
13 czerwca 2013 r. Zarząd Województwa lubuskiego pozytywnie zaopiniował propozycję zmian w Planie Działania dla Priorytetu IX dotyczącą projektów systemowych w zakresie modernizacji oddziałów przedszkolnych zlokalizowanych przy szkołach podstawowych, mających na celu zmniejszenie nierówności w stopniu upowszechnienia edukacji przedszkolnej.
Wsparcie w ramach projektów systemowych realizowanych w Poddziałaniu 9.1.1 PO KL jest skierowane do oddziałów przedszkolnych zlokalizowanych przy szkołach podstawowych prowadzonych przez publiczne i niepubliczne podmioty (beneficjentami projektów systemowych mogą być wyłącznie organy prowadzące dla oddziałów przedszkolnych zlokalizowanych przy szkołach podstawowych), w tym w pierwszej kolejności do :
- oddziałów przedszkolnych (gminnych i prowadzonych przez inne podmioty) zlokalizowanych szkołach podstawowych z terenu gmin wiejskich i miejsko-wiejskich, w których nie ma przedszkoli (publicznych i niepublicznych) tj. 28 oddz. w gm. Gubin, Świdnica, Brzeźnica, Niegosławice, Wymiarki;
- oddziałów przedszkolnych z terenu gmin wiejskich, o najniższym stopniu upowszechnienia edukacji przedszkolnej w skali regionu, gdzie poza szkołami podstawowymi z oddziałami przedszkolnymi funkcjonują inne przedszkola lub inne formy edukacji przedszkolnej (niezależnie od oddziału przedszkolnego). Lista ww. oddziałów przedszkolnych została opracowana przez MEN - w woj. lubuskim jest to 12 oddz. w gm. Żary, Żagań, Trzebiel.
Zakres wsparcia udzielanego w ramach projektów systemowych obejmuje następujące zadania:
- zadanie 1: organizacja placu zabaw;
- zadanie 2: dostosowanie pomieszczeń;
- zadanie 3: wyposażenie.
Na wsparcie oddziałów przedszkolnych w ramach projektów systemowych w Poddziałaniu 9.1.1 PO KL wyodrębniona została pula środków w wysokości 53,7 mln EUR. Alokacja na projekty systemowe w województwie lubuskim wynosi 855 400,00 EUR.
Celem dodatkowych działań realizowanych w ramach Poddziałania 9.1.1 jest poprawa warunków funkcjonowania istniejących oddziałów przedszkolnych zlokalizowanych przy szkołach podstawowych oraz przygotowanie ich do świadczenia wysokiej jakości usług na rzecz dzieci w wieku przedszkolnym, w tym zwłaszcza dzieci nieobjętych obowiązkowym wychowaniem przedszkolnym. Modernizacja oddziałów przedszkolnych przyczyni się również do likwidacji barier w dostępie do edukacji przedszkolnej, a tym samym umożliwi wyrównanie szans edukacyjnych dzieci nieobjętych wychowaniem przedszkolnym. Potrzeba podjęcia działań umożliwiających modernizację i podniesienie jakości funkcjonowania oddziałów przedszkolnych zlokalizowanych przy szkołach podstawowych wynika z systemowego problemu niedostosowania warunków lokalowych i organizacyjnych w tego typu oddziałach do potrzeb i możliwości dzieci młodszych. Pomimo, że ustawa o systemie oświaty nie precyzuje kto może korzystać z usług świadczonych przez oddziały przedszkolne, jednak do ww. placówek uczęszczają wyłącznie dzieci 5 i 6 letnie, co wynika m. in. z ww. ograniczeń. To z kolei powoduje, że ośrodki te świadczą ograniczoną ofertę edukacyjną.
Działania w powyższym zakresie zgodne są z kierunkiem zmian w ustawie o systemie oświaty zaproponowanych przez Ministerstwo Edukacji Narodowej i przyjętych przez Radę Ministrów 18 grudnia 2012 roku, w zakresie zwiększenia dostępności wychowania przedszkolnego w Polsce. Zgodnie z koncepcją resortu edukacji, od 1 września 2014 r. gminy zostaną zobowiązane do zapewnienia wszystkim dzieciom czteroletnim, a od dnia 1 września 2016 r. również wszystkim dzieciom trzyletnim miejsca realizacji wychowania przedszkolnego. Zakres planowanych modyfikacji zawiera również propozycję przekształcenia z dniem 1 września 2014 roku oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych w przedszkola, przy jednoczesnym utworzeniu zespołów szkolno-przedszkolnych. Wprowadzenie powyższych zmian będzie wymagało przeprowadzenia działań, umożliwiających dostosowanie ośrodków wychowania przedszkolnego do realizacji nowych zadań, zwłaszcza, że objęcie od września 2014 roku obowiązkiem szkolnym dzieci 6-letnich spowoduje, iż zwolnią się miejsca przedszkolne, z których będą mogły skorzystać dzieci młodsze. Wprowadzenie powyższego typu działań do Szczegółowego Opisu Priorytetów PO KL oraz jego realizacja w trybie systemowym przyczyni się do osiągnięcia jednego z celów PO KL, jakim jest poprawa dostępności i jakości edukacji przedszkolnej, a jednocześnie umożliwi wsparcie działań podejmowanym przez MEN w obszarze edukacji przedszkolnej.

