
Konferencja była kontynuacją działań podejmowanych przez Ośrodek Adopcyjny w Gorzowie Wlkp. i w Zielonej Górze w zakresie promowania idei adopcji. Celem konferencji było przybliżenie treści dotyczących różnorodnych aspektów adopcji i tym samym zachęcenie osób rozważających przysposobienie dziecka do podjęcia świadomej decyzji. Konferencja była okazją do przybliżenia doświadczeń rodziców adopcyjnych, jak również do poszerzenia wiedzy i wymiany doświadczeń zawodowych specjalistów zajmujących się opieką nad dziećmi w systemie pieczy zastępczej.
Uczestnikami konferencji byli przedstawiciele instytucji wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej, zawodowe rodziny zastępcze, sądów rejonowych, zespołów kuratorskiej służby sądowej, ośrodków pomocy społecznej.
Gości konferencji powitał Dyrektor Regionalnego Ośrodka Polityki Społecznej w Zielonej Górze Jakub Piosik, który przedstawił działalność publicznych ośrodków adopcyjnych województwa lubuskiego za 2015 r. - Samorząd województwa zadania związane z prowadzeniem ośrodków adopcyjnych realizuje od 1 stycznia 2012 r. Dziś podyskutujmy o tym, co można zmienić, a co ulepszyć – powiedział dyr. J. Piosik. W swoim wystąpieniu mówił m.in. o poradnictwie prowadzonym przez ośrodki adopcyjne oraz szkoleniach dla kandydatów do przysposobienia dziecka. Z danych wynika, że w 2015 r. odbyło się 6 spotkań, podczas których, przeszkolono 74 osoby, a z poradnictwa skorzystało 1 566 osób.
Podczas konferencji wykład pt. „Wpływ alkoholu na płód dziecka - zaburzenia rozwojowe dziecka z FAS w perspektywie problemów zdrowotnych, edukacyjnych, wychowawczych i społecznych” wygłosiła dr Małgorzata Klecka. Temat związany z rolą ośrodków adopcyjnych w postępowaniu sądowym omówiła Przewodnicząca Wydziału Rodzinnego i Nieletnich Sądu Rejonowego w Krośnie Odrzańskim, SSR Danuta Olech. Panel o sytuacji psychologicznej dziecka w systemie pieczy zastępczej mówiła Anna Sobiesiak - Społeczny Doradca Rzecznika Praw Dziecka.
Dwa publiczne ośrodki adopcyjne w Zielonej Górze i w Gorzowie Wlkp. powstały w związku z wejściem w życie 1 stycznia 2012 r. ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej (Dz. U. z 2013 r., poz. 135, późn. zm.) i nałożeniem na samorząd województwa zadania polegającego na organizowaniu i prowadzeniu ośrodków adopcyjnych. W momencie utworzenia Regionalnego Ośrodka Polityki Społecznej w Zielonej Górze, z dniem 1 lipca 2012 r. ośrodki adopcyjne rozpoczęły działalność w strukturach samorządowej jednostki organizacyjnej. Aby usprawnić realizację zadań nałożonych na samorząd województwa i zabezpieczyć potencjalnym kandydatom do przysposobienia szerszy dostęp do procedur adopcyjnych - zarząd województwa ogłosił otwarty konkurs.
Do zadań ośrodka adopcyjnego należą m.in.:
- kwalifikacja dzieci zgłoszonych do przysposobienia oraz sporządzanie dla dziecka zakwalifikowanego do przysposobienia diagnozy psychologicznej i pedagogicznej oraz gromadzenie aktualnych informacji o stanie zdrowia dziecka;
- dobór rodziny przysposabiającej właściwej ze względu na potrzeby dziecka;
- współpraca z sądem opiekuńczym, polegająca w szczególności na powiadamianiu o okolicznościach uzasadniających wszczęcie z urzędu postępowania opiekuńczego;
- udzielanie pomocy w przygotowaniu wniosków o przysposobienie i zgromadzeniu niezbędnych dokumentów;
- gromadzenie informacji o dzieciach, które mogą być przysposobione;
- przeprowadzanie badań pedagogicznych i psychologicznych kandydatów do przysposobienia dziecka;
- przeprowadzanie analizy sytuacji osobistej, zdrowotnej, rodzinnej, dochodowej i majątkowej kandydatów do przysposobienia dziecka, zwanej dalej "wywiadem adopcyjnym";
- prowadzenie działalności diagnostyczno-konsultacyjnej dla kandydatów do przysposobienia dziecka.
Działalność publicznych ośrodków adopcyjnych
Ośrodki Adopcyjne w Gorzowie Wlkp. i Zielonej Górze podejmują działania na rzecz rodzin przysposabiających oraz adopcyjnych w zakresie:
- prowadzenia działalności diagnostyczno-konsultacyjnej dla kandydatów do przysposobienia dziecka;
- wsparcia psychologiczno-pedagogicznego udzielanego kandydatom do przysposobienia dziecka;
- organizowania szkoleń dla kandydatów do przysposobienia dziecka;
- pomocy psychologicznej udzielanej kobietom w ciąży oraz pacjentkom oddziałów ginekologiczno-położniczych, które sygnalizują zamiar pozostawienia dziecka bezpośrednio po urodzeniu;
- pomocy pedagogicznej, psychologicznej i z zakresu prawa rodzinnego udzielonej osobom, które przysposobiły dziecko, oraz rodzinom naturalnym, których dzieci zostały przysposobione.