W trakcie dzisiejszego spotkania członkowie Komitetu przyjęli trzy uchwały dotyczące zmiany lub aktualizacji kryteriów, według których będą ocenianie projekty aplikujące w konkursach o dotacje.
Uczestnicy posiedzenia przyjrzeli się również sprawozdaniu związanemu z realizacją Regionalnego Programu Operacyjnego Lubuskie 2020 w latach 2014 – 2015. W tym czasie ogłoszono 17 konkursów na kwotę ponad 60,2 mln euro i 3 nabory w trybie pozakonkursowym o wartości 6,2 mln euro. W ramach tych działań wpłynęło blisko 150 wniosków o dofinansowanie. Najwięcej konkursów, czyli 5 na kwotę blisko 13,2 mln euro, ogłoszono w ramach Osi Priorytetowej Równowaga Społeczna.
Ponadto, we wspomnianym okresie m.in. zatwierdzono procedury RPO-L2020 i Szczegółowy Opis Osi Priorytetowych, a także zawarto porozumienia np. w sprawie Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych dla Miejskich Obszarów Funkcjonalnych Zielonej Góry i Gorzowa Wielkopolskiego. Dodatkowo czerwcu 2015 r. powierzono rolę Instytucji Pośredniczącej Wojewódzkiemu Urzędowi Pracy w Zielonej Górze.
Najistotniejsze kwestie mające wpływ na realizację RPO-L2020
Tempo wdrażania programu w najbliższym czasie powinno znacznie wzrosnąć m.in. dzięki Programowi Rozwoju Innowacji Województwa Lubuskiego. Dokument został zatwierdzony przez Zarząd Województwa Lubuskiego 23 lutego, co pozwoli na ogłoszenie konkursów w ramach Osi Priorytetowej Gospodarka i Innowacje. Ku końcowi mają się również prace nad Programem Rozwoju Transportu Województwa Lubuskiego. Zatwierdzenie dokumentu, planowane na czerwiec, otworzy drogę do ogłoszenia naborów w ramach Osi Priorytetowej Transport.
Komitet Monitorujący
W skład Komitetu Monitorującego RPO Lubuskie 2020 wchodzą przedstawiciele: samorządów, instytucji publicznych, stowarzyszeń i organizacji społecznych, instytucji okołobiznesowych i innych. Na jego czele stoi marszałek Elżbieta Anna Polak. Zadania Komitetu obejmują:
a) systematyczny przegląd wdrażania Programu i postępów poczynionych na drodze osiągania jego celów, w szczególności w odniesieniu do celów pośrednich i końcowych wskazanych w ramach wykonania,
b) analizowanie wszelkich kwestii, które wpływają na wykonanie Programu,
c) konsultowanie i akceptowanie zmian Programu proponowanych przez Instytucję Zarzadzającą,
d) przedstawianie uwag dotyczących wdrażania i ewaluacji Programu, w tym przedsięwzięć na rzecz zmniejszania obciążenia administracyjnego dla beneficjentów i monitorowanie działań podjętych w ich następstwie.