
W debacie wzięli udział m.in. reprezentanci uczelni wyższych na północy regionu, przedsiębiorcy, samorządowcy, przedstawiciele świata nauki i kultury. Uczestnicy spotkania podobnie jak podczas debaty w Zielonej Górze podkreślali, że szkolnictwo wyższe ma ogromny wpływ na rozwój regionu. Największym problemem lubuskich uczelni jest odpływ młodzieży z regionu lubuskiego do innych ośrodków akademickich, słabe umiędzynarodowienie, słaba znajomość języków obcych wśród studentów i niski wskaźnik wykorzystania środków z takich programów, jak np. Erasmus +. Problemy te wskazuje diagnoza szkolnictwa wyższego województwa lubuskiego. Co do kierunków jego rozwoju uczestnicy spotkania zgłosili następujące wnioski: uwzględnienie wahań demograficznych, stworzenie jednego systemu wsparcia szkolnictwa wyższego w regionie, równomierne wsparcie wszystkich lubuskich uczelni wyższych, wieloletnie planowanie dotacji dla uczelni w budżecie wojewódzkim oraz budżetach miejskich, większe wsparcie na projekty badawcze, ewaluacja dotacji przyznanych na badania i innowacje, inwestycje w laboratoria środowiskowe, efekty ewentualnych konsolidacji rozproszonych uczelni. W konsultacjach w Gorzowie Wlkp. wzięło udział około 50-ciu osób.
Szczegóły diagnozy wykonanej przez Urząd Marszałkowski Woj. Lubuskiego oraz kierunki rozwoju szkolnictwa wyższego w woj. lubuskim do roku 2030 przedstawiła wicedyrektor Departamentu Rozwoju Regionalnego dr Magdalena Balak-Hryńkiewicz. Spotkanie poprowadził dyrektor Departamentu Rozwoju Regionalnego Maciej Nowicki.
Konsultacje społeczne potrwają do 10 lipca. W tym czasie swoje Opinie można wyrazić np. wysyłając wiadomość na adres sekretariat.dr@lubuskie.pl
Załączniki:
Diagnoza szkolnictwa wyższego w woj. lubuskim
Kierunki rozwoju szkolnictwa wyższego w woj. lubuskim