
Inwestycje w drogi
Zarząd Dróg wojewódzkich złożył wnioski aplikacyjne dla 13 zadań:
1. Budowa obwodnicy m. Drezdenko - Etap II
2. Budowa obwodnicy miejscowości Rzepin w ciągu dróg wojewódzkich nr 134 i 139 (dojazd do węzła A2),
3. Rozbudowa skrzyżowania dróg wojewódzkich nr 297 i 283 w m. Kożuchów (rondo),
4. Rozbudowa drogi woj. nr 138 na odc. od drogi krajowej nr 29 do m Debrznica,
5. Rozbudowa drogi woj. nr 296 w m. Iłowa ul. Żagańska,
6. Przebudowa drogi wojewódzkiej nr 296 na odcinku Kożuchów - Żagań w m. Stypułów,
7. Rozbudowa drogi wojewódzkiej nr 276 na odc. Krosno Odrz. – Radnica,
8. Rozbiórka i budowa nowego mostu wraz z mostem objazdowym przez rz. Wartę w m. Skwierzyna w ciągu drogi woj nr 159, Nowe Polichno-Skwierzyna w km 13+423,
9. Rozbudowa drogi wojewódzkiej nr 302 w miejscowości Chlastawa – rondo,
10. Budowa nowego mostu wraz z korektą niebezpiecznego łuku, droga wojewódzka nr 276 Krosno Odrzańskie - Świebodzin, m. Przetocznica,
11. Przebudowa wraz z rozbudową drogi woj. nr 297 na odc. Cisów - granica powiatu,
12. Rozbudowa drogi woj. nr 137 w m. Trzemeszno Lubuskie
13. Przebudowa drogi wojewódzkiej nr 159 w km. 11+900 do km 12+305 wraz z mostem nad terenem zalewowym rz. Warty w Skwierzynie (estakada).
Wykaz złożonych projektów wynika z Wieloletniego Programu Budowy i Modernizacji Dróg. Wszystkie złożone projekty dot. dróg o znaczeniu regionalnym i realizowane będą w trybie pozakonkursowym.
Inwestycje przeciwpowodziowe
Podczas spotkania omówiono także wdrażanie RPO L2020 w zakresie melioracji oraz zabezpieczenia przeciwpowodziowego. Do tej pory LZMiUW złożył dwa projekty:
"Rzeka Nysa Łużycka - budowa obwałowań prawostronnych na wysokości m. Przewóz"
Koszt inwestycji: 4,47 mln zł
Przedmiotem inwestycji jest budowa obwałowań prawostronnych na wysokości miejscowości Przewóz wzdłuż rzeki Nysy Łużyckiej od km 101+030 do km 101+830. Trasa projektowanych obwałowań obejmuje wykonanie dwóch odcinków wałów w celu całkowitego zamknięcia doliny na długości 1400 m na wysokich brzegach. Celem inwestycji jest zabezpieczenie i ochrona przeciwpowodziowa miejscowości Przewóz przed wodami wielkimi Nysy Łużyckiej poprzez budowę nowego wału przeciwpowodziowego.
"Kiełcz - budowa wału p.pow. rzeki Odry w km 424+000 - 424+500"
Koszt inwestycji: 8,59 mln zł
Przedmiotem inwestycji jest wykonanie na budowy wału przeciwpowodziowego dla miejscowości Kiełcz w km 424+000÷424+500 rzeki Odry na jej lewym brzegu wraz z budowlami związanymi. Całość inwestycji obejmuje swym zakresem:
- rozebranie istniejącego tymczasowego wału przeciwpowodziowego z wywiezieniem go na składowisko odpadów,
- budowę wału przeciwpowodziowego,
- budowę zasypu starorzecza rzeki Odry,
- budowę wjazdów na wał oraz placu manewrowego,
- budowę schodów skarpowych,
- budowę odcinkowego zabezpieczenia podstawy wału od strony odwodnej,
- przebudowę istniejącego przepustu wałowego usytuowanego na skrzyżowaniu wału przeciwpowodziowego z istnieją cym rowem polegającą na jego rozebraniu i budowie nowego przepustu,
- budowie mobilnych zapór przeciwpowodziowych (w ciągu wału) montowanych w okresie zagrożenia powodziowego,
- budowę drogi technicznej dla potrzeb konserwacji i eksploatacji wału,
- przebudowę istniejącego uzbrojenia terenu polegającą na rozebraniu 2 istniejących słupów linii energetycznej SN i budowie nowych słupów na potrzeby tej linii
- budowie zabezpieczenia istniejących budynków mieszkalnych i gospodarczych, zagrożonych Uszkodzeniem w czasie prowadzonych robót ziemnych,
- rozbiórkę istniejących szop, budynków gospodarczych i ogrodzeń kolidujących z projektowanym
wałem przeciwpowodziowym oraz istniejących wylotów kanalizacyjnych i studni w sąsiedztwie wału.
Przygotowywane są także kolejne projekty:
"Nietkowice - Będów – etap I - odbudowa i modernizacja prawostronnego wału przeciwpowodziowego rzeki Odry od km 493+300 do km 499+260, gm. Czerwieńsk"
Koszt inwestycji: 35,94 mln zł
Inwestycja polegać będzie na odbudowie i modernizacji prawostronnego wału przeciwpowodziowego rzeki Odry Zakres projektowanych robót dotyczy prawostronnego odcinka wału p.powodziowego o łącznej długości 6 669 m wraz z urządzeniami związanymi i obejmuje:
• budowę wału głównego (nowy wał) na długości 713 m; od km 6+950 do km 7+218 oraz od km 8+000 do km 8+445,
• odbudowę wału (kierownicy) na długości 544 m; od km 10+897 do km 11+441,
• odbudowę i modernizację wału głównego na łącznej długości 5 024m, na odcinkach od km 5+160 do
km 6+950, od km 7+218 do km 8+000,od km 8+445 do km 10+897,
• odbudowę i modernizację wału poprzecznego o długości 388 m od km 0+000 do km 0+388,
• zasypanie obniżeń terenowych przy wale w strefie pasa ochronnego szer. 3,0-6,0m od strony
odwodnej i odpowietrznej wału,
• zasypanie obniżeń terenowych poza pasem ochronnym,
• ubezpieczenie wału głównego,
• ubezpieczenie wału poprzecznego:
• budowę nowego przepustu wałowego w km 0+085 wału poprzecznego, o średnicy 1,20 m i długości L = 35 m, wraz z przebudową odcinków kanałów i rowów na odpływie oraz dopływie z i do w/w przepustu, o długości 110 m oraz zasypanie kanałów i rowów istniejących o długości 65 m wraz z wykonaniem odwodnienia wykopu na czas budowy (ok. 30 dni) w drewnianej ściance szczelnej z obniżeniem zw. wody o 1,5m w obrębię tej ścianki,
• wykonanie objazdu po ławie przywałowej o dług. 135m i wyłączenie z ruchu drogi po koronie wału na długości 120 m w obrębie istniejącej linii energetycznej 220 kV krzyżującej się z osią wału w km 9+308,
• budowę przepustu rurowego 1,00 m i długości L = 10,0 m na Rowie Śluzowym w km 0+012 w ciągu zjazdu z wału nr Z - 3 w km 6+684,
• wykonanie na koronie wału nawierzchni o szerokości 3,0 m z ciężkich płyt drogowych
„ Odbudowa i modernizacja rzeki Żarki w km 0+000÷6+576”; Koszt inwestycji: 29 mln zł