
W lutym 2016 r. Ministerstwo Rozwoju przyjęło „Plan działań na rzecz zwiększenia efektywności i przyspieszenia realizacji programów operacyjnych realizowanych w ramach Umowy Partnerstwa 2014 – 2020”. Aby zrealizować postanowienia zawarte w tym dokumencie, Zarząd Województwa Lubuskiego zatwierdził w marcu plan w zakresie przyspieszenia realizacji RPO-Lubuskie 2020. W tym celu odbywają się cykliczne spotkania z dyrektorami urzędu marszałkowskiego oraz instytucjami odpowiedzialnymi za realizację programu, aby na bieżąco monitorować postępy.
W trakcie spotkań analizowane są m.in. obszary wsparcia, w ramach których można ogłaszać kolejne nabory wniosków, optymalna wartość wniosków o dofinansowanie, kontraktację i płatność w projektach, a także wypracowywane są rekomendacje mające na celu usprawnienie wydawania środków. Stały monitoring nadaje pracom odpowiednie tempo, jednocześnie zapewniając optymalną wydajność. Mowa tu np. o efektywnym doborze działań informacyjno-promocyjnych skierowanych do mieszkańców. Jednym z takich projektów jest utworzenie Lubuskiej Akademii Rozwoju.
- Pierwsze posiedzenie akademii odbędzie się jeszcze w czasie wakacji, 18 lipca. W tym dniu będziemy mówić na temat naboru do konkursu krajowego - program Inteligentny Rozwój. Szkolenia w ramach akademii będą cykliczne. Poruszymy tematy programów lokalnych i krajowych - mówiła Elżbieta Anna Polak - W obecnej perspektywie są bardzo duże pieniądze do zakontraktowania, dlatego akademia ma pomóc w efektywnym sięganiu po te środki - dodała marszałek.
Podczas dzisiejszych rozmów dyrektorzy zapewniali, że tam gdzie jest to możliwe, skracane są terminy weryfikacji wniosków. Stało się tak m.in. w konkursach ogłaszanych przez Departament Europejskiego Funduszu Społecznego, gdzie skrócono do ośmiu dni termin naboru wniosków, który wcześniej wynosił średnio półtora miesiąca. W celu przyśpieszenia wdrażania programu zmieniono również sposób prezentacji kryteriów konkursowych oraz usprawniono proces ich konsultacji. Zmiany dotknęły również czasu oceny formalno-merytorycznej projektów, który uległ skróceniu.
Poza tym dyskutowano o priorytetowości zadań realizowanych w trybie pozakonkursowym (projekty drogowe, kolejowe, dot. zabezpieczenia przeciwpowodziowego) oraz formule ZIT. Jest to możliwe dzięki ścisłej współpracy z wnioskodawcami oraz ich zdyscyplinowaniu. Podkreślano również konieczność stałego wsparcia beneficjentów poprzez szkolenia.