
Nadszedł czas na podsumowanie sezonu – kolejnego, niezwykłego dla zielonogórskich żużlowców. To był sezon pełen emocji i niezapomnianych wrażeń. Zielonogórska drużyna dostarczyła wzruszeń i pokazała ducha walki. Uroczystość była okazją do podziękowania zawodnikom, trenerom, działaczom, sponsorom, a przede wszystkim kibicom. Przygotowano m.in. atrakcję filmową, to co kibice lubią najbardziej, wyścigi żużlowe. Goście jeszcze raz mogli obejrzeć 10 najlepszych wyścigów sezonu 2016 z udziałem zielonogórskich zawodników. Na koniec odbyło się symboliczne krojenie tortu z udziałem całej drużyny. Przypomnijmy zielonogórska drużyna jest siedmiokrotnym Drużynowym Mistrzem Polski. Na swoim koncie ma również 2 srebrne i 5 brązowych medali (DMP).
Historia zielonogórskiego żużla
W połowie 1946 roku zielonogórscy motocykliście postanowili zrzeszyć się tworząc podwaliny pod żużlowe tradycje Zielonej Góry. Po pierwszych wycieczkach na mecze w Wielkopolsce motocykliści z Zielonej Góry postanowili przedstawić nowy sport społeczeństwu Winnego Grodu.
W ten sposób 20 października 1946 roku rozegrano pierwsze w Zielonej Górze zawody motocyklowe na torze żużlowym. Nie było jeszcze taśmy startowej, nie było band, a kolorami kasków nikt sobie nie zawracał głowy. Startowano na sygnał startera lub machnięcie chorągiewką, a każdy z zawodników startował na takim motocyklu jaki posiadał, odkręcano jedynie błotniki, lampy oraz podnóżki.
Wiele pomocy zielonogórscy pionierzy sportu żużlowego uzyskali od prężnie działających sekcji w Lesznie oraz Poznaniu. W 1947 roku postanowiono nawet otworzyć oddział poznańskiego Motoklubu Unia w Zielonej Górze, pod którego barwami zielonogórzanie przystąpili w 1948 do rozgrywek Poznańskiej Ligi Okręgowej w których doszło m.in. do pierwszych derbów z drużyną z Gorzowa.
Zawodnicy przez kolejne kilka lat skutecznie ścigali się na maszynach przystosowanych będąc w czołówce drużyn wielkopolskich. Niestety największą bolączką był brak profesjonalnego toru, a przystosowana do wyścigów bieżnia lekkoatletyczna w późniejszych latach nie spełniała wymogów regulaminowych co skutecznie hamowało rozwój sportu żużlowego w mieście. Brakowało również motocykli oraz części zamiennych co doprowadziło w konsekwencji do zawieszenia działalności sekcji w latach 1954-1955. Nie oznaczało to jednak końca żużla w Winnym Grodzie, na horyzoncie pojawiła się bowiem prężna sekcja motorowa przy LPŻcie. Za sprawą Zarządu Wojewódzkiego LPŻ prace przy budowie nowego toru żużlowego nabrały tempa, zakupiono również nowiutkie FISy dla zawodników reaktywowanej drużyny żużlowej.
Otwarcie toru oraz inauguracja sezonu 19 maja 1957 roku wypadła niezwykle okazale. Niestety pierwsze lata działalności żużlowego LPŻtu nie były łatwe. Drużyna budowana od podstaw nie brylowała na trzecioligowym froncie ale zawodnicy czynili stałe postępy, a sport żużlowy przyciągał z każdym rokiem większe tłumy na malowniczy obiekt przy ulicy Wrocławskiej.
Już w 1958 roku w obecności 10 tysięcy widzów zielonogórzanie gościli żużlowców z czechosłowackiej Pragi. W kolejnych latach drużyna LPŻtu rywalizowała z zawodnikami z Austrii oraz Szwecji, za każdym razem zainteresowanie publiczności było ogromne. W 1960 roku do drużyny dołącza Mieczysław Mendyka, który skuteczną postawą dość szybko objął funkcję lidera drużyny i lata 50te są bez wątpienia kojarzone z jego nazwiskiem.
Ekspozytura PKSu w Zielonej Górze nie była jednak w stanie wspomagać jako zakład patronacki sekcji żużlowej, a zmiany w strukturze organizacyjnej LPŻtu tylko przyśpieszyły decyzję o poszukiwaniu nowego „sponsora”. Po serii porażek w sezonie 1961 przyszła pora na kolejną zmianę nazwy i zakładu patronackiego.
Lata 60-te w zielonogórskim żużlu kojarzone są przede wszystkim z nową nazwą – Zgrzeblarki. To pod barwami nowego klubu Bonifacy Langner przedstawił projekt kultowego dziś plastronu oraz nowego symbolu klubu – figlarnej myszki Miki znanej z filmów Walta Disneya.
W charakterystycznym żółtym plastronie z myszką zawodnicy z Winnego Grodu po raz pierwszy w historii uzyskują w 1964 roku awans do żużlowej ekstraklasy.
Więcej o historii zielonogórskie żużla na stronie: