
Zgodnie z art. 8 ust. 1 pkt. 6a ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (tj. Dz. U. z 2008 r. Nr 69, poz. 415 z późn. zm. - zwana dalej ustawą) do zadań samorządu województwa w zakresie rynku pracy należy koordynowanie na terenie województwa realizacji programów aktywizacji zawodowej finansowanych z rezerwy Funduszu Pracy pozostającej w dyspozycji ministra właściwego do spraw pracy.
W grudniu 2012 r. Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej przekazało ,,Zasady przyznawania środków rezerwy Funduszu Pracy na finansowanie programów na rzecz promocji zatrudnienia, łagodzenia skutków bezrobocia i aktywizacji zawodowej w 2013 roku (zwane dalej "Zasadami").
Zgodnie z "Zasadami" środki z rezerwy Ministra mogą być przeznaczone m.in. na finansowanie:
- programów aktywizacji zawodowej bezrobotnych zwolnionych z pracy z przyczyn nie dotyczących pracowników oraz pracowników objętych zwolnieniami monitorowanymi (w tym współfinansowane z wkładu finansowego Europejskiego Funduszu Dostosowania do Globalizacji - EFG);
- programów związanych z aktywizacją osób bezrobotnych na terenach, na których miały miejsce klęski żywiołowe (na powyższe programy środki z rezerwy Ministra uruchamiane będą w ramach posiadanych środków);
- programów aktywizacji zawodowej bezrobotnych do 30 roku życia;
- programów aktywizacji zawodowej bezrobotnych powyżej 50 roku życia;
- programów aktywizacji zawodowej bezrobotnych będących w szczególnej sytuacji na rynku pracy określonych w art. 49 ustawy (nabór wniosków na realizację tych programów odbywać się będzie wyłącznie w wyniku ogłoszenia Ministra i na podstawie szczegółowych zasad w nim ogłoszonych).
Kryteria formalne i merytoryczne
W "Zasadach" Ministerstwo określiło kryteria formalne i merytoryczne w oparciu, o które Marszałek Województwa dokonuje weryfikacji i oceny złożonych przez powiatowe urzędy pracy wniosków. W aktualnej formie kryteria merytoryczne cechują się wysokim stopniem ogólności i dowolności. Stąd konieczne jest uszczegółowienie ich zakresu oraz ujednolicenie sposobu dokonywania oceny. Uszczegółowienie i punktacja powinny odzwierciedlać potrzeby lokalnego rynku pracy i być stosowane do wszystkich wniosków. Wobec powyższego Wojewódzki Urząd Pracy przygotował propozycję sposobu dokonywania oceny wniosków samorządów powiatów województwa lubuskiego.