Robocze rozmowy z samorządowcami (wideo)

Pobierz PDF
Uwaga: Wiadomość archiwalna. Nie wszystkie załączniki i linki mogą działać poprawnie.
Zarząd województwa spotkał się z samorządowcami z gmin i powiatów z terenu zielonogórskiego i krośnieńskiego. To już trzecie takie robocze spotkanie, które odbywają się w różnych miejscach regionu. - Po raz kolejny potwierdziła się potrzeba bezpośrednich spotkań z naszymi włodarzami, gdzie swobodnie możemy porozmawiać o najistotniejszych sprawach, nie tylko w Urzędzie Marszałkowskim - mówi marszałek Elżbieta Anna Polak.

Udział w spotkaniu w Sulechowie wziął Zarząd Województwa w pełnym składzie: marszałek Elżbieta Anna Polak, członkowie zarządu Alicja Makarska i Tadeusz Jędrzejczak, wicemarszałkowie Stanisław Tomczyszyn i  Romuald Gawlik. Gospodarzem spotkania był burmistrz Sulechowa Ignacy Odważny, obecni byli radni województwa, m.in. Tadeusz Pająk, Sebastian Ciemnoczołowski, Łukasz Mejza, przewodniczący Czesław Fiedorowicz, a wśród samorządowców byli, m.in. starosta zielonogórski Dariusz Wróblewski, burmistrzowie Czerwieńska Piotr Iwanus, Krosna Odrz. Marek Cebula, Kargowej Jerzy Fabiś, pracownicy jednostek samorządu terytorialnego z terenu powiatów zielonogórskiego i krośnieńskiego oraz dyrektorzy departamentów merytorycznych Urzędu Marszałkowskiego.
Burmistrz Marek Cebula poruszył problem braku obwodnicy Krosna Odrz., jako sprawę kluczową dla całego województwa. – W Krośnie ruch drogowy się nie zmniejsza, wynosi 13,5 tys. pojazdów na dobę. Nie zgadzamy się, jak planuje GDDKiA, żeby podnosić most w środku miasta, to mija się z celem jaki chcemy osiągnąć - podkreślił. - Musi być przeprawa o odpowiedniej nośności, a podniesiony stary most nie będzie miał takiej nośności. Jest projektowane spiętrzenie na Odrze w rejonie wsi Chyże, wszystkie te inwestycje będą opiewały na około miliard zł, nikt tego w ministerstwach nie koordynuje. Chodzi o to, żeby doprowadzić do skoordynowania tych wszystkich projektów, robionych niezależnie.
- Te zadania są wpisane do Kontraktu Terytorialnego. W poniedziałek będzie u nas wiceminister Adam Hamryszczak, będzie można poruszyć ten temat - odparła marszałek. - Byłam wczoraj w Warszawie, rozmawialiśmy o dużych inwestycjach, które nie są koordynowane, mimo że wiceminister Materna jest bardzo zaangażowany i dba o lokalne sprawy. Potwierdzam to, co burmistrz mówi, ale niestety nakładają się na to czasem podziały polityczne, ale my mamy służyć mieszkańcom, we wspólnym interesie. Mamy np. zakontraktowane zabezpieczenie przeciwpowodziowe Słubic, a teraz to wszystko staje w miejscu, musimy na podstawie nowych rozporządzeń prawnych likwidować zarząd melioracji i przekazywać te zadania do Przedsiębiorstwa Państwowego Wody Polskie.
Uczestnicy często pytali o sprawy związane z remontami i inwestycjami drogowymi. Dyrektor Zarządu Dróg Wojewódzkich Paweł Tonder poinformował o przetargu na most w Połęcku i planowanych działaniach wokół tej inwestycji. Marszałek Polak przypomniała, że Zarząd Wojewóztwa zwiększył środki dla ZDW, kiedy pojawiły się większe wpływy z PIT i CIT do budżetu województwa, a środki te (25 mln zł) trafiły na odnowy dywanikowe dróg. - Mamy wojewódzki program budowy i modernizacji dróg, jest lista podstawowa, rezerwowa i na prośbę włodarzy gmin zrobiliśmy jeszcze trzecią – warunkową. Musimy być przewidywalni - powiedziała marszałek. - Zdarza się, że gminy robią np. sami projekt do inwestycji umieszczonej na liście warunkowej, a potem nas szantażują, że minie termin projektu, jeśli nie damy pieniędzy. Gdybym im uległa, to jak spojrzałabym wam w oczy, którzy czekacie na pieniądze na projekty umieszczone na liście podstawowej?
Pytano też o plany budowy ścieżek rowerowych, głównie o połączenie istniejących ścieżek we wspólną zintegrowaną sieć. - Nie mam dobrych informacji, bo w ramach RPO już pieniędzy na to nie ma. Bardzo dużo jest próśb o ścieżki rowerowe, a w naszym interesie jest, aby te ścieżki łączyć w sieć, zrobić ich inwentaryzację. Zarząd Województwa przygotowuje w budżecie województwa środki na ten cel - odparła marszałek. - Dowiedziałam się np., że w Parku Ujście Warty brakuje ścieżki, a jest ścieżka Szczecin-Kostrzyn i aż się prosi, żeby zrobić dalej do Ujścia Warty.
Marszałek podkreśliła, że 50 mln zł mamy w ramach polsko-niemieckiego programu EWT (Intterreg VA), czyli w ramach funduszy transgranicznych. – Trzeba mieć tylko partnera i dobry projekt – podkreśliła. Tadeusz Jędrzejczak przypomniał, że jeśli ścieżka rowerowa ma prowadzić do miejsca o znaczeniu kulturowym, to jest możliwość, żeby uzyskać pieniądze z EWT na ten cel. Musi tej inwestycji przyświecać pewna filozofia, szerszy kontekst. – Problem jest tylko z fluktuacją kadr po stronie niemieckiej, gdzie znajduje się sekretariat techniczny programu funduszy transgranicznych; tam zbyt często zmieniają się ludzie odpowiedzialni za poszczególne zadania – dodał.
Pytano też o remonty obiektów zabytkowych, w które obfitują oba powiaty – zielonogórski i krośnieński, a także o środki na profilaktykę antynowotworową dla gmin – jakie będą konkursy, kiedy i jakie środki mogą gminy uzyskać. Burmistrz Piotr Iwanus podkreślił, że współpraca z Urzędem Marszałkowskim układa się bardzo dobrze. Zwrócił uwagę na problem modernizacji linii kolejowej 359 do Cottbus. - Podobno PKP przygotowuje studium wykonalności dot. dworców kolejowych w woj. lubuskim, ale pominięto zabytkowy dworzec w Czerwieńsku. Interweniuję w PKP bez skutku, teraz przygotowujemy petycję, ale proszę o wspracie - mówił. Marszałek zapewniła, że samorząd województwa będzie wspierać starania Czerwieńska w tym temacie.
Burmistrz Jerzy Fabiś upomniał się o obwodnicę Kargowej. - Obwodnica Kargowej to zadanie rządowe, niestety nie ma jej na liście, radny Sebastian Ciemnoczołowski walczył bardzo mocno. Ale będziemy naciskać GDDKiA o realizację tej inwestycji - mówiła marszałek.
Starosta Wróblewski poruszył problemy szpitala w Sulechowie. - Jestem za połączeniem szpitali w Sulechowie i Zielonej Górze. Będziecie mieli klinikę uniwersytecką w Sulechowie, bo po co powielać oddziały? - mówiłą marszałek.
Samorządowcy z Zaboru podziękowali za doprowadzenie po wielu latach do budowy mostu na Odrze i obwodnicy wsi Milsko, Zabór i Łaz, ale przypomnieli, że bolączką jest tylko Droszków, którego obwodnica nie obejmuje. - Osobiście obiecałam, że dzięki oszczędnościom po przetargu na tę inwestycję, przeznaczymy środki na obwodnicę Droszkowa i słowa dotrzymam - odparła marszałek.
Burmistrz Odważny poruszył problem kursowania promów w gminie (w Brodach i Pomorsku) i zgłosił postulat, by kursowały one dłużej niż obecnie. Dyr. Tonder poinformował, że dwa przetargi na obsługę promów nie zostały rozstrzygnięte, ale po przyjęciu budżetu na przyszły rok, zostanie rozpisany kolejny przetarg.

 

 

Galeria: Spotkanie samorządowców w Sulechowie

Zobacz również