończył. Wszystkie projekty złożone przez stronę polską otrzymały dofinansowanie – mówił senator. Ponadto do Kontraktu Terytorialnego wpisana została modernizacja linii kolejowych Nr 14, 815, 816 odcinek Ostrów Wlkp. - (Krotoszyn) - Leszno - Głogów wraz z elektryfikacją odcinka Krotoszyn - Głogów – na terenie województwa lubuskiego. Na liście przedsięwzięć warunkowych Kontraktu, których realizacja jest uzależniona m.in. od dostępności środków finansowych uwzględniono również trzy przedsięwzięcia. Są to: prace na linii kolejowej nr 358 odc. Czerwieńsk – Gubin, rozbudowa i modernizacja infrastruktury linii kolejowych 275 na odcinku gr. województwa - Żagań oraz linii 14 na odcinku Żagań - Żary – Forst, rozbudowa i modernizacja infrastruktury linii kolejowej nr 203 na odcinku Krzyż - Gorzów Wlkp. Obecnie Zarząd Województwa Lubuskiego przygotowuje się do podjęcia renegocjacji z rządem RP zapisów Kontraktu w zakresie listy przedsięwzięć. Jednym z negocjacyjnych celów Zarządu Województwa Lubuskiego będzie doprowadzenie do przesunięcia wszystkich przedsięwzięć z listy warunkowej na listę przedsięwzięć podstawowych, w tym również ww. inwestycji kolejowych.

Ponadto realizowane będą także przedsięwzięcia w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego. - Będziemy chcieli wyremontować linie kolejowe. W poprzedniej perspektywie wyremontowana została trasa Gorzów – Kostrzyn, w tej chcielibyśmy wyremontować trasę Krzyż -Gorzów, więc będziemy mieli całą linię zakończoną . Następny etap to Zielona Góra – Frankfurt. Trzecim elementem zawartym w RPO jest trasa od Wrocławia, przez Żary- Żagań – wyjaśniła Alicja Makarska, Członek Zarządu Województwa  Lubuskiego.

Jak podkreślał Waldemar Sługocki, te wszystkie działania pokazują, że Lubuskie naprawdę stawia na kolej. – To, co się dzieje w granicach województwa lubuskiego jest najlepszym  dowodem na to, że samorząd województwa odpowiedzialnie patrzy na potencjał kolejowy. Standard podróży i jej czas powoduje, że zainteresowanie koleją będzie coraz większe – dodał.

Z Gorzowa do Berlina bez przesiadek

Podczas konferencji marszałek odniosła się także do kwestii uruchomienia połączenia na trasie Gorzów Wlkp. – Berlin. 28 stycznia br. odbyły się trójstronne rozmowy dotyczące uruchomienia połączenia kolejowego na trasie Gorzów Wlkp. – Berlin., w których uczestniczyli przedstawiciele Zarządu Województwa, spółki Przewozy Regionalne oraz jej podwykonawcy – spółki Arriva. Strony zgodnie oświadczyły, że są zainteresowane współpracą i ustaliły warunki umowy.- Chodziło o doprecyzowanie warunków. Nie mogliśmy się zgodzić na to, aby cena pociągokilometra była wyższa, niż średnia w naszym województwie, która wynosi 15,94 zł. Zaproponowana prze Przewozy kwota wynosiła 18,70. Udało się jednak wynegocjować kwotę która jest poziomie średniej województwa – wyjaśniła Elżbieta Anna Polak. - Otrzymaliśmy pisemną ofertę Przewozów Regionalnych, bo stroną dla nas mogą być tylko Przewozy, bo to właśnie z nimi mamy podpisaną umowę na świadczenie usług kolejowych opiewającą na kwotę 44 mln zł. W budżecie zapisaliśmy zwiększenie dofinansowania o 400 tys., mając na uwadze jedno dodatkowe połączenie. Ponieważ jednak wynegocjowaliśmy 1,5 połączenia na trasie dłuższej, bo to jest Toruń- Gorzów- Berlin dwa połączenia (5:30 i 8:30) oraz jeden powrót (po godz. 18:00), dopłata musi być wyższa i o tym zadecyduje sejmik, 8 lutego. Chodzi o kwotę 640 tys. My te środki mamy, to są wolne środki, które udało nam się zaoszczędzić w ubiegłym roku – dodała marszałek.

Galeria: Konferencja prasowa: Kolej na kolej!

Zobacz również