Drogi szybkie, ale przede wszystkim bezpieczne

Pobierz PDF
Uwaga: Wiadomość archiwalna. Nie wszystkie załączniki i linki mogą działać poprawnie.
Wypadki, stłuczki i kolizje to drogowa rzeczywistość, na którą nie godzą się jednak naukowcy z Uniwersytetu Zielonogórskiego. Pracownicy uczelni opracowali 10-letni program poprawy bezpieczeństwa na lubuskich trasach. Założenia stworzonego projektu były głównym tematem „III Lubuskiej Konferencji – Bezpieczeństwo Ruchu Drogowego”, odbywającej się dziś (10.06) w Zielonej Górze. Udział w wydarzeniu wzięła członek zarządu Alicja Makarska.

Organizatorzy spotkania zadbali o szerokie grono uczestników. Na konferencję zaproszono m.in. przedstawicieli GDDKiA, Inspektoratu Transportu Drogowego, kuratorium oświaty, a także samorządowców. Nie zabrakło również reprezentantów służb takich jak: policja, pogotowie, straż graniczna i pożarna. Różnorodność uczestników miała zagwarantować spojrzenie na kwestie bezpieczeństwa na drogach z różnych, niekiedy pomijanych perspektyw.

O założeniach programu mówił m.in. prof. Adam Wysokowski, kierownik Zakładu Dróg i Mostów Uniwersytetu Zielonogórskiego. – Na poprawę bezpieczeństwa wpływ ma odpowiednia wiedza osób zarządzających projektami drogowymi, a z tym bywa różnie – tłumaczył naukowiec – Uniwersytet Zielonogórski to jedna z trzech uczelni w Polsce, która kształci niezależnych audytorów bezpieczeństwa ruchu drogowego. Muszą oni co kilka lat odnawiać swoje uprawnienia. Stworzenie takiej merytorycznie przygotowanej kadry to jeden ze sposób na zmniejszenie liczby wypadków – twierdził naukowiec.

- Cieszę się, że uniwersytet taki program przygotował. Mam nadzieję, że będzie on realizowany, ale realizowany przy współudziale wszystkich samorządów i instytucji, bo przecież w naszym regionie występują zarówno drogi gminne, jak i krajowe - mówiła Alicja Makarska – Wiemy, że samochodów jest coraz więcej i są coraz szybsze. Dlatego w nowej perspektywie zamierzamy przeznaczyć 370 mln euro na modernizację obecnych i budowę nowych tras, co również wpłynie na bezpieczeństwo kierowców – zapewniała członek zarządu.

Uczestnicy konferencji, omawiając plan poprawy bezpieczeństwa, wskazywali także na dodatkowe koszty związane z wypadkami. – Życie ludzkie jest bezcenne. W tym temacie sporów nie ma. Szacuje się jednak, że pozostałe koszty związane z wypadkami wynoszą rocznie w całym kraju 30 mld zł. To astronomiczna kwota, dlatego warto poprawiać bezpieczeństwo na trasach. Z jednej strony ratujemy w ten sposób ludzkie życie, z drugiej mówimy o olbrzymich oszczędnościach – przekonywał Jakub Marcinkowski, dziekan Wydziału Budownictwa, Architektury i Inżynierii Środowiska UZ, na którym odbywała się dzisiejsza konferencja.

- Warto zwrócić uwagę na jeszcze jeden aspekt. W Polsce mamy wiele programów mających zmniejszyć ilość wypadków. Projekt opracowany przez naukowców Uniwersytetu Zielonogórskiego to kolejna tego typu inicjatywa. Aby jednak była skuteczna jej papierowe zapisy muszą znaleźć praktycznie odzwierciedlenie – mówił Adam Wysokowski.

Organizatorem konferencji była Wojewódzka Rada Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego, której przewodniczy marszałek Elżbieta Anna Polak.

Galeria: III Lubuska Konferencja - Bezpieczeństwo Ruchu Drogowego

Zobacz również