Po unijną dotację na kolej

Pobierz PDF
Uwaga: Wiadomość archiwalna. Nie wszystkie załączniki i linki mogą działać poprawnie.
Co zrobić, aby pozyskać fundusze z Unii Europejskiej na kluczowe inwestycje kolejowe w regionach? Na to pytanie odpowiadają uczestnicy konferencji zorganizowanej przez Ministerstwo Rozwoju, która od wczoraj (23.05) trwa w Warszawie. W spotkaniu bierze udział członek zarządu Alicja Makarska.

W konferencji biorą udział reprezentanci wszystkich województw, przedstawiciele PKP, Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa, a także Komisji Europejskiej. Rozmowy w tak szerokim gronie mają pomóc w wyjaśnieniu i uzgodnieniu wszelkich kwestii mających wpływa na spełnienie warunków niezbędnych do otrzymania unijnej dotacji.

W pierwszym dniu konferencji omówiono uwagi Komisji Europejskiej dotyczące dotychczas przekazanych planów transportowych oraz stan prac nad projektami kolejowymi w ramach Regionalnych Programów Operacyjnych. Przede wszystkim skupiono się jednak na kwestii połączeń międzyregionalnych, których uzgodnienie stanowi podstawę do akceptacji planów transportowych województw.

Dla naszego województwa szczególne znaczenie mają 3 inwestycje kolejowe:

1. rewitalizacja linii kolejowej nr 203 na odcinku Krzyż - Gorzów Wlkp.,

2. rewitalizacja linii kolejowej nr 275 w części łączącej granicę województwa z Żaganiem oraz linii nr 14 na odcinku  Żagań – Żary – Forst (realizacja uzależniona jest od porozumienia z woj. dolnośląskim w zakresie realizacji części inwestycji, przebiegającej przez jego obszar),

3. modernizacja linii kolejowej nr 358 Zbąszynek Gubin na odcinku Zbąszynek - Czerwieńsk – II etap.

Wyróżnione projekty są wpisane na listę przedsięwzięć w Kontrakcie Terytorialnym oraz zostały wyznaczone na liście strategicznych przedsięwzięć o charakterze regionalnym i ponadregionalnym w Strategii Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020. Zostały również uwzględnione w Krajowym Programie Kolejowym do 2023 r.

Dziś (24.05) trwa drugi i ostatni dzień konferencji, podczas którego odbywają się spotkania dwustronne z przedstawicielami Komisji Europejskiej. W ich trakcie mają zostać uzgodnione problematyczne kwestie związane z poszczególnymi planami transportowymi.

Zobacz również