
Misja - dzień drugi
Drugi dzień misji rozpoczął się od wizyty w ComoNext - parku technologicznym powstałym po dawnej fabryce bawełny, położonym w miejscowości Como. Gospodarzem spotkania był Paolo Angelo Galbiati, który przedstawił informacje dotyczące współpracy pomiędzy firmami z województwa lubuskiego a firmami włoskimi. Podkreślił, że gospodarka Polski jest postrzegana we Włoszech jako bardzo stabilna, a marki takie jak Solaris czy Oknoplast są już znane od dawna. Ważną inicjatywą naszego kraju był również udział Polski w Expo Milano w 2015 roku, gdzie na jednym z najbardziej innowacyjnych i wyróżniających się stoisk Polska promowała produkty regionalne. Galbiati podkreślił, że Lombardia jest otwarta na współpracę z Polską, którą sam odwiedza kilka razy do roku. Sektory perspektywiczne dla biznesu we Włoszech to: przemysł artykułów spożywczych, sektor budowlany (w tym wyposażenie wnętrz, wyposażenie domu) oraz produkty regionalne i turystyka. - Rynek lubuski podobnie jak i włoski jest pełen produktów na najwyższym poziomie. Wzajemna współpraca gospodarcza między naszymi regionami powinna koncentrować się na niszowych produktach. By je odnaleźć ważny jest bezpośredni kontakt i stałe pielęgnowanie relacji, również promowanie produktów - zapewniał Paolo Galbiati.
Przedstawiciel zrzeszenia rzemieślników oraz przedsiębiorstw z sektora MSP w Como, Alberto Berni, mówił o tym, jak ważne jest zapewnienie firmom kompleksowego wsparcia związanego z mechanizmem umiędzynarodowienia biznesów. Działania te w konsekwencji mają przyczynić się do rozwoju i wzrostu przedsiębiorstw. - Jednej z włoskich firm udało się przetrwać tylko dlatego, że znalazła odpowiednika na rynku zewnętrznym – powiedział A. Berni. - Oferta, którą macie do przedstawienia jest bardzo ciekawa. Po zapoznaniu się z profilami państwa firm, myślę że uda nam się w przyszłości nawiązać ścisłą współpracę. Branża budowlana ma duże przełożenie na dynamikę włoskiej gospodarki - dodał. Stowarzyszenie rzemieślników w Como ma 60-letnią tradycję i zrzesza ponad 3 tysiące firm, z których większość stanowią firmy z branży budowlanej i okołobudowlanej.
Marszałek Elżbieta Anna Polak podkreśliła jak ważny jest rozwój nowych, innowacyjnych firm. - Jesteśmy zieloną krainą nowoczesnych technologii. W naszych parkach naukowo-technologicznych skupiamy przedsiębiorstwa z sektorów: nowoczesnych technologii, ekoenergetyki, zdrowej żywności, agrotechniki oraz IT – wyjaśniła. - Ale już dzisiaj w regionie lubuskim naszą siłą jest także branża budowlana, która dziś reprezentujemy – podkreślała.
Spotkanie było także możliwością do zaprezentowania profilu swoich firm przez przedsiębiorstwa z województwa lubuskiego. Podczas pobytu w centrum ComoNext, uczestnicy zwiedzali park oraz zapoznali się z firmami, które tutaj mają swoje siedziby. W parku naukowo-technologicznym ComoNext działa łącznie 120 firm, reprezentujących różne sektory. Znajdują się tutaj zarówno firmy „dojrzałe”, o zasięgu międzynarodowym, jak i startupy, które wychodzą od zalążka idei i przekształcają się w przedsiębiorstwa ponadregionalne.
Misja - dzień pierwszy
Podczas targów MADE EXPO 2017 lubuscy przedsiębiorcy zapoznali się z ofertą w ramach czterech głównych sektorów budownictwa (systemów konstrukcyjnych i materiałów budowlanych, okien, wykończenia wnętrz oraz oprogramowania i serwisu). O możliwościach współpracy z włoskimi producentami i kontrahentami opowiadał Michał Górski, Radca, Kierownik Wydziału Promocji Handlu i Inwestycji Ambasady RP w Rzymie. - Od 2014 roku, po światowym kryzysie, obserwujemy poprawę koniunktury sektora budowlanego we Włoszech. Włochy pozostają jednym z głównych partnerów handlowych Polski, pomimo zmniejszenia udziału w wymianie handlowej. Współpraca branżowa odbywa się tu w oparciu o przynależność do zrzeszeń. Wiodącą rolę dla branży budowlanej pełni zrzeszenie Federcostruzioni, które skupia 30 tysięcy firm – zaznaczył M. Górski.
Potencjał gospodarczy Lubuskiego zaprezentowała marszałek Elżbieta Anna Polak. Podkreślała, że nasz region ma doświadczenie w eksporcie produktów, od kapeluszy po drewno i środki czyszczące. - Jesteśmy zainteresowani przyciąganiem inwestorów z Włoch. Oferujemy bardzo korzystne warunki w ramach specjalnych stref ekonomicznych. Zapraszamy do regionu lubuskiego. Jesteśmy otawarci, tolerancyjni i mamy łatwość w nawiązywaniu kontaktów - zachęcała marszałek.
Manlio Illumi reprezentujący Izbę Handlową PROMOS pytał lubuskich przedsiębiorców o wrażenia z pobytu na targach Made Expo. Sam zajmuje się umiędzynarodowieniem firm, organizacją spotkań B2B i misji gospodarczych. Podkreślał, że bezpośrednie spotkania podczas targów są niezwykle ważne. – By zrozumieć rynek włoski, trzeba się znaleźć na targach we Włoszech. Tylko bezpośredni kontakt może zaowocować współpracą w przyszłości - mówił Manlio Illumi. Okazało się, że niektórzy przedsiębiorcy z lubuskiej delegacji już mają kontakty z wloskimi partnerami. Wiesław Kaniewski, właściciel gorzowskiej firmy Kanbud, pracę z włoskimi firmami ocenia jako bardzo profesjonalną, a tamtejsze przedsiębiorstwa jako wysoce innowacyjne.
W misji gospodarczej do Włoch udział bierze też radna województwa Anna Synowiec.
Lubuskie firmy, biorące udział w misji gospodarczej do Włoch to:
* Alpodach Sp. z o.o. (Żary) – produkcja konstrukcji drewnianych i metalowych dla budownictwa;
* AMPERTECH (Gorzów Wlkp. ) – instalacje i sieci niskoprądowe, instalacje bezpieczeństwa, instalacje i systemy alarmowe;
* 4 CS Sp. z o.o. (Zielona Góra) – usługi w zakresie stolarki otworowej – drzwi, okna;
* DXP – Budownictwo (Gorzów Wlkp. ) – budownictwo przemysłowe i mieszkaniowe;
* KANBUD (Gorzów Wlkp. ) – instalacje elektryczne;
* Lignapol s.c. (Skwierzyna) – produkcja elementów meblowych, płyt drewnianych;
* PHU ART FLOOR (Wilkanowo) – kompleksowe działanie w zakresie podłóg i ich montażu;
* Polmar (Zielona Góra) – prace budowlane, urządzenia klimatyzacyjne;
* Prefadom Fabryka Domów Sp. z o.o. (Gorzów Wlkp.) – budownictwo mieszkaniowe i przemysłowe;
* SIMA s.c. (Szprotawa) – elewacyjne detale architektoniczne.
Misja gospodarcza do Włoch realizowana jest w ramach projektu pn. „Promocja gospodarcza Województwa Lubuskiego poprzez organizację i udział w zagranicznych targach i misjach gospodarczych”, współfinansowanego ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego – Lubuskie 2020, Działanie 1.4. Promocja regionu i umiędzynarodowienie sektora MŚP, Poddziałanie 1.4.1. Promocja regionu i umiędzynarodowienie sektora MŚP – projekty realizowane poza formułą ZIT.
Informację przygotowała Elżbieta Sielicka, Departament Przedsiębiorczości i Strategii Marki