
Jeszcze jeden IMPULS na lubuskich torach
Pociąg IMPULS, w którym odbyła się konferencja prasowa, to ostatni z trzech zakupionym w ramach Zachodniej Grupy Zakupowej z projektu w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko pn.: „Zakup pasażerskiego taboru kolejowego do obsługi połączeń międzywojewódzkich organizowanych przez Województwa: Lubuskie i Zachodniopomorskie”. Projekt obejmował zakup 14 „Impulsów”, z czego 2 dla naszego województwa. Z uwagi na zwiększenie dofinansowania unijnego z 70 do 80% wartości netto, projekt rozszerzono o zakup 2 dodatkowych pojazdów, po jednym dla każdego z województw. – To właśnie dzięki szybkiej decyzji senatora Sługockiego, kiedy pełnił jeszcze funkcję wiceministra udało się ten pociąg kupić i zrefundować w ramach POIS. Nawet na wkład własny otrzymaliśmy pieniądze w ramach zwiększenia dofinansowania do poprzednio nabytych pociągów typu Impuls zakupionych w ramach Zachodniej Grupy Zakupowej. Możemy więc dziś powiedzieć, że ten pociąg Lubuskie dostało za darmo. – wyjaśniła marszałek.
Jak podkreślał senator Waldemar Sługocki, trzeci IMPULS udało się zakupić dzięki dobrej współpracy z samorządem województwa. – Dzięki temu udało się szybko podjąć te działania, bo decyzja zapadała na przełomie września i października, a więc był bardzo krótki czas, aby zrealizować to przedsięwzięcie, także w kontekście wyprodukowania tego pociągu przez NEWAG. Zależało nam na tym aby stało się to do końca 2015 roku, ponieważ z końcem grudnia kończył się okres kwalifikowalności wydatków. Niezbędna była także dobra współpraca województwa lubuskiego z zachodniopomorskim i to się udało.
Koszt jednego zespołu trakcyjnego to 21,4 mln zł, w tym prawie 14 mln zł stanowi dofinansowanie Unii Europejskiej. Lubuskie otrzymało także zwrot podatku VAT w wysokości 4 mln zł. Pociąg kursuje już na strasie Nowa Sól – Zielona Góra – Poznań.
Czas na kolej
Jednak, jak podkreślała podczas konferencji marszałek Elżbieta Anna Polak, Lubuskie w ostatnich latach bardzo mocno inwestuje w kolej. - Ogółem w ciągu ostatniego okresu programowana udało nam się w dosyć istotny sposób wymienić tabor na nowoczesny. Przeznaczyliśmy na ten cel kwotę blisko 200 mln zł. Czas na kolejne duże inwestycje – wyjaśniła. Aktualnie park taborowy Województwa Lubuskiego składa się łącznie z 19 pojazdów pasażerskich, w tym 4 autobusy szynowe, 12 spalinowych zespołów trakcyjnych oraz 3 elektryczne zespoły trakcyjne. Łącznie na zakup tych pojazdów przeznaczono ponad 184,8 mln zł a na modernizację składów zakupionych w latach 2003-2008 wydano ponad 18,8 mln zł. Jednak jak podkreśla marszałek w nowej perspektywie Lubuskie stawia na kolej, więc czekają nas kolejne kolejowe inwestycje. - Będziemy wymieniać tabor kolejowy, będziemy również modernizować linie kolejowe – wyjaśniła.
Wiele inwestycji zapisanych jest w Kontrakcie Terytorialnym i będą realizowane ze środków krajowych. - To co nas najbardziej interesuje to modernizacja linii CE59 na odcinku Wrocław - Brochów/Grabiszyn - Głogów - Zielona Góra - Rzepin - Szczecin Podjuchy – na terenie województwa lubuskiego i ta linia – Odrzańska Linia Kolejowa jest modernizowana i jest w dokumencie implementacyjnym na wysokiej pozycji i na pierwszej pozycji w ramach wykazu inwestycji w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. 1mld zł przeznaczone zostanie na modernizacje tej linii kolejowej – wyjaśnił senator Waldemar Sługocki. Kolejna droga to E 59 odcinek Poznań Główny - Szczecin Dąbie – na terenie województwa lubuskiego. I tutaj mam bardzo dobrą informację, ponieważ ta inwestycja walczyła w konkursie z instrumentu Łącząc Europę. Konkurs się już zakończył. Wszystkie projekty złożone przez stronę polską otrzymały dofinansowanie – mówił senator. Ponadto do Kontraktu Terytorialnego wpisana została modernizacja linii kolejowych Nr 14, 815, 816 odcinek Ostrów Wlkp. - (Krotoszyn) - Leszno - Głogów wraz z elektryfikacją odcinka Krotoszyn - Głogów – na terenie województwa lubuskiego. Na liście przedsięwzięć warunkowych Kontraktu, których realizacja jest uzależniona m.in. od dostępności środków finansowych uwzględniono również trzy przedsięwzięcia. Są to: prace na linii kolejowej nr 358 odc. Czerwieńsk – Gubin, rozbudowa i modernizacja infrastruktury linii kolejowych 275 na odcinku gr. województwa - Żagań oraz linii 14 na odcinku Żagań - Żary – Forst, rozbudowa i modernizacja infrastruktury linii kolejowej nr 203 na odcinku Krzyż - Gorzów Wlkp. Obecnie Zarząd Województwa Lubuskiego przygotowuje się do podjęcia renegocjacji z rządem RP zapisów Kontraktu w zakresie listy przedsięwzięć. Jednym z negocjacyjnych celów Zarządu Województwa Lubuskiego będzie doprowadzenie do przesunięcia wszystkich przedsięwzięć z listy warunkowej na listę przedsięwzięć podstawowych, w tym również ww. inwestycji kolejowych.
Ponadto realizowane będą także przedsięwzięcia w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego. - Będziemy chcieli wyremontować linie kolejowe. W poprzedniej perspektywie wyremontowana została trasa Gorzów – Kostrzyn, w tej chcielibyśmy wyremontować trasę Krzyż -Gorzów, więc będziemy mieli całą linię zakończoną . Następny etap to Zielona Góra – Frankfurt. Trzecim elementem zawartym w RPO jest trasa od Wrocławia, przez Żary- Żagań – wyjaśniła Alicja Makarska, Członek Zarządu Województwa Lubuskiego.
Jak podkreślał Waldemar Sługocki, te wszystkie działania pokazują, że Lubuskie naprawdę stawia na kolej. – To, co się dzieje w granicach województwa lubuskiego jest najlepszym dowodem na to, że samorząd województwa odpowiedzialnie patrzy na potencjał kolejowy. Standard podróży i jej czas powoduje, że zainteresowanie koleją będzie coraz większe – dodał.
Z Gorzowa do Berlina bez przesiadek
Podczas konferencji marszałek odniosła się także do kwestii uruchomienia połączenia na trasie Gorzów Wlkp. – Berlin. 28 stycznia br. odbyły się trójstronne rozmowy dotyczące uruchomienia połączenia kolejowego na trasie Gorzów Wlkp. – Berlin., w których uczestniczyli przedstawiciele Zarządu Województwa, spółki Przewozy Regionalne oraz jej podwykonawcy – spółki Arriva. Strony zgodnie oświadczyły, że są zainteresowane współpracą i ustaliły warunki umowy.- Chodziło o doprecyzowanie warunków. Nie mogliśmy się zgodzić na to, aby cena pociągokilometra była wyższa, niż średnia w naszym województwie, która wynosi 15,94 zł. Zaproponowana prze Przewozy kwota wynosiła 18,70. Udało się jednak wynegocjować kwotę która jest poziomie średniej województwa – wyjaśniła Elżbieta Anna Polak. - Otrzymaliśmy pisemną ofertę Przewozów Regionalnych, bo stroną dla nas mogą być tylko Przewozy, bo to właśnie z nimi mamy podpisaną umowę na świadczenie usług kolejowych opiewającą na kwotę 44 mln zł. W budżecie zapisaliśmy zwiększenie dofinansowania o 400 tys., mając na uwadze jedno dodatkowe połączenie. Ponieważ jednak wynegocjowaliśmy 1,5 połączenia na trasie dłuższej, bo to jest Toruń- Gorzów- Berlin dwa połączenia (5:30 i 8:30) oraz jeden powrót (po godz. 18:00), dopłata musi być wyższa i o tym zadecyduje sejmik, 8 lutego. Chodzi o kwotę 640 tys. My te środki mamy, to są wolne środki, które udało nam się zaoszczędzić w ubiegłym roku – dodała marszałek.