
Do najważniejszych zadań ośrodków należy: kwalifikowanie kandydatów do przysposobienia i ich szkolenie, kwalifikowanie dzieci do przysposobienia, udzielanie wsparcia psychologiczno-pedagogicznego rodzinom, udział w zespołach ds. okresowej oceny sytuacji dzieci przebywających w pieczy zastępczej zarówno rodzinnej, jak i instytucjonalnej, promocja idei adopcji wśród mieszkańców województwa lubuskiego.
W 2015 roku przysposobiono łącznie 86 dzieci, w tym 18 dzieci zostało adoptowanych przez rodziny zagraniczne. Na koniec roku na przysposobienie oczekiwało 79 dzieci. Przeprowadzono 6 szkoleń, po których 74 osoby otrzymały świadectwa ich ukończenia. Dla 52 rodzin wydano opinie o kwalifikacjach osobistych.
Wykwalifikowani pracowni ośrodków adopcyjnych uczestniczyli w 169 zespołach ds. okresowej oceny sytuacji dziecka. Omówiono sytuację 774 dzieci, przebywających w rodzinnej i instytucjonalnej pieczy zastępczej. Udzielono również wsparcia psychologiczno-pedagogicznego 1 566 rodzinom, w tym 1 524 rodzinom przyspasabiającym dzieci.
Istotnym i ważnym wydarzeniem była organizacja II konferencji pt. „Wielowymiarowy obraz adopcji w drodze do rodzicielstwa”, w której uczestniczyło ponad 120 uczestników z różnych instytucji: powiatowych centrów pomocy rodzinie, ośrodków pomocy społecznej, sądów czy placówek opiekuńczo-wychowawczych. Kolejny raz okazało się, że tematyka adopcji cieszy się dużym zainteresowaniem i ciągłymi pytaniami, na które odpowiadają wysokiej klasy profesjonaliści zaproszeni na konferencję.
W ramach promocji idei adopcji Ośrodki Adopcyjne zorganizowały „Dzień Otwartych Drzwi” w swoich siedzibach. Ponadto na terenie wszystkich powiatów przeprowadziły wykłady dla potencjalnych rodziców adopcyjnych „Jak zostać rodzicem adopcyjnym”.
Cenną inicjatywą, jaka podjęły Ośrodki Adopcyjne – we współpracy z Uniwersytetem Zielonogórskim - była organizacja festynu dla rodzin zastępczych i adopcyjnych.
Ideę adopcji Ośrodki Adopcyjne upowszechniały również poprzez wydruk ulotek i plakatów promocyjnych oraz organizację kampanii bilbordowej. Ulotki i plakaty trafiły do instytucji administracji publicznej, służb medycznych oraz parafii kościelnych