
We wtorek 9 października br. na zaproszenie marszałek Elżbiety Anny Polak do gorzowskiego szpitala przyjechali członkowie parlamentarnej Komisji Zdrowia, którzy wysłuchali postulatów dyrektorów i prezesów lubuskich lecznic. Obecnie głównym problemem zarządzających szpitalami jest nowy sposób finansowania ochrony zdrowia. Lecznica będące w tzw. sieci szpitali dostają od NFZ pieniądze dostają w wysokości obliczonej na podstawie wykonań z… 2015 r. Podczas posiedzenia sejmowej Komisji Zdrowia sytuację tę szczegółowo omówili szefowie szpitali, a wnioski Ministrowi Zdrowia przekaże przewodniczący Komisji – Bartosz Arłukowicz.
Wojewoda Lubuski Władysław Dajczak odniósł się w mediach do informacji przedstawionych na posiedzeniu Komisji. Twierdzi, że marszałek podaje dane niezgodne ze stanem faktycznym, bo zobowiązania gorzowskiego szpitala – według wojewody – sięgają „tylko” 4 mln zł. Tymczasem informacje te pochodzą ze sprawozdań za pierwsze półrocze 2018 r. Podczas spotkania przekazano aktualne dane – według stanu na 31 sierpnia br. Przestawiają się one następująco:
(w zł, gr)
L.p. |
Wyszczególnienie |
Wynik finansowy styczeń-sierpień 2018 r. |
|
1 |
2 |
5 |
|
1. |
Wielospecjalistyczny Szpital Wojewódzki w Gorzowie Wlkp. sp. z o.o. |
-5 386 369,29 |
|
2. |
Szpital Uniwersytecki im. Karola Marcinkowskiego w Zielonej Górze sp. z o.o. |
-10 763 460,15 |
|
3. |
Lubuski Szpital Specjalistyczny Pulmonologiczno-Kardiologiczny w Torzymiu sp. z o.o. |
-310 556,21 |
|
4 |
Lubuskie Centrum Ortopedii im. dr. Lecha Wierusza sp. z o.o. w Świebodzinie |
1 834 359,59 |
|
RAZEM |
-14 626 026,06 |
|
Źródło: Sprawozdania finansowe jednostek ochrony zdrowia.
Dane, które przekazywał prezes gorzowskiego szpitala, dotyczyły natomiast tzw. działalności podstawowej, a tu strata lecznicy na koniec sierpnia wyniosła właśnie 9 mln zł.
Należy podkreślić, że większe środki, jakie lecznice otrzymują od Narodowego Funduszu Zdrowia są niewspółmierne do wzrostu kosztów, związanych m.in. z podwyżkami płac. Przez to mniej środków trafia bezpośrednio na leczenie pacjentów, a w efekcie kolejki wydłużają się. Zatem informowanie opinii publicznej przez wojewodę i dyrektora NFZ o wzroście nakładów na ochronę zdrowia jest nie tylko mylące, ale też nierzetelne.
Inwestycje – to nie złe decyzje!
Jednocześnie należy podkreślić, że wojewoda wprowadza opinię publiczną w błąd twierdząc, że w lubuskich szpitalach „podejmuje się złe decyzje inwestycyjne”. – Pragnę przypomnieć panu wojewodzie, że inwestycje nie są i nie mogą być finansowane ze środków na leczenie pacjentów, co ściśle określają ustawy. Owszem szpitale inwestują potężne środki w rozwój, ale robią to właśnie z myślą o pacjentach. Czy naprawdę chcemy, żeby nasze dzieci i chorzy onkologicznie nadal musieli jeździć na leczenie poza granice województwa lubuskiego? Samorząd województwa dofinansowuje największe inwestycje w regionie, szpitale dostały też środki unijne. Trudno tu zatem mówić o „złych decyzjach inwestycyjnych”. Złem byłoby pozostanie w medycznym średniowieczu – komentuje marszałek.
