O funduszach UE na Konwencie Marszałków

Pobierz PDF
Uwaga: Wiadomość archiwalna. Nie wszystkie załączniki i linki mogą działać poprawnie.
W dniach 17-19 stycznia br. w Zakopanem marszałek Elżbieta Anna Polak uczestniczyła w kolejnym posiedzeniu Konwentu Marszałków Województw RP. W spotkaniu uczestniczył również Wiceminister  Rozwoju Jerzy Kwieciński, który przedstawił założenia nowelizacji ustawy o zasadach realizacji programów unijnych perspektywy 2014-2020. - Wprowadzone rozwiązania przyczynią się do łatwiejszego aplikowania o fundusze. Beneficjenci na tym skorzystają, co jest szczególnie ważne – mówi marszałek.
Zmiany tak zwanej "ustawy wdrożeniowej" mają na celu uproszczenie procedur związanych z aplikowaniem o środki z programów finansowanych w ramach polityki spójności Unii Europejskiej, a więc również w ramach szesnastu regionalnych programów operacyjnych.

Najważniejsze z planowanych usprawnień to:

  1. Powołanie stanowiska „Rzecznika Funduszy Europejskich” w każdej instytucji zarządzającej, którego zadanie ma polegać na dbaniu o interesy beneficjentów przede wszystkim poprzez gromadzenie wniosków i postulatów oraz ułatwianie kontaktu z instytucjami wdrażającymi programy unijne.
  2. Wprowadzenie możliwości podziału konkursów na rundy, obejmujące nabór projektów, ocenę spełniania kryteriów wyboru projektów oraz rozstrzygnięcie. Beneficjenci, którzy nie zdążą złożyć wniosku aplikacyjnego w pierwszym terminie, będą mieli więcej czasu na skompletowanie potrzebnych dokumentów i zawnioskują w następnej rundzie.
  3. Nowością jest wprowadzenie możliwości poprawy wniosku aplikacyjnego nie tylko w zakresie oczywistych omyłek, ale również w trakcie oceny merytorycznej, tj. w zakresie zgodności z kryteriami wyboru. Ocena natomiast ma być dokonywana wyłącznie przez odpowiednio przygotowane osoby, posiadające niezbędne umiejętności, wiedzę i doświadczenie.
  4. Wytyczne do wyboru projektów zostaną tak zmienione, aby nie weryfikować w trakcie oceny dwukrotnie tych samych aspektów.
  5. Rezygnacja z zasady dwóch par oczu przy ocenie, co przyspieszy weryfikację projektów.
  6. Zmniejszenie liczby wiążących beneficjentów dokumentów, poprzez likwidację wytycznych programowych wydawanych przez instytucje zarządzające, a także rezygnację z konieczności dostarczenia przez aplikujących dokumentów, które instytucja wdrażająca dany program może uzyskać sama (zaświadczenia z ZUS i urzędów skarbowych, dane z KRS-u, etc.).
  7. Do momentu wybrania projektów do dofinansowania, dokumenty i informacje przygotowane na potrzeby oceny projektu nie będą stanowić informacji publicznej i nie mogą być udostępniane czy publikowane. Dzięki temu, rozwiązania opracowane przez beneficjenta nie zostaną powielone przez innych wnioskodawców.
  8. Zdefiniowanie kryteriów w taki sposób, aby były zrozumiałe dla wnioskodawców.
  9. Wprowadzenie możliwości poprawy wniosku aplikacyjnego nie tylko w zakresie oczywistych omyłek, ale również w trakcie oceny merytorycznej, tj. w zakresie zgodności z kryteriami wyboru.
  10. Znaczące zmodyfikowanie zasad obowiązujących podczas procedury odwoławczej. Skrócenie terminu weryfikacji i rozpatrzenia protestu. Analiza zgłoszonego protestu nie może pogorszyć oceny wniosku. Dodatkowo pojawi się instytucja „wycofania protestu”, przyspieszająca wyłonienie projektów do dofinansowania, a co za tym idzie – usprawniająca proces zawierania umów z beneficjentami oraz pozwalająca na skuteczne zakończenie procedury odwoławczej na wniosek skarżącego i ewentualne aplikowanie w kolejnym konkursie.
  11. Rezygnacja z zakazu zawierania partnerstw przez podmioty powiązane. Możliwe będą projekty partnerskie ograniczone wyłącznie przepisami dotyczącymi pomocy publicznej.
  12. Rezygnacja z wydawania przez Instytucje Zarządzające wytycznych programowych.
  13. Na mocy nowych zapisów ustawy, instytucje programowe zobowiązane będą do wypłaty równowartości dofinansowania należnego beneficjentowi lub do zwrotu kwoty równej kwocie dofinansowania już wypłaconego beneficjentowi w przypadku nieprawidłowości indywidualnych wynikających bezpośrednio z działania lub zaniechania tej instytucji.
  14. Ułatwienia w rozliczaniu środków. Beneficjent nie będzie obciążany odsetkami, w przypadku spóźnienia do 14 dni ze złożeniem wniosku o płatność, gdy będzie musiał zwrócić środki z przyczyn od niego niezależnych.

Ustawa wejdzie w życie najprawdopodobniej jeszcze w tym półroczu.

Informacje przygotowała: Sylwia Pędzińska, dyrektor departamentu zarządzania RPO

 

Zobacz również