Marszałkowie o równym traktowaniu instytucji kultury
Mimo, że kultura i dziedzictwo narodowe należą do sfer działalności administracji publicznej o charakterze obowiązkowym, to w kwestii zwolnienia z opłat skarbowych, już nie są traktowane tak jak ochrona zdrowia, nauka, szkolnictwo czy oświata pozaszkolna. Samorządy chcą więc zwolnienia instytucji kultury z obowiązku opłaty skarbowej
W przyjętym stanowisku czytamy m.in., że - "Skutkiem tego jest, przykładowo, obowiązek uiszczania opłaty w przypadku konieczności uzyskania przez instytucję kultury poświadczonego odpisu uchwały nadającej statut tej instytucji kultury, mimo że jest to akt podstawowy dla działalności tej placówki”.
Propozycją samorządów jest zwolnienie instytucji kultury z konieczności opłaty skarbowej, szczególnie w poświadczaniu zgodności duplikatu, odpisu, wyciągu, wypisu lub kopii, dokonywanych przez organy administracji rządowej lub samorządowej.
Stanowisko w sprawie zwolnienia instytucji kultury z obowiązku wnoszenia opłaty skarbowej.pdf
O systemie pieczy zastępczej i wspieraniu rodzin
Jest jeszcze szansa na wprowadzenie dobrych zapisów dla najmłodszych mieszkańców regionów. Konwent Marszałków wskazuje luki w nowelizowanych ustawach o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej, o pomocy społecznej, oraz o samorządzie gminnym. Dosłownie dzięki kilku zapisom, będzie można uratować przed zamknięciem placówki opiekuńczo – terapeutyczne oraz interwencyjne ośrodki preadopcyjne.
W specjalnym stanowisku, Konwent Marszałków zwraca uwagę, że „wobec rosnącej liczby dzieci z niepełnosprawnością, interwencyjne ośrodki preadopcyjne oraz placówki opiekuńczo – terapeutyczne, skupione w 8 województwach, obejmujące opieką dzieci z całego kraju, stanowią bardzo ważny zasób rehabilitacji zdrowotnej, społecznej i edukacyjnej, kosztowny i trudny do utworzenia, co tym bardziej wymaga stworzenia elastycznych warunków działalności”.
Marszałkowie wyrazili nadzieję, że projektowane zmiany mogą zostać poprawione na etapie procedowanie przez Senat lub Kancelarię Prezydenta.
Konwent o zmianach w systemie ochrony zdrowia
Konwent Marszałków Województw RP przyjął stanowisko dotyczące zmian w systemie ochrony zdrowia. To jedna z 7 kwestii, jaką zajmowali się drugiego dnia uczestnicy samorządowego szczytu na Pomorzu Zachodnim.
Jak wskazali marszałkowie polskich regionów, zmiana ustawy o działalności leczniczej w zakresie współfinansowania świadczeń zdrowotnych przez jednostki samorządu terytorialnego stanowi naruszenie konstytucyjnej zasady równości wobec prawa do ochrony zdrowia, a w obszarze ograniczeń dotyczących dysponowania akcjami lub udziałami oraz wykluczenia komercjalizacji jako sposobu restrukturyzacji podmiotów leczniczych - godzą w fundamentalną ideę niezależności samorządu terytorialnego.
Debata na temat zmian w systemie ochrony zdrowia, którą wczoraj podczas pierwszego dnia Konwentu Marszałków zorganizował dziennik „Rzeczpospolita” dowiodła, że samorządy wszystkich szczebli są zgodne w negatywnej ocenie propozycji Ministerstwa Zdrowia. Wskazano na ryzyko rozmycia odpowiedzialności za organizację ochrony zdrowia, pojawienie się niesprawiedliwego podziału na pacjentów lepszej i gorszej kategorii, związanego z nierównym dostępem do świadczeń medycznych. Marszałkowie i starostowie mówili także o tym, że nałożenie dodatkowych obowiązków na samorządy bez wskazania źródła finansowania może skutkować rezygnacją z wykonywania innych zadań na dotychczasowym poziomie, czy nawet – w przypadku pogłębiających się problemów finansowych – likwidacją części szpitali. Stanowisko w tej sprawie zostało przyjęte, jednak w protokole zaznaczono gotowość Konwentu Marszałków, a także obecnych podczas obrad korporacji samorządowych do pełnej współpracy z Ministerstwem Zdrowia w zakresie wypracowania takich rozwiązań, które będą skuteczne i optymalne dla każdej ze stron.
Stanowisko w sprawie zmian w systemie ochrony zdrowia.pdf
Zatrzymać kadry medyczne
Zwiększającemu się deficytowi kadry medycznej w Polsce poświęcono część obrad drugiego dnia Konwentu Marszałków Województw RP w Szczecinie. W tej sprawie szefowie polskich regionów przyjęli kolejne stanowisko wskazując, że w obecnych realiach systemu ochrony zdrowia w Polsce będzie to jeden z głównych problemów tej sfery.
Marszałkowie przytoczyli przykłady Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD), z której wynika, że liczba praktykujących lekarzy w relacji do liczby mieszkańców jest w Polsce najniższa w całej Unii Europejskiej.
- Na 1000 mieszkańców przypada 2,2 lekarza, podczas gdy w Niemczech ta liczba wynosi 4, a w Grecji 6 lekarzy. W odniesieniu do liczby zatrudnionych pielęgniarek w Polsce wskaźnik ten wynosi 5,3 na 1000 mieszkańców, gdzie w Szwajcarii 17,4, w Norwegii 16,7, a w Niemczech 13. Wynika ona z wielu czynników między innymi z faktu migracji kadry - zaakcentowano w stanowisku. - Kwestia ta, budząca rosnące zaniepokojenie zarówno ustawodawców, jak również pacjentów oraz samych zainteresowanych czyli personel medyczny, warunkuje jednakże bezpośrednio bezpieczeństwo zdrowotne mieszkańców Polski - czytamy w kolejnej części dokumentu.
Ponadto w przegłosowanym stanowisku marszałkowie województw uznali, że należy postawić m.in. na zwiększanie miejsc rezydenckich oraz limitów przyjęć na kierunkach lekarskich, a także tworzenie nowych wydziałów lekarskich na uczelniach. - Konwent Marszałków Województw RP, mając na uwadze znaczenie podniesionego zagadnienia, apeluje do Ministra Zdrowia oraz Ministra Nauki i Szkolnictwa o podjęcie stosownych kroków - tak brzmi ostatni akapit przyjętego stanowiska.
Stanowisko w sprawie konieczności podjęcia pilnych działań w zakresie stworzenia systemowych rozwiązań które pozwolą na zatrzymanie kadry medycznej.pdf
O zwiększeniu nakładów na świadczenia opieki zdrowotnej
Jak wskazują uczestnicy obrad, wysokość obecnie obowiązujących umów kontraktowych pozostaje od kilku lat na tym samym poziomie i jest niedoszacowana.
Szefowie polskich regionów ostrzegali, że koszty udzielania świadczeń (leki, media) corocznie ulegają zwiększeniu i w drastyczny sposób powodują zmniejszanie przychodu jednostek. Ponadto w opinii sterników województw, podmioty lecznicze są ustawowo zobowiązane do udzielania świadczeń zdrowotnych i to często bez gwarancji uzyskania pełnej zapłaty z Funduszu. - Coroczne, niepełne finansowanie przez płatnika nadwykonań, które są przecież odzwierciedleniem potrzeb mieszkańców oraz powszechnie znana praktyka niekorzystnego dla szpitali sposobu rozliczania nadwykonań, stanowi poważny problem - alarmowali uczestniczy samorządowego szczytu.
W tej sytuacji Konwent Marszałków Województw RP stoi na stanowisku, iż powinny zostać zweryfikowane zasady finansowania świadczeń przez płatnika, w szczególności w zakresie wysokości kontraktów oraz regulacji nadwykonań, stąd apel do ministra zdrowia o uwzględnienie stanowiska.
Stanowisko w sprawie zwiększenia nakładów na świadczenia opieki zdrowotnej finansowane ze środków publicznych realizowane przez podmioty lecznicze.pdf
Apel o równe traktowanie pielęgniarek i położnych
Marszałkowie Województw RP pochylili się nad sytuacją kadr medycznych. Szefowie polskich regionów zaniepokojeni obecną sytuacją pielęgniarek i położnych, przyjęli kolejne stanowisko „zdrowotne”.
Do niepokojącej sytuacji może doprowadzić rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 8 września 2015 r. w sprawie ogólnych warunków umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej oraz rozporządzenie z dnia 14 października 2015 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie ogólnych warunków umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej. Wprawdzie zapewniono w nim coroczny - do 2019 roku - wzrost średniego miesięcznego wynagrodzenia dla pielęgniarek i położnych w wysokości 400 zł rocznie (tzw. 4 x 400), ale nie dla wszystkich. Podwyżka ta odnosi się jednak tylko do pielęgniarek i położnych, wykonujących świadczenia finansowane ze środków Narodowego Funduszu Zdrowia i nie obejmuje m.in. pielęgniarek zatrudnionych w wojewódzkich ośrodkach medycyny pracy oraz innych grup pielęgniarek, których uposażenie nie jest finansowane ze środków NFZ.
W tej sytuacji szefowie polskich regionów wnoszą o rozważenie wszelkich możliwości zwiększenia nakładów na rzecz ochrony zdrowia w Polsce wobec ciągłego niedoszacowania tego sektora publicznego. W ocenie Konwentu niezbędne jest dołożenie wszelkich starań w celu poprawy sytuacji finansowej wszystkich pracowników ochrony zdrowia, których praca ma tak istotne znaczenie dla dobra wszystkich mieszkańców naszego kraju.
Stanowisko w sprawie sytuacji finansowej pracowników ochrony zdrowia w tym pielęgniarek i położnych.pdf
Stanowisko w sprawie trudnej sytuacji w psychiatrii
Trudna sytuacja w psychiatrii była jednym z tematów drugiego dnia samorządowego szczytu w Szczecinie. Samorządy Województw RP zwracały uwagę, iż szczególnie niedoszacowane są świadczenia związane ze stacjonarną opieką psychiatryczną.
W ocenie marszałków województw model opieki psychiatrycznej wymaga dostosowania do potrzeb pacjentów oraz ich rodzin. Ponadto Konwent podkreślił, że należy pamiętać o sytuacji w jakiej obecnie znajdują się szpitale psychiatryczne.
Stanowisko zwraca także uwagę na kwestie braku zabezpieczenia stacjonarnych świadczeń w zakresie psychiatrii dzieci i młodzieży oraz zabezpieczenia dostępu do świadczeń związanych z zaburzeniami somatycznymi dla pacjentów placówek psychiatrycznych.
Stanowisko w sprawie trudnej sytuacji w psychiatrii.pdf
Pierwszy dzień obrad
W pierwszym dniu w części plenarnej marszałkowie rozmawiali o nowym prawie wodnym i opóźnieniach legislacyjnych Programu Operacyjnego Rybactwo i Morze na lata 2014-2020. Tego dnia marszałkowie głosowali nad przyjęciem 7 stanowisk, związanych m.in. z ochroną zdrowia, wsparciem dla kultury instytucjami kultury, prawem łowieckim i ochroną przyrody.
Wyższe opłaty i powrót do centralnego zarządzania gospodarką wodną
Konwent Marszałków Województw RP w przyjętym dziś stanowisku w sprawie projektu ustawy Prawo wodne wyraził negatywną opinię wobec proponowanych przez administrację rządową zmian i zwraca się do Prezesa Rady Ministrów oraz Ministra Środowiska o ponowną analizę założeń projektu ustawy. Marszałkowie województw wskazują, że nowelizacja skutkować będzie wprowadzeniem szeregu opłat, którymi zostaną obciążeni obywatele oraz spowoduje powrót do centralizacji zarządzania gospodarką wodną.
Dyskusja pierwszego dnia Konwentu w Szczecinie rozpoczęła się od kontynuacji rozmów z czerwcowego konwentu w Ogrodzieńcu. Marszałkowie wskazują, że nowelizacja skutkować będzie wprowadzeniem szeregu opłat, którymi zostaną obciążeni obywatele. Sprzeciw regionów budzą opłaty m.in. za: odprowadzenie wód opadowych lub roztopowych ujętych w systemy kanalizacji otwartej lub zamkniętej dla obszarów o gęstości zaludnienia powyżej 1000 mieszkańców/km2 bez urządzeń do retencjonowania wody z terenów uszczelnionych, za pobór wód do celów poboru, a także płatności za uzdatnianie i dostarczanie wody oraz za pobór wód do celów realizacji zadań własnych gminy w zakresie zbiorowego zaopatrzenia w wodę ludności.
Dodatkowymi kosztami zostaną obciążeni rolnicy i producenci ryb. Opłaty będę mieć wpływ także na wyższe koszty w innych branżach, w tym budowlanej oraz spożywczej (produkcja napojów butelkowanych). Negatywne zmiany w portfelach odczują także właściciele małych elektrowni wodnych.
JST z województwa zachodniopomorskiego podzielają ocenę marszałków, dotyczącą negatywnego wpływu ustawy na budżet zarówno samorządów, jak i każdego pojedynczego mieszkańca gminy.
Opłaty będą dotkliwe zarówno dla małych, rodzinnych gospodarstw, jak i dużym firm czy fabryk. Głos sprzeciwu wobec proponowanych zmian w nowelizowanej ustawie wyraził także obecny na Konwencie Janusz Wrona, dyrektor Departamentu Rybołówstwa w MGMiŻŚ. - Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowe sprzeciwia się proponowanym zmianom w zaproponowanej ustawie. Uważamy, że ustawa prawa wodnego przygotowana została pospiesznie.Stanowisko w sprawie projektu ustawy Prawo wodne.pdf
PROW potrzebuje listy rezerwowych
Zapotrzebowanie na środki z Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014 – 2020 znacznie przekracza limity w ramach działania. Taka sytuacja miała już miejsce chociażby przy ocenie wniosków na budowę lub modernizację dróg lokalnych. Zdaniem Marszałków Województw niezbędne jest więc stworzenie tzw. listy rezerwowych.
Proponowane przez Województwa rozwiązanie sprawi, że pozytywnie ocenione projekty, które nie zmieściły się w alokacji danego działania otrzymają później możliwość podpisania umowy o przyznanie pomocy. Będzie to możliwe gdy będą się pojawiały tzw. „oszczędności poprzetargowe”. Już dziś do regionów docierają sygnały o takich oszczędnościach powstających w wyniku rozstrzyganych postępowań o udzielenie zamówienia publicznego.
Stanowisko Konwentu Marszałków RP do Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi wskazuje, że zamiast czekać do ogłoszenia kolejnego naboru, można by przyspieszyć uwalnianie środków finansowych w ramach dostępnego limituMarszałkowie o prawie ochrony przyrody
Zniesienie przepisów dot. ochrony drzew i zakrzewień na szczeblu krajowym i przeniesienie ich na szczebel lokalny będzie oznaczało zniesienie obowiązku uzyskiwania decyzji na wycinkę drzew na znacznym obszarze kraju – apelują Marszałkowie Województw RP. Aż tak negatywne konsekwencje może powodować zmiana ustawy o ochronie przyrody oraz niektórych innych ustaw z dnia 8 lipca 2016 r., której projekt nowelizacji znalazł się w Sejmie RP. Zdaniem województw nawet krótkotrwałe obowiązywanie proponowanych przepisów może spowodować znaczące ubytki w zadrzewieniach i istotne straty w krajowej przyrodzie.
Konwent Marszałków RP przyjął specjalne stanowisko, w którym apeluje do Rządu o przyjęcie szeregu proponowanych uwag w sprawie ww. projektu.
Stanowisko w sprawie projektu ustawy z dnia 8 lipca 2016 r. o zmianie ustawy o ochronie przyrody oraz niektórych innych ustaw.pdf
Co dalej z finansowaniem rybackich grup działania
Brak odpowiednich rozporządzeń wykonawczych powoduje wstrzymanie wdrażania wybranych Lokalnych Strategii Rozwoju, tym samym zagrożone jest osiągniecie zakładanych wskaźników, dotyczących wykorzystania środków finansowych w perspektywie finansowej 2014-2020 – apelowali w zakresie Priorytetu 4 Programu Operacyjnego „Rybactwo i Morze" na lata 2014-2020 Marszałkowie Województw RP. Konwent Marszałków Województw RP w przyjętym stanowisku negatywnie ocenił przewlekłe działania legislacyjne Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej jako Instytucji Zarządzającej PO RYBY 2014-2020 w zakresie Priorytetu 4 „Zwiększenie zatrudnienia i spójności terytorialnej”. W skali kraju alokacja na ten cel wynosu 93 764 700 euro.
Obecny na spotkaniu dyrektor Departamentu Rybołówstwa w Ministerstwie Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej Janusz Wrona zapewnił, że wszystkie rozporządzenia potrzebne do uruchomienia osi IV wejdą w życie w III kwartale tego roku. Powiedział, że do Urzędów Marszałkowskich zostały wysłane wzory aneksów, dzięki którym samorządy będą mogły podpisywać z lokalnymi grupami odpowiednie umowy
Stanowisko w sprawie opóźnień legislacyjnych w zakresie Prorytetu 4 Programu Operacyjnego Rybactwo i Morze na lata 2014-2020 (PO Ryby 2014-202.pdf
O nowelizacji prawa łowieckiego
Realizacja założeń projektu nowelizacji Prawa łowieckiego do 31 marca 2017 r. jest nierealne, a na dodatek budzi wątpliwości co do zasadności konieczności ich realizacji. Marszałkowie Województw RP przyjęli stanowisko w którym po raz kolejny negatywnie odnoszą się do proponowanych przez Ministerstwo Środowiska zmian.
Zdaniem samorządów województw projektowane przepisy mogą powodować poważne skutki finansowe, gdyż to one były by obciążone kosztami wypłaty ewentualnych odszkodowań za szkody, na rzecz właściciela lub użytkownika nieruchomości objętej obwodem łowiecki. Na dodatek te zadania są samorządom województw zlecone przez administrację rządową.
Dodatkowy niepokój sprawia fakt, że Konwent Marszałków RP już zgłaszał zawarte w stanowisku uwagi podczas procesu konsultacyjnego. Nie zostały one jednak uwzględnione przez Ministerstwo Środowiska.
5. Stanowisko w sprawie zapisów projektu ustawy o zmianie ustawy - Prawo łowieckie.pdf
Co dalej ze zmieszanymi odpadami komunalnymi
Czy instalacje do mechaniczno-biologicznego przetwarzania zmieszanych odpadów komunalnych działają prawidłowo? Takie wątpliwości już od dłuższego czasu mają samorządy. Chodzi zarówno o organy wydające poszczególne pozwolenia środowiskowe, jak i te prowadzące takie instalacje. Ich zdaniem brak przepisów może wyeliminować z systemu gospodarki odpadami nowoczesne instalacje.
Praktyka sprawia problemy m.in. z doczyszczeniem za pomocą instalacji MBP odpadów z targowisk, cmentarzy, czy odpadów budowlanych. Samorządy zwracają również m.in. uwagę, że do prawidłowego funkcjonowania instalacji do mechaniczno-biologicznego przetwarzania odpadów nie wystarcza wskazywana przez Ministerstwo Środowisko lista potrzebnych do tego dokumentów.
W przyjętym na Konwencie Marszałków stanowisku, samorządy wskazują na zasadność jak najszybszego wydania nowego rozporządzenia regulującego kwestie przetwarzania zmieszanych odpadów komunalnych, które jest niezbędne do prawidłowego ustalenia warunków prowadzenia instalacji MB.
6. Stanowisko w sprawie niezwłocznego wydania przepisu wykonawczego do ustawy o odpadach - tj. rozporządzenia Ministra Środowiska w sprawie mech.pdf
Wojewódzkie plany gospodarki odpadami w zawieszeniu
Od końca 2015 r. samorządy województw kierowały na ręce Ministerstwa Środowiska prośby o przyspieszenie prac nad Krajowym planem gospodarki odpadami. Dokumentu cały czas nie ma, a czekające na niego samorządy nie mogą wywiązać się z aktualizacji i uchwalenia planów gospodarki odpadami na szczeblu wojewódzkim
7. Stanowisko w sprawie niezwłocznego uchwalenia Krajowego planu gospodarki odpadami.pdf