I dodaje, że obecnie – zgodnie z prawem – to właśnie wojewoda opiniuje wszelkie inwestycje w szpitalach – za pomocą systemu IOWISZ. Dwie największe inwestycje – budowa Ośrodka Radioterapii w Gorzowie Wlkp. oraz utworzenie Centrum Zdrowia Matki i Dziecka w Zielonej Górze – otrzymały pozytywną opinię wojewody.
Bilans szpitalnych strat po wprowadzeniu ryczałtu
Sytuacja finansowa szpitali znaczenie się pogorszyła w związku z wprowadzeniem ryczałtowego sposobu finansowania świadczeń opieki zdrowotnej i będzie ulegała pogorszeniu w związku z:
1) zbyt małym ryczałtem, brakiem finansowania przy przekroczeniu ryczałtu co powoduje albo „stratę” dla szpitala, albo wydłużenie kolejek pacjentów i narażenie ich na pogorszenie stanu zdrowia,
2) obniżeniem wartości procedur (okulistyka, chirurgia naczyniowa, ortopedia, kardiologia, chirurgia dziecięca),
3) niedoszacowaniem procedur zwłaszcza urazowych (np. Szpital Uniwersytecki w Zielonej Górze jako jeden z 14Szpitali w Polsce pełni funkcję centrum urazowego i zobowiązany jest do przyjmowania pacjentów urazowych - z urazami wielonarządowymi),
4) rozliczaniem procedur urazowych w ryczałcie; w przypadku Centrum Urazowego procedury powinny być rozliczane według wykonania poza ryczałtem,
5) z włączeniem w ryczałt procedur medycznych z zakresu udarów i intensywnej opieki medycznej,
6) brakiem możliwości odzyskania poniesionych nakładów za świadczenia wykonane ponad limit ( tzw. „nadwykonania”) w zakresie pediatrii oraz chirurgii dziecięcej; poprzednio były płacone w 100% przez NFZ, po wejściu ryczałtu nie ma możliwości odzyskania poniesionych nakładów,
POSZCZEGÓLNE ZAKRESY NA PRZEŁOMIE LAT 2015-2018 – na przykładzie Szpitala Uniwersyteckiego w Zielonej Górze sp. z o.o. |
|||||
Rodzaj świadczenia |
2015r.bez podwyżek dla piel. |
2016r.bez podwyżek piel. |
2017r.bez podwyżek piel. |
2018r.bez podwyżek piel. |
RÓŻNICA między rokiem 2018-2015 |
Hospitalizacja |
136 830 854,00 |
132 984 614,00 |
126 551 743,00 |
135 752 949,00 |
- 1 077 905,00 |
Amublatoryjna Opieka Specjal. |
5 814 650,10 |
5 285 724,00 |
5 850 540,00 |
5 797 468,00 |
- 17 182,10 |
Kosztochłonne TK,RM,Endosk. |
3 273 571,00 |
2 822 463,00 |
3 152 555,00 |
3 374 692,38 |
101 121,38 |
Rehabilitacja |
3 008 079,00 |
2 971 610,60 |
2 980 685,00 |
2 938 609,30 |
- 69 469,70 |
Chemioterapia |
15 001 132,00 |
13 987 892,00 |
14 366 773,00 |
16 276 779,00 |
1 275 647,00 |
Radioterapia |
17 374 708,00 |
15 749 812,00 |
16 193 146,00 |
23 174 286,00 |
5 799 578,00 |
Programy lekowe, zdrowotne |
21 500 333,00 |
21 912 074,00 |
22 265 116,00 |
24 546 191,00 |
3 045 858,00 |
Pozostałe ( w tym podwyżki dla pielegniarek) |
11 761 786,60 |
13 742 150,00 |
40 661 803,00 |
32 594 423,00 |
20 832 636,40 |
RAZEM |
214 565 113,70 |
209 456 340,00 |
232 022 361,00 |
244 455 397,00 |
29 890 283,98 |
7) nałożeniem na szpitale obowiązku sfinansowania najniższego wynagrodzenia zasadniczego pracowników wykonujących zawody medyczne zatrudnionych w podmiotach leczniczych, od dnia 1 lipca 2017 r. o 10% , od 1 lipca 2018 o 20% . Ustawodawca obciążył szpitale obowiązkiem wypłaty wynagrodzenia, bez wskazania i zabezpieczenia środków na ten cel, co powoduje konieczność ograniczenia działalności Szpitali; brak uwzględnienia finansowaniu szpitali zmian dotyczących regulacji prawnych dotyczących wysokości najniższego wynagrodzenia i wynagrodzenia pracowników medycznych; niepełne finasowanie skutków finansowych zmian w wysokości wynagrodzenia pielęgniarek , położnych , ratowników , lekarzy specjalistów i rezydentów,
8) refinansowaniem programów lekowych „z dołu”,
9) wzrostem ogólnych kosztów o ok. 10% ;
- usługi obce: sprzątanie, catering (spowodowane wzrostem płacy minimalnej i stawki godzinowej),
- wzrost kosztów leków, sprzętu jednorazowego podyktowane warunkami rynkowymi na które szpital nie ma wpływu;
W związku z powyższym przykładem, relacja przychodów do kosztów zostaje zaburzona co powoduje zachwianie płynności finansowej szpitali; ponadto okres oczekiwania na wpływ środków finansowych z NFZ również ma znaczenia dla płynności finansowej szpitala,
10) wykonywaniem przez Szpital Uniwersytecki bardzo drogich procedur ze względu na pozycję na rynku tj. zaliczeniem Szpitala do szpitali ogólnopolskich ; specjalistyczne, ratujące życie procedury generują wysokie koszty, które nie mają pokrycia w obowiązującej wycenie,
11) brakiem możliwości uzyskania odrębnego – poza ryczałtem – finansowania przez NFZ procedur wykonywanych w nowoczesnej sali hybrydowej, którą posiada Szpital Uniwersytecki,
12) brakiem finansowania ze strony NFZ procedur wykonanych ponad limit ryczałtu co spowodowało, iż Szpital przyjmuje w każdym miesiącu mniej pacjentów, a to przekłada się na wydłużenie kolejek oczekujących pacjentów do lekarzy specjalistów,
13) brakiem możliwości wykorzystania potencjału kadrowego, sprzętowego, lokalowego, którym szpitale dysponują, w takim stopniu, w jakim mógłby być wykorzystany przez ograniczenia narzucone limitami NFZ. Koszty stałe takie jak: wynagrodzenia, amortyzacja, sprzątanie, ubezpieczenie, media itd. szpital musi ponosić, a przychodów wyższych nie osiąga mimo możliwości,
14) ograniczeniami wynikającymi z ryczałtowego sposobu finansowania, takimi jak: jakościowy wskaźnik korygujący, który przyczynił się do tego, że np. szpital wykona kilka drogich procedur, które spowodują zrealizowanie narzuconego miesięcznego limitu, a nie zachęcą do wykonana więcej tańszych, gorzej wycenionych procedur,
15) brakiem premiowania szpitali zapewniających pełną obsadę dyżurów lekarskich , pielęgniarskich i diagnostycznych,
16) brakiem premiowania szpitali będących bazą dydaktyczną dla uniwersytetów i szkół zawodowych kształcących w zawodach medycznych i zawodach wykonywanych w ochronie zdrowia ( np. od ilości studentów),
17) wycena procedur powinna być urealniana z uwzględnieniem wskaźnika inflacji wzrostu cen leków, sprzętu, energii itp.
18) Brak możliwości odzyskania należności przez szpital w przypadku pacjentów zza wschodniej granicy, którzy nie są ubezpieczeni, a trafią na leczenie np. w wyniku wypadku.