
Z uwagi na charakter dokumentu, proces konsultacji nie musi być prowadzony w oparciu o przepisy ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. z 2014 r., poz. 1649, z późn. zm).
W trakcie negocjacji Regionalnego Programu Operacyjnego – Lubuskie 2020 (RPO-L2020) przedstawiciele Komisji Europejskiej zgłaszali wątpliwości dotyczące efektywności finansowania przedsięwzięć w zakresie infrastruktury oraz innych działań dotyczących projektów o charakterze okołobiznesowym, których źródłem finansowania są środki pomocowe UE w ramach programu regionalnego. Dlatego też powstała koncepcja kierunkowego i skoncentrowanego ich wydatkowania w tym obszarze, w oparciu o politykę inwestycyjną regionu, uszczegółowioną pod kątem RPO-L2020. Dokumentem nadającym ramy przedmiotowej interwencji ma być właśnie Plan Inwestycyjny i Promocji Gospodarczej Województwa. - Podstawą przygotowania dokumentu była ekspertyza dotycząca potencjału inwestycyjnego i eksportowego województwa lubuskiego. Na tej podstawie, a także na podstawie Strategii Rozwoju Województwa Lubuskiego i Regionalnego Programu Operacyjnego, gdzie wskazaliśmy cele, jakie chcemy osiągnąć, mogliśmy ustalić, co chcemy osiągnąć w zakresie inwestycyjnym – wyjaśniła Elżbieta Anna Polak. Marszałek podkreślała, że dokument ten będzie niezwykle istotny szczególnie dla beneficjentów RPO. – Beneficjenci, pisząc projekty będą musieli znać ten plan, bo ich pomysł na konkretne działania musi być powiązany nie tylko ze Strategią Rozwoju Województwa Lubuskiego, z Regionalnym Programem Operacyjnym, ale też z programami branżowymi. Dlatego tak ważny jest czas konsultacji - dodała.
Założenia PIiPG WL obejmują następujące obszary:
Tereny inwestycyjne:
- zmapowanie preferowanych lokalizacji dla terenów inwestycyjnych
- inwentaryzacja obecnie funkcjonującej infrastruktury, poziomu jej wykorzystania, zainteresowania inwestorów, etc,
- określenie uwarunkowań lokalizacyjnych terenów inwestycyjnych – założenia, gdzie takie strefy powinny być lokowane w przestrzeni (czynnik dostępności transportowej, zagospodarowanie obszarów powojskowych, popegeerowskich, poprzemysłowych, pokolejowych).
Promocja gospodarcza:
- informacje w zakresie pożądanych kierunków promocji gospodarczej w aspekcie geograficznym, jak i branżowym, przede wszystkich w kontekście przedsiębiorców,
- określenie najskuteczniejszych narzędzi promocji w oparciu o dotychczasowe doświadczenia regionu, propozycje skutecznych działań,
- określenie potencjału eksportowego lubuskich przedsiębiorstw, oferty eksportowej lubuskich podmiotów gospodarczych,
- określenie potencjału eksportowego regionu w kontekście inteligentnych specjalizacji województwa lubuskiego,
- określenie możliwych celów promocji gospodarczej regionu, wynikających również z dotychczasowych doświadczeń, praktyki, potrzeb środowisk gospodarczych i samorządowych,
- wyznaczenie kierunków promocji gospodarczej regionu, które są istotne dla osiągnięcia celów wyznaczonych w dokumentach strategicznych i programowych województwa (Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020, RPO-L2020), w aspekcie geograficznym i branżowym, również wyznaczonych przez inteligentne specjalizacje;
Wsparcie około biznesowe:
- określenie ramowego zakresu usług pożądanych w nowoutworzonych inkubatorach, w tym rodzaju kadry działającej w podmiocie,
- uwarunkowania lokalizacyjne i organizacyjne inkubatorów – założenia, gdzie takie podmioty powinny być lokowane, jaki charakter powinny pełnić oraz preferowane rozwiązania funkcjonalne takich podmiotów,
- wypracowane założeń do kryteriów do oceny projektów z tego obszaru.
Uwagi i opinie do projektu dokumentu można składać w formie elektronicznej za pomocą formularza zgłaszania uwag, do dnia 31 marca 2016 r. na adres e-mail: t.przybyla@rpo.lubuskie.pl
Prosimy uprzejmie o podawanie nazwy organizacji lub imienia i nazwiska osoby zgłaszającej uwagi.
Do pobrania: projekt Planu, Formularz zgłaszania uwag