Transport publiczny tematem forum

Pobierz PDF
Uwaga: Wiadomość archiwalna. Nie wszystkie załączniki i linki mogą działać poprawnie.
- Mamy najlepszą w Polsce sieć dróg, a projekty realizowane w regionie lubuskim związane z transportem niskoemisyjnym doskonale wpisują się w misję rozwoju regionu, Zielonej Krainy Nowoczesnych Technologii - mówiła marszałek Elżbieta Anna Polak podczas Forum Transportu Publicznego w czasie wykładu "Systemowe rozwiązania nowoczesnego transportu publicznego w regionie lubuskim".

Jak gospodarować środki z UE na rzecz rozwoju transportu publicznego? Jak zrównoważyć mobilność miejską? Jak zmniejszyć niekorzystne oddziaływanie transportu miejskiego na środowisko? Na te i szereg innych pytań odpowiedzi szukają uczestnicy Forum.

"Systemowe rozwiązania nowoczesnego transportu publicznego w regionie Lubuskim" to tytuł wystąpienia marszałek Elżbiety Anny Polak podczas Forum. Prezentacja obejmowała systemowe rozwiązania nowoczesnego transportu publicznego w regionie lubuskim w odniesieniu do Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych miast Zielona Góra, Gorzów Wlkp., Nowa Sól, Żary i Żagań z uwzględnieniem projektów realizowanych z funduszy UE.

Marszałek Elżbieta Anna Polak podczas wystąpienia podkreślała, że dostępność transportowa to jeden z czterech priorytetów rozwoju regionu. Zaprezentowała projekty realizowane w regionie lubuskim związane z transportem niskoemisyjnym. Jak podkreślała to doskonale wpisuje się w misję rozwoju regionu, Zielonej Krainy Nowoczesnych Technologii. - Takie projekty realizowane są przez dwie lubuskie stolice. Gorzów Wlkp. w ramach tego typu działań zakupił autobusy, tramwaje oraz wybuduje ścieżki rowerowe. Zielona Góra natomiast postawiła na autobusy elektryczne oraz na ścieżki rowerowe. Połowę powierzchni regionu stanowią lasy, więc musimy szczególnie zadbać o środowisko. To jest także zgodne z jedną z naszych specjalizacji: zdrowie i jakość życia – mówiła marszałek.

Transport niskoemisyjny realizowany jest także w ramach Kontraktu Lubuskiego przez mniejsze lubuskie obszary funkcjonalne tzw. Małe ZIT-y, nowosolski i żarsko-żagański. - One postawiły na zrównoważony rozwój transportu publicznego. Zdiagnozowały w swoich strategiach tę potrzebę. Uznały, że poprawa dostępności transportowej ma wpływ także na rozwój gospodarczy oraz przeciwdziała wykluczeniu społecznemu. Działania w Miejskich Obszarach Funkcjonalnych sprawiają, że razem można rozwiązywać problemy – mówiła marszałek.

Samorząd najwięcej pieniędzy przeznacza na poprawę dostępności transportowej. Największą inwestycją jest budowa pierwszego po wojnie mostu na odrze. Odra przestanie być barierą. - Jest wiele projektów i pomysłów do realizacji. W naszym RPO wszystkie są zakontraktowane. Stworzyliśmy dokumenty strategiczne i konsekwentnie je realizujemy. Chcemy skutecznie rozwiązywać problemy i mądrze realizować projekty. Ta dostępność wpływa na komfort życia mieszkańców – powiedziała na koniec marszałek.

Projekty realizowane w regionie lubuskim:

„System zrównoważonego transportu miejskiego w Gorzowie Wlkp. – tabor autobusowy”  - zakup 10 szt. nowoczesnego taboru komunikacji publicznej – wartość projektu 15,4 mln zł, źródło finansowania RPO Lubuskie 2020.

 „System ścieżek rowerowych w Gorzowie Wlkp.” – w ramach projektu powstanie 4,5 km nowych ścieżek rowerowych, 2,9 km zostanie przebudowanych  - wartość projektu 5,3 mln zł,  źródło finansowania RPO Lubuskie 2020.

„System zrównoważonego transportu miejskiego w Gorzowie Wlkp.” - rozwój transportu tramwajowego i integracja systemów publicznego transportu zbiorowego - wartość projektu 199 mln zł,  źródło finansowania PO Infrastruktura i Środowisko.  

„Zintegrowany system bezemisyjnego transportu publicznego w Zielonej Górze” – w ramach projektu powstaną: centrum przesiadkowe oraz parking rowerowy, zajezdnia, stacja ładowania – wartość projektu 272,859 mln zł, źródło finansowania PO Infrastruktura i Środowisko.  

„Rozwój niskoemisyjnego transportu miejskiego” (Zielona Góra)– zakup 40 autobusów elektrycznych, 40 autobusów z silnikami diesla, 3 pojazdy serwisowe; budowę stacji ładowania prądem stałym na pętlach oraz stacji wolnego ładowania na terenie zajezdni, ładowarek do autobusów elektrycznych, 6 stanowisk przystankowych, 5 miejsc postojowych dla autobusów, źródło finansowania PO Infrastruktura i Środowisko.     

„Budowa infrastruktury rowerowej na terenie Miejskiego Obszaru Funkcjonalnego Zielonej Góry – Miasto Zielona Góra” – wartość projektu 36 mln zł, źródło finansowania RPO Lubuskie 2020.

„Przyjazna Komunikacja Publiczna – Centrum Obsługi Pasażerów” (Miasto Nowa Sól) – zakup 27 szt. taboru autobusowego, zajezdnia w Nowej Soli, lokalne Centra Obsługi Pasażerów, system dynamicznej informacji pasażerskiej, elektroniczny bilet - wartość projektu 50 mln zł, źródło finansowania RPO Lubuskie 2020.      

„Kolej na rower – budowa ścieżek rowerowych w ramach rozwoju transportu ekologicznego na terenie powiatu nowosolskiego” – wartość projektu 20 mln zł, źródło finansowania RPO Lubuskie 2020.      

„Kompleksowy program komunikacji w Żarsko-Żagańskim Obszarze Funkcjonalnym” – montaż systemu informacji pasażerskiej oraz zarządzania flotą pojazdów transportu publicznego - wartość projektu 5,6 mln zł,  źródło finansowania RPO Lubuskie 2020.      

„Budowa mostu przez rzekę Odrę wraz z budową nowego przebiegu drogi wojewódzkiej nr 282 – Etap II”  (Zarząd Dróg Wojewódzkich) – wartość projektu 114 mln zł, źródło finansowania RPO Lubuskie 2020.      

Zobacz prezentację marszałek Elżbiety Anny Polak



Uczestnicy forum rozmawiają na temat roli transportu publicznego w funkcjonowaniu  miast i regionów, optymalizacji i efektywności transportu zbiorowego. Jednym z tematów będzie także ekologiczny transport.

Wśród prelegentów znaleźli się także:

- Jerzy Lejk - Prezes zarządu, Metro Warszawskie,

- Hubert Jednorowski - Dyrektor Biura Nadzoru Inspekcyjnego, Główny Inspektorat Transportu Drogowego,

- Mariusz Dańda - Dyrektor IT, DPK System, Łukasz Puchalski - Dyrektor ZDM i Pełnomocnik Prezydenta m. st. Warszawy ds. komunikacji rowerowej, Zarząd Dróg Miejskich w Warszawie,

- Rafał Misztalski - Prezes Zarządu, Autowatch Polska Sp. z o. o. oraz Systemy Autobusowe Sp. z o. o., Jacek Fink-Finowicki, Inżynier Projektu w Pionie Transportu Miejskiego, branży Mobility w Siemens Sp. z o.o.,

- Grzegorz Malec - Dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego w Lublinie, Mirosław Czerliński - Inżynier Systemowy ITS, Sprint S.A.,

- Marcin Maksymiuk - Prawnik, specjalista  w Dziale Monitoringu Prawnego i Ekspertyz w  Biurze Związku Powiatów Polskich, Redaktor internetowego Dziennika Warto  Wiedzieć

Forum skierowane jest do przedstawicieli jednostek samorządu terytorialnego, operatorów publicznego transportu zbiorowego, przedstawicieli instytucji rządowych i samorządowych, ministerstw i urzędów centralnych.

Galeria: Forum Transportu Publicznego

Zobacz również