
Podczas spotkania omówiona została aktualna sytuacja dot. funkcjonowania przeprawy promowej w Pomorsku także w porze nocnej. Tematem rozmowy była też budowa węzłów na autostradzie A2 w Lubuskiem, w tym szczególnie węzła w Łagowie. Została przedstawiona analiza makroekonomiczna wykonana na zlecenie samorządu województwa. Ustalono, że w połowie października zostanie ona zaprezentowana włodarzom zainteresowanych inwestycją gmin powiatów.
Marszałek Elżbieta Anna Polak odniosła się także do konsultacji Strategii Zrównoważonego Rozwoju, które odbyły się w ubiegłym tygodniu. E. Polak przedstawiła uwagi samorządu województwa do Planu, które omówione zostały także podczas spotkania zarządu województwa z lubuskimi parlamentarzystami 16 września.
GŁÓWNE UWAGI URZĘDU MARSZAŁKOWSKIEGO DO PROJEKTU
„STARTEGII NA RZECZ ODPOWIEDZIALNEGO ROZWOJU”
- Dostrzegamy wiele konstruktywnych i pozytywnych rozwiązań zawartych w SOR, szczególnie jego części diagnostycznej. Jednak twierdzenie, że SOR prezentuje nowy model rozwoju jest nieuzasadnione. Dokument kontynuuje cele Strategii Rozwoju Kraju z nieznacznymi modyfikacjami.
- W wielu propozycjach działań występują tendencje do ponownej centralizacji polityki rozwoju. W zapisach dokumentu można zauważyć pomijanie roli województw, jako podmiotów polityki regionalnej, mających umocowanie ustawowe do prowadzenia polityki regionalnej. Brakuje wskazania instrumentów koordynacji działań rozwojowych między rządem i samorządem województwa. Nie zgadzamy się z próbami powrotu do modelu, w którym to rząd lepiej wie niż samorządy lokalne, jakie cele i działania należy realizować na poziomie lokalnym.
- SOR zakłada „Zrównoważony rozwój kraju wykorzystujący indywidualne potencjały poszczególnych terytoriów”. W praktyce wyróżnia tylko Polskę Wschodnią i Śląsk. Nie negując potrzeby wsparcia tych dwóch obszarów, pragniemy wskazać, że nie dostrzega się zdiagnozowanych wcześniej w dokumentach krajowych oraz w Strategii Rozwoju Polski Zachodniej problemów gospodarczych i społecznych (depopulacja, słabość szkolnictwa wyższego i sektora B+R, bezrobocie, zagrożenie ubóstwem) innych obszarów, takich jak duża część Polski zachodniej, w tym województwo lubuskie. Województwa, na terenie których nie są ulokowane największe aglomeracje miejskie odnotowują wolniejsze tempo wzrostu gospodarczego. W związku z powyższym w tym obszarze SOR zauważyć można deficyt wsparcia dla regionów takich jak województwo lubuskie.
- W dokumencie nie wystarczająco precyzyjnie określono, z jakimi działaniami wiąże się usprawnienie i modyfikacja systemu Kontraktów Terytorialnych. Kontrakt stanowi dla województwa lubuskiego ważne narzędzie koordynacji i realizacji rządowej polityki rozwoju na obszarze naszego regionu. Brak jest zapisów w SOR dotyczących zapewnienia realizacji kluczowych lubuskich inwestycji, które są na liście Kontraktu Terytorialnego i Strategii Rozwoju Polski Zachodniej.
- W dokumencie nie został uwzględniony potencjał rozwojowy górnictwa węgla brunatnego. Plan budowy kompleksu wydobywczo-energetycznego Gubin-Brody jest strategiczną inwestycją, ważną dla bezpieczeństwa energetycznego Polski, a także istotnie wpłynie na rozwój gospodarczy województwa lubuskiego. Projekt Strategii bardzo ogólnie odnosi się do innych złóż strategicznych oraz oceny ich znaczenia dla państwa. Jako region, na terenie którego zdiagnozowano m.in. złoża miedzi i srebra, postulujemy wpisanie do SOR gospodarcze wykorzystania tych bogactw naturalnych, jako ważnego czynnika rozwoju województwa lubuskiego i całego kraju.