
Uwaga: Wiadomość archiwalna. Nie wszystkie załączniki i linki mogą działać poprawnie.
W dniach 17-19 stycznia br. w Zakopanem marszałek Elżbieta Anna Polak uczestniczyła w kolejnym posiedzeniu Konwentu Marszałków Województw RP. W spotkaniu uczestniczył również Wiceminister Rozwoju Jerzy Kwieciński, który przedstawił założenia nowelizacji ustawy o zasadach realizacji programów unijnych perspektywy 2014-2020. - Wprowadzone rozwiązania przyczynią się do łatwiejszego aplikowania o fundusze. Beneficjenci na tym skorzystają, co jest szczególnie ważne – mówi marszałek.
Zmiany tak zwanej "ustawy wdrożeniowej" mają na celu uproszczenie procedur związanych z aplikowaniem o środki z programów finansowanych w ramach polityki spójności Unii Europejskiej, a więc również w ramach szesnastu regionalnych programów operacyjnych.
Najważniejsze z planowanych usprawnień to:
- Powołanie stanowiska „Rzecznika Funduszy Europejskich” w każdej instytucji zarządzającej, którego zadanie ma polegać na dbaniu o interesy beneficjentów przede wszystkim poprzez gromadzenie wniosków i postulatów oraz ułatwianie kontaktu z instytucjami wdrażającymi programy unijne.
- Wprowadzenie możliwości podziału konkursów na rundy, obejmujące nabór projektów, ocenę spełniania kryteriów wyboru projektów oraz rozstrzygnięcie. Beneficjenci, którzy nie zdążą złożyć wniosku aplikacyjnego w pierwszym terminie, będą mieli więcej czasu na skompletowanie potrzebnych dokumentów i zawnioskują w następnej rundzie.
- Nowością jest wprowadzenie możliwości poprawy wniosku aplikacyjnego nie tylko w zakresie oczywistych omyłek, ale również w trakcie oceny merytorycznej, tj. w zakresie zgodności z kryteriami wyboru. Ocena natomiast ma być dokonywana wyłącznie przez odpowiednio przygotowane osoby, posiadające niezbędne umiejętności, wiedzę i doświadczenie.
- Wytyczne do wyboru projektów zostaną tak zmienione, aby nie weryfikować w trakcie oceny dwukrotnie tych samych aspektów.
- Rezygnacja z zasady dwóch par oczu przy ocenie, co przyspieszy weryfikację projektów.
- Zmniejszenie liczby wiążących beneficjentów dokumentów, poprzez likwidację wytycznych programowych wydawanych przez instytucje zarządzające, a także rezygnację z konieczności dostarczenia przez aplikujących dokumentów, które instytucja wdrażająca dany program może uzyskać sama (zaświadczenia z ZUS i urzędów skarbowych, dane z KRS-u, etc.).
- Do momentu wybrania projektów do dofinansowania, dokumenty i informacje przygotowane na potrzeby oceny projektu nie będą stanowić informacji publicznej i nie mogą być udostępniane czy publikowane. Dzięki temu, rozwiązania opracowane przez beneficjenta nie zostaną powielone przez innych wnioskodawców.
- Zdefiniowanie kryteriów w taki sposób, aby były zrozumiałe dla wnioskodawców.
- Wprowadzenie możliwości poprawy wniosku aplikacyjnego nie tylko w zakresie oczywistych omyłek, ale również w trakcie oceny merytorycznej, tj. w zakresie zgodności z kryteriami wyboru.
- Znaczące zmodyfikowanie zasad obowiązujących podczas procedury odwoławczej. Skrócenie terminu weryfikacji i rozpatrzenia protestu. Analiza zgłoszonego protestu nie może pogorszyć oceny wniosku. Dodatkowo pojawi się instytucja „wycofania protestu”, przyspieszająca wyłonienie projektów do dofinansowania, a co za tym idzie – usprawniająca proces zawierania umów z beneficjentami oraz pozwalająca na skuteczne zakończenie procedury odwoławczej na wniosek skarżącego i ewentualne aplikowanie w kolejnym konkursie.
- Rezygnacja z zakazu zawierania partnerstw przez podmioty powiązane. Możliwe będą projekty partnerskie ograniczone wyłącznie przepisami dotyczącymi pomocy publicznej.
- Rezygnacja z wydawania przez Instytucje Zarządzające wytycznych programowych.
- Na mocy nowych zapisów ustawy, instytucje programowe zobowiązane będą do wypłaty równowartości dofinansowania należnego beneficjentowi lub do zwrotu kwoty równej kwocie dofinansowania już wypłaconego beneficjentowi w przypadku nieprawidłowości indywidualnych wynikających bezpośrednio z działania lub zaniechania tej instytucji.
- Ułatwienia w rozliczaniu środków. Beneficjent nie będzie obciążany odsetkami, w przypadku spóźnienia do 14 dni ze złożeniem wniosku o płatność, gdy będzie musiał zwrócić środki z przyczyn od niego niezależnych.
Ustawa wejdzie w życie najprawdopodobniej jeszcze w tym półroczu.
Informacje przygotowała: Sylwia Pędzińska, dyrektor departamentu zarządzania RPO