
Podczas debaty uczniowie nie było prezentacji i wystąpień, była za to burzliwa wymiana zdań o tym, które sfery życia poprawiają Fundusze Europejskie i czy słusznie. Uczestnicy podkreślali, że widzą, jak na co dzień zmieniły się gabinety i pracownie, korzystają też z wielu projektów dodatkowych zajęć, które rozwijają ich umiejętności społeczne. Dzięki funduszom UE wyjeżdżają do ośrodków naukowych, wymieniają doświadczenia z młodzieżą z innych krajów. Uczniowie sygnalizowali jednak także problemy. Ich zdaniem brakuje kreatywnego, nowoczesnego podejścia do prowadzenia zajęć, szkoła powinna też bardziej rozwijać kompetencje, które przydadzą się im w życiu. Młodzi chcą także ciekawych kierunków studiów na uczelniach, które zapewnią im dobrze płatną pracę.
Uczestnicy debaty uczestniczyli także w specjalnej grze symulacyjnej, która przybliżyła im działanie mechanizmów rynkowych w Unii Europejskiej.
Odpowiedzią na takie sygnały jest wdrażany obecnie w Lubuskiem projekt modernizacji szkolnictwa zawodowego w ramach RPO Lubuskie-2020 . To nie tylko unowocześnienie pracowni i laboratoriów, to także szkolenia dla nauczycieli i uczniów, płatne staże w firmach, ścisła współpraca z uczelniami nad tworzeniem kierunków kształcenia spójnych z oczekiwaniami absolwentów szkół ponadgimnazjalnych. To projekt o wartości ponad 172 mln zł